ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2004-07-31, 00:16

Magnus07

Standard Sammanfattning utav resan
Tänkte jag kunde ta o skriva nåra rader om hur vi uppfattade vår resa till Mamai o Rumänien som vi gjorde den 26/6 o två veckor framåt.

Vi som åkte var jag o min flickvän (29 o 24 år gamla) o vi stannade där i två veckor (vilket för övrigt verkade lite ovanligt märkte vi senare). Vi åkte ifjol till Bulgarien (Sunny Beach) så det blir en hel del jämförelse med det landet...

Strand: Stranden är väldigt lång o fin men tyvärr så störs man utav dels jobbig musik som aldrig tystnar men även av försäljare utav olika saker som går runt med megafoner. Visst, ingen katastrof men visst hade jag velat haft det lite lugnare...

Hotell: Vi bodde på Victoria ( www.hotelvictoria.ro ) vilket kanske inte var det bästa hotellet men ändå fullt acceptabelt. Helkaklat badrum vilket kändes väldigt fräscht, kylskåp o tv med en massa konstiga kanaler. Tyvärr så är det ju rökning tillåtet överrallt så lobbyn var inte direkt ett mysigt ställe att sitta på...

Mat: Maten i Bulgarien tyckte jag var otroligt god o hade höga förväntningar även på det rumänska köket men tyvärr så infriades det inte. Salt o krydda verkar vara helt okända saker för dom o istället så används en väldigt massa ost o andra feta saker. Andra veckan åt vi mest pizza (som vi saltade rejält själva) plus hambugare o strips på McDonalds. Det låter trist men dessa maträtter var faktiskt det som smakade minst fett. Visst fanns det riktigt härliga maträtter men tyvärr så var dom svåra att hitta eftersom dom flesta matsedlar endast fanns på rumänska...
Första veckan så blev man otroligt lockad utav alla härliga bakverk som dom säljer i små bagerier men därefter så blir man mer äcklad än lockad utav doften. Prova gärna men gör det inte varje kväll...

Utfärd: Vi åkte med Apollo o tog då även en riktig tursistutfärd till Transylvanien (Draculas slott). Vi trodde att detta var allt vi skulle få se så vi blev väldigt glatt överraskad när vi i Bukarest fick besöka "Folkets hus" (som vår danska guide kallade det) vilket är världens näst största byggnad (efter Pentagon). Vi besökte även ytterligare ett gammalt kungaslott så hela denna resa var helt klart värt pengarna. Vi betalade ca 2000kr per person o det ångrar vi inte en sekund. Alla våra minnen från vår tid i Rumäninen härrör till dessa två dygn...

Shopping: Visst säljer dom billiga kläder men tyvärr så finns det inte alls lika mkt att gå runt o kika på som i Sunny Beach. Gågatan traskar men igenom väldigt fort o sen är det inte så skoj att gå runt där gång på gång... Kvaliten är väl som alltid på såna här orter, man får det man betalar för...
I Constanta (som är landets näst största stad o ligger en dryg mil ifrån Mamaia) finns det dock bättre affärer där man kan hitta bättre kläder. Body Shop var väl den affärn där vi spenderade större delen utav reskassan har jag en känsla utav *ler*

Totalt intryck: Rumäninen är inte ett ställe jag kommer åka tebaks till utan jag väljer nog hellre andra länder. Visst var invånarna trevliga, landet o naturen där var otroligt vackert men tyvärr så fanns det inte tillräckligt med saker för oss att göra. Vi är inga festprissar utan vi åker iväg för att slappna av. Ligga på stranden, gå på en mysig restaurang, gå runt o kika på kläder, folk o annat skoj innan det är dags för sömn är sånt som vi prioriterar o allt det hittade vi mer utav i Bulgarien.
MEN, väl på plats så spenderade vi mindre än 7000 kronor totalt sett o då är 4000 utav dessa på resan till Transylvanien. Landet är med andra ord extremt billigt att leva i o är kassan begränsad så är det absolut inget dåligt ställe. Det är väldigt mkt turister där men majoriteten är inhemska turister, man måste alltså klara sig utan svenskar vilket iof är lite utav charmen med utomlands enligt mig...

Hur som helst, vi är nöjda med resan men nästa år så snålar vi antingen ytterligare ett år o väljer Bulgarien eller så tar vi Thailand, Rumäninen låter vi förbli en stämpel i passet o ett minne för livet.

/ magnus
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8