ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-15, 19:28

oggy552

Medlem
oggy552 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till oggy552 Skicka ett meddelande via Skype™ till oggy552
Standard Kharkov i Ukraina
Hej jag har funderat på att resa till Kharkov. hur är den staden. är den "säker". jag ska kanske åka ensam. bör man vara 2 på en sån resa? vad bör man tänka på. ska vara där i ca 1 vecka. finns det några bra hotell. alltså ganska hög klass. men inte för dyra. skulle vara fint med lite tips och råd. det blir första resan för mig så..

Mvh Oskar
Senast redigerad av oggy552 den 2010-07-15 klockan 20:03.
Svara med citat

Gammal 2010-07-16, 09:28

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Varför vill du åka dit? Vad är det som lockar? Vad ska du göra där?

Jag vet inget om Ukraina eller staden över huvud taget. Vad är det som lockar? Jag blir väldigt nyfiken.
Svara med citat

Gammal 2010-07-16, 10:08

Dexter

Nykomling
Dexter är inte uppkopplad

Standard
Tycker också det verkar spännande att någon väljer att lägga första resan till Kharkov. Jag har inte varit där. Ukraina är dock ett jättespännande land och jag har alltid tyckt att miljonstäder som inte är så kända är intressanta resmål.
Angående säkerheten tror jag inte du behöver oroa dig för mycket. Du kan absolut åka ensam. Sen gäller det bara att ha lite sunt förnuft och kanske inte gå själv i vissa områden på natten.
Svara med citat

Gammal 2010-07-16, 10:16

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Även jag är mycket sugen på att åka till Ukarina, men jag personligen skulle nog välja Lviv, Odesssa, Tjernobyl och kanske Kiev. Framförallt Tjernobyl och den tomma staden Pripyat lockar väldigt mycket.
Svara med citat

Gammal 2010-07-16, 10:48

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Pripyat hade faktiskt varit intressant att besöka. Hur är det med strålningen där nu?
Svara med citat

Gammal 2010-07-16, 11:23

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Visst strålar det och man ska inte vistas där i onödan Jag har för mig jag läst att några timmar i området, motsvarar ett års bakgrundsstrålning i Sverige. Så åker man dit i några timmar är det nog inte så farligt.

Hittade dessa bilder som jag kan rekommendera: Chernobyl Images Chernobyl Pictures Tjernobyl bilder Forsmark (kolla alla 17 sidorna).
Svara med citat

Gammal 2010-07-16, 11:49

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av oggy552 Visa inlägg

finns det några bra hotell. alltså ganska hög klass. men inte för dyra. skulle vara fint med lite tips och råd. det blir första resan för mig så..
Booking.com: 3 hotels in Kharkov, Ukraine. Book your hotel now!

Har inte bott på hotellen, men 4 stjärnor för 600 kr verkar OK
Svara med citat

Gammal 2010-07-16, 16:36

oggy552

Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till oggy552 Skicka ett meddelande via Skype™ till oggy552
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av wkstrm Visa inlägg

Varför vill du åka dit? Vad är det som lockar? Vad ska du göra där?

Jag vet inget om Ukraina eller staden över huvud taget. Vad är det som lockar? Jag blir väldigt nyfiken.
Jadu. jag vet inte riktigt Jag vet inget om Ukraina eller staden över huvud taget jag tror att de kan vara en orsak och om jag har förstått rätt vad jag har läst så finns det en del sevärdheter där. vet inte exakt just nu vad men ska kolla upp det..

Tcak Micke det verkar vara fina hotell
Svara med citat

Gammal 2010-07-18, 09:36

mondiano

Medlem
mondiano är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Hej Oskar,
Ang hotell, Cosmopolit Art tillhör de bästa, ett fyrstjärnigt hotell med bra service och allt du kan tänkas behöva. Fler hotell hittar du här: Charkiv hotell Ukraina: 9 billiga logierbjudanden
Hälsningar,
M.
Senast redigerad av mondiano den 2010-07-18 klockan 09:40.
Svara med citat

Gammal 2010-07-19, 07:01

oggy552

Medlem

Standard
Tackar M
Svara med citat

Gammal 2010-07-19, 10:40

Dexter

Nykomling
Dexter är inte uppkopplad

Standard
Bara ett tipps. Se till att lära dig det kyrilliska alfabetet innan du åker. Annars kan det vara svårt att orientera sig om man inte kan läsa några gatskyltar. Det är ganska enkelt att lära sig så det är absolut värt det.

Angående sevärdheter är det väl bara att kolla på Wikipedia till exempel så får du en överblick över vad staden har att erbjuda: Kharkiv - Wikipedia, the free encyclopedia
Svara med citat

Gammal 2010-08-11, 09:04

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Även jag är mycket sugen på att åka till Ukarina, men jag personligen skulle nog välja Lviv, Odesssa, Tjernobyl och kanske Kiev. Framförallt Tjernobyl och den tomma staden Pripyat lockar väldigt mycket.
Jag var i Tjernobyl i sommras och kan varmt rekommendera det! Nu åkte vi på en större gruppresa vilket inte är optimalt (speciellt inte för mig som gillar att fota en hel del), men det var ändock en upplevelse! Jag kommer nog att åka igen men då i mindre grupp som kan färdas i bil, på kanske 3 pers + guide. Är precis hemkommen så har inte hunnit ordna till bilder, men jag kan lägga upp några vid tillfälle för påseende.

Förövrigt är Ukraina ett spännande land, vi hade turen att resa med vår Vitryske kompis så språket var inget problem. Jag kan läsa det kyrilliska alfabetet (hjälpligt) och det underlättar markant! Jag kan även varmt rekommendera Odessa, det som finns att se är själva staden, samt om man gillar att simma i svarta havet, det var över 30C när vi var där så klart jämförbart med medelhavet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8