ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-11, 08:26

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard Brasov
Hej,
någon som varit i Brasov i Rumänien ?
Jag har rumänska vänner som bor där och dom vill att jag kommer dit och hälsar på.
Man flyger väl till Bukarest och sen tar buss/bil till Brasov ?

Har hittat billigt flyg med Norwegian till Budapest, tänkte om det går nån buss därifrån direkt till Brasov ?

Är Rumänien ett bra land att besöka nu i den ekonomiska kris dom har, hur är är människan som bor där, antar att dom har ett tufft liv och många är utan arbete.
Kan jag som turist känna mig säker i dessa områden ?

Alla tips och förslag mottages tacksamt.
Svara med citat

Gammal 2010-07-11, 21:26

Transylvanien

Standard
Brasov är en mycket vacker medeltidsstad i Transylvanien. Det finns björn och varg i stadens förorter. I Transylvanien lever människorna sida vid sida med björn och varg utan att skjuta dom som i Sverige. Hela Transylvanien är mycket trevligt, vackert och lantligt. Som en resa långt bak i tiden. Du kan flyga med lågprisbolaget Wizzair från Säve i Göteborg till Târgu Mureş i Transylvanien, via Budapest.
Svara med citat

Gammal 2010-07-11, 21:29

Transylvanien

Standard
Skall korrigera att staden heter Braşov - därav är uttalet [braˈʃov]
Svara med citat

Gammal 2010-07-14, 18:17

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 2

Standard
1) Resa till Brasov. Det finns flera möjligheter, här är några:
* Sibiu, en stad i närheten. Lufthansa flyger dit från Sockholm, Göteborg eller Köpenhamn med byte i München. Med lite tur hittar du t/r biljetter för 1500.- men normalt runt 2500.-
* Bukarest ligger 2 timmar bort med intercity-tåg. SAS flyger direkt från Köpenhamn till Bukarest (alt. från Stockholm eller Göteborg med byte i Köpenhamn) för 2000.- t/r. Diverse andra bolag såsom KLM, AirFrance, Lufthansa, LOT, Alitalia, Malév, Austrian, Swiss osv flyger också dit. Sökmotorer som Expedia hjälper dig att hitta det billigaste valet.
* Budapest - dit kommer man lätt och billigt med Norwegian, Wizzair och Malév. Från Budapest finns flera dagliga tågförbindelser direkt till Brasov, men tack vare Rumäniens dåliga infrastruktur tar resan uppemot 10 timmar!

2) Brasov som stad. En trevlig stad med lite blandad befolkning (en hel del etniska ungrare bor där) och mysiga gator. Brasov är delvis omringat av berg och en dagstur upp i bergen kan rekommenderas! En annan dagstur till Bran slottet (känt från Bram Stoker's Dracula) är också en upplevelse!

3) Folket. Rumänerna är ett livligt folk. De flesta är gästvänliga och välkomnande. Det du ska akta dig för är zigenare. Vi naiva västerlänningar anar inte vad dem är kapabla till (nu ska jag inte gå in på det, men håll hårt i dina ägodelar!).

4) Kultur. När jag säger att rumänien har ett rikt kulturarv låter jag som en turistguide, men det är ett sanningens ord, såväl historiskt som kulinariskt.

5) Hur vet jag allt detta? Min flickvän är rumänska och vi har rest runt en del tillsammans. Eftersom turismen inte är så utbrett i Rumänien är det ett stort plus att känna någon i lokalbefolkningen. Hursomhelst rekommenderar jag en resa dit. Det är en alla tiders upplevelse!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8