Hejsan!
Jag och min man var i Petrovac, Montenegro för 5 år sedan och vi tyckte mycket om både orten Petrovac och det vi såg av övriga Montenegro. Vi hyrde bil och åkte runt en del och det är väldigt vackert, med fina små byar i bergen och väldigt vänliga människor. Det är ingen "lyx och flärd" utan känns väldigt enkelt och okomplicerat. I Petrovac var det väldigt lugnt då - inga discon, men MASSOR av små kafeer och matställen efter hela strandpromenaden. Man åt på ett ställe för att sedan gå vidare till ett kafé och sätta sig med en kopp kaffe eller ett glas vin/öl och lyssna på musik som framfördes av trubadurer och det var fantastiska sångare/sångerskor. Det var allt från inhemsk musik till pop/rock.
I Petrovac där vi bodde var "fika" något som stod högt i kurs - glass, bakelser, pannkakor med olika fyllningar. Överhuvudtaget var allt man åt mycket gott. Man kunde köpa mat i "hål i väggen" efter hela strandpromenaden och då pekade man vad man ville ha. Typ våra kebab - fast med grillad kyckling, korvar (starka) kött, grönsaker i massor. För 5 år sedan var det dessutom otroligt billigt - en måltid gick på 50 kr/person. Vet dock inte hur det är idag.
Stranden inne i Petrovac är inget särskilt, men det finns en fin strand alldeles utanför centrum som det är gångavstånd till inne från centrumkärnan, där vi bodde. Vi såg att det byggdes en del hotell åt det hållet så idag kanske det är tvärtom - att man bor vid stranden och promenerar in till centrum.
Jag var i Kroatien för 4 år sedan och om jag ska jämföra dessa två länder så föredrar jag absolut Montenegro.
Men allt är ju såklart vad man söker efter

Jag hoppas i alla fall att du fått en liten bild av det "Svarta berget"
mvh Katarina