|
|

2010-01-21, 13:42
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 1
|
Ukraina - Kiev/Odessa
Någon som varit i Kiev hyffsat nyligt? Funderar på att åka dit och sammanstråla med en kompis från Vitryssland i sommar för att sedan åka till Minsk för att hälsa på gamla vänner. Tänkte även klämma in en sväng till Odessa när man är i Ukraina, är det någon som vet hur länge det tar att åka tåg från Kiev till Odessa och vad det kostar. Eller skall vi satsa på flyg?
|
|
|

2010-01-21, 21:10
|
|
|
|

2010-01-22, 07:14
|
|
Har du någon uppfattning om vad det skulle kosta att åka tåg? Antar att prisindex är ganska lågt i landet, men man vet ju aldrig...
|
|
|

2010-01-22, 07:32
|
Reg.datum: mar 2009
Rykte: 0
|
Vi åkte tåg mellan Odessa och Simferopol när vi var där förra gången. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det kostade, men det var nog inte så dyrt... Det mesta (utom märkeskläder och hotell) är billigt i Ukraina.
Däremot minns jag att vi hade svårt att lyckas boka tåget från Sverige. (Vi reste med två barn den gången och hade hotellbokningar att passa, så vi ville ha en bokning...) Vi brukar boka allt på våra resor själva, men just det där slutade med att vi fick be den lilla (och väldigt bra) resebyrån BasInternational om hjälp med bokningen av tågbiljetten... Men om det inte är högsäsong och man inte har exakta tider att passa, så går det säkert bra att boka på plats...
|
|
|

2010-01-22, 07:52
|
|
Tack för detaljerad information!
Vår kompis från Minsk som är Vitryss och pratar ryska som modersmål bör inte ha några problem att boka biljetter på plats, han har även en benägenhet att kunna ordna så man får hyra ett rum hemma hos någon för en billig peng. Om det är som i Vitryssland så får medborgare utanför forna Sovjet betala bra mycket mer per natt än andra. För vår del så är det inga större problem att skjuta på resan någon dag hit eller dit beroende på tågtider/tillgänglighet.
Simferopol är också av intresse, men vi vill inte att det skall växa för stort eftersom alla arbetar rätt mycket dagligdags och en del av resan är för att koppla av.
|
|
|

2010-01-22, 16:42
|
Reg.datum: mar 2009
|
Då kommer ni säkert inte ha några problem att boka! Jag tror också att det stämmer att ni kommer att hitta bättre priser eftersom er kompis är vitryss. Hyra rum är nog också det billigaste sättet att bo, har hört det av andra också! Hotellen tar de lite överpris för tycker jag...
Nej, det gäller ju att hitta lite balans mellan att se och göra en massa och att få koppla av  Vi var bara en dag i Simferopol innan vi fortsatte till Yalta. Yalta var ju häftigt att uppleva på sommaren, men det tog ganska lång tid att ta sig dit med trådbussar och allt... Och allra bäst tyckte vi nog ändå om Odessa
Om du vill se några bilder från vår solsemester i Odessa och Yalta så kika här:
Solsemester i Ukraina - Reseguiden.se
Hoppas ni får en bra resa!
|
|
|

2010-01-25, 07:48
|
|
Såg riktigt trevligt ut!
Vi kanske får lägga in en visit till Yalta också, att transportera sig kollektivt är ju sällan det som kostar mycket i dessa länder.
Tack för all info!
|
|
|

2010-02-13, 00:29
|
Reg.datum: feb 2010
|
Wizzair har billiga inrikesflyg i Ukraina. Har för mig att de flyger Kiev-Odessa 1 gång om dagen. Kolla deras hemsida Wizz Air
|
|
|

2010-04-14, 09:29
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth
Wizzair har billiga inrikesflyg i Ukraina. Har för mig att de flyger Kiev-Odessa 1 gång om dagen. Kolla deras hemsida Wizz Air
|
Skall kika, dock har nog våra Ukrainska och Vitryska vänner lite mer begränsad ekonomi, så det kan eventuellt bli tåg, dock är det inte världens längsta resa så det bör gå vägen även det.
|
|
|

2010-04-14, 12:58
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av chazzie
Skall kika, dock har nog våra Ukrainska och Vitryska vänner lite mer begränsad ekonomi, så det kan eventuellt bli tåg
|
Wizzairs priser är ofta lägre än buss och tåg, så det är inga problem. Ibland säljs biljetter för motsvarande 5 EUR inkl skatter.
Däremot har Wizzair nu upphört Odessa sträckan och trafikerar endast Kiev-Simferopol.
|
|
|

2010-06-09, 07:44
|
|
Hittade inrikesflyg för $55 ToR nu på de datum vi önskar åka, tar dryga timmen, verkar helt klart intressant!
|
|
|

2010-06-26, 13:49
|
|
Berätta gärna om er resa och om inrikesflyget. Jag funderar själv på ett besök i framtiden och uppskattar synpunkter!
|
|
|

2010-06-26, 17:10
|
|
Skall leverera en liten skildring av resan, vet inte ännu om det blir flyg eller tåg, fördelen med tåg är att man kan sova på tåget, dvs. slippa en hotellnatt.
Bara en månad kvar nu, visumansökan skall in på måndag (för Vitryssland).
|
|
|

2010-07-01, 10:03
|
|
Nu känner jag inte till tågpriserna i Ukraina, men om priset skiljer sig högt från flygbiljetten är det väl lika bra att välja flyg + hotell. När jag var i Prag stod valet mellan natt-tåg (600kr enkel) eller flyg + hotell (200kr enkel + 400kr natt) och det blev såklart flyg + hotell
|
|
|

2010-07-01, 11:54
|
Reg.datum: jun 2010
|
Inom Ukraina är det väldigt billigt att åka tåg. Det går dock inte särskilt fort. Om du behöver tågtider i hela Europa kan jag rekommendera Deutsche Bahns hemsida. Där kan du en uppfattning om hur lång tid resorna tar. Att åka tåg till Ukraina hela vägen från Sverige lär dock knappast bli billigt.
Men du kan eventuellt flyga billigt till Budapest eller Polen och åka tåg därifrån. Det kanske lönar sig. Kolla wizzair och ryanair.
Ett annat alternativ är eventuellt att ta färjan till Litauen och ta sig in i Vitryssland med buss därifrån. Ingen aning vad det kostar dock.
|
|
|

2010-07-01, 13:35
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Inom Ukraina är det väldigt billigt att åka tåg. Det går dock inte särskilt fort. Om du behöver tågtider i hela Europa kan jag rekommendera Deutsche Bahns hemsida. Där kan du en uppfattning om hur lång tid resorna tar. Att åka tåg till Ukraina hela vägen från Sverige lär dock knappast bli billigt.
Men du kan eventuellt flyga billigt till Budapest eller Polen och åka tåg därifrån. Det kanske lönar sig. Kolla wizzair och ryanair.
Ett annat alternativ är eventuellt att ta färjan till Litauen och ta sig in i Vitryssland med buss därifrån. Ingen aning vad det kostar dock.
|
Flyg till Kiev är bokat och gick på 1000kr med en väskas bagage med AirBaltic, så det är inga problem. Det rör sig eventuellt om en ToR till Odessa, och tydligen kostade tåg från Kiev till Minsk ca. $15-$20 enligt min Vitryske kompis, vi kommer att åka vidare till Vitryssland och sedan flyga hem från Minsk.
Tack för alla svar, facit kommer i Augusti
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|