ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-05-18, 10:50

Sven6

Nykomling
Sven6 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2011

Rykte: 0

Standard Semester(rutt) genom östeuropa
Jag skall åka igenom östeuropa i sommar. Jag har redan bokat flyget till Sarajevo då jag fick det sjukt billigt.
Nu skulle jag vilja ha lite tips på vilken rutt jag skall välja, det länder jag skall besöka är Bosnien, Montenegro, Albanien, Macedonien och Kosovo.

Rutten jag tänkte mig är följande (städer).

Sarajevo-Mostar-Dubrovnik (jo jag vet att det kroatien)-Budva-Shoder-Tirana-Durres-Ohrid-Skopje-Prizren-Pristina, och därifrån flyga hem.

Med denna rutt känns det som att jag får se det mesta och inte behöver flänga fram och tillbaks. Men jag skulle gärna ha lite tips på andra rutter.
Kan även tilläga att jag har inte mer tid än 3-4 veckor.
Svara med citat

Gammal 2011-05-18, 13:50

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Det där är inte precis "genom Östeuropa" utan bara Balkan. Vill du ha tips på Östeuropa skulle jag föreslå Budapest, Balatonsjön, Transsylvanien, Bukarest, Sofia, Constanta, Bratislava, Prag, Krakow, Gdansk, Warszawa... etc etc etc...

Med det sagt är din planerade rutt mycket vältänkt, och du kommer nog få ut en hel del av din resa! Det enda jag skulle lägga till är Tivat i Montenegro, förmodligen den vackraste och mest orörda kusten kvar i Europa!
Svara med citat

Gammal 2011-12-02, 18:40

Gäst

Standard "Östeuropa??"
Jag vet inte vad PeterSouth svamlar för skit: Polen, Tjeckien, Slovakien m. fl. av de länder som omfattas av din uppräkning har aldrig varit i Östeuropa utan Centraleuropa. Kallar man sig "Globetrotter" måste man väl för fan veta NÅGOT om länderna man talar/skriver om!!!
Svara med citat

Gammal 2011-12-02, 18:51

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Om jag har uppfattat frågan korrekt så är inte detta om definitionen om vad som är "Central-Europa" jämfört med vad som är "Öst-Europa". Kan vara lämpligt att hålla sig till ämnet. Speciellt om man som "gäst" inte vågar vara annat än anonym.

Gammal 2011-12-28, 23:00

Hata gajs

Standard .
Albanien är inte Europa. Basta. Res till tunga Beograd och Skopje.
Svara med citat

Gammal 2012-01-04, 11:58

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Jag vet inte vad PeterSouth svamlar för skit: Polen, Tjeckien, Slovakien m. fl. av de länder som omfattas av din uppräkning har aldrig varit i Östeuropa utan Centraleuropa. Kallar man sig "Globetrotter" måste man väl för fan veta NÅGOT om länderna man talar/skriver om!!!
Du vet inte vad du pratar om. Forna Jugoslavien, alla sex republiker räknas till Västra Balkan. Rumänien och Bulgarien till östra Balkan. Intressant nog så räknades faktiskt forna Jugoslavien inte in som ett land bakom järnridån.
Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern räknas till Östeuropa. Med din logik så är väl Rysslands gräns mot Japan östeuropa??
Svara med citat

Gammal 2012-03-30, 15:34

kanel

Nykomling
kanel är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Rykte: 0

Standard
Vill bara skriva en liten hyllning till Ohrid! En av mina absoluta favoritstäder i världen.

Och sen höja ett varnings finger för att planera in för mycket på för kort tid. Resandet tar mer kraft och tid än vad man tror. Vi planerade för två-tre dagar per desitnation men insåg ganska snabbt att man inte orkar hålla det tempot mer än ett par veckor. 11 städer på tre veckor blir tufft. Fyra känns mer rimligt. Vi tog 14 städer på nästan sju veckor och tyckte ändå att vi stressade och missade massor. Visserligen hade vi betydligt längre ressträckor (tyskland-ukraina-bulgarien-albanien-ungern för att nämna "hörnen") men iallafall.
Senast redigerad av kanel den 2012-04-02 klockan 10:24.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8