ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-07-24, 15:18

MaryBerry

Nykomling
MaryBerry är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Rykte: 0

Thumbs down Montenegro: Herceg Novi 2008
Vi var i Montenegro 2008 och bodde i Herceg Novi på Sun Resort i en vecka.

Många har frågat om staden så jag tänkte skriva ner hur vi upplevde staden.

Hotellet va bra, maten helt ok (halvpension) och matsalen riktigt fin. Kunde sitta både ute o inne..

Läget vid poolen va superbra! Även om folk paxade solstolar tidigt på morgonen lyckades vi (vad jag minns) alltid hitta några lediga stolar o parasoll (solen var jättestark!).

Staden Herceg novi var kanske mindre rolig. En lång gata med små stånd och bara några få riktiga affärer. Lite trist att gå samma gata fram o tillbaka varje gång man skulle äta lunch eller göra stan på kvällen.

Den maten vi åt utanför hotellet va inte särskillt bra. Indränkt i olja, smaklös eller dåligt tillagad. Vi upplevde att utbudet av bra (inte svindyra) restauranger var dåligt.

Ljudnivån var också lite hög ibland. Både på dagen och kvällen.
På dagen åkte en reklambåt runt i viken och spelade upp nåt meddelande som hördes över hela staden. Pajo-båten...
Och på kvällarna spelade vissa uteserveringar musik som var så hög att man ville hålla för öronen när man passerade. Vi är ändå 25 och 30 år och kan ta ganska mycket. Min sambo har jobbat som DJ. Men det var bara ett ställe tror jag som va så. Men musiken hördes annars över hela staden på kvällen, men inte på nåt jobbigt sätt. Hotellet hade bra ljudisolering.

Det som vi tyckte var värst var det YNKA futtiga utbudet av stränder! De existerade knappt! Steniga små "stränder" som låg långt ner ifrån gågatan och var ganska fullproppade. Istället fanns det badkajer. Betongbelagda badplatser med stege ner i vattnet. Det var så hotellets badplats såg ut.
Och det skyltade förstås inte Solresor med när vi läste om resmålet.
Så om man vill ha stränder och bra shopping är Herceg Novi inget bra alternativ.

Solresor skyltade med Gamla stan som något som var värt att se, men det var inte mycket som fanns där.. inte som vi hittade iaf.

För övrigt åkte vi en sväng till Budva.. faktiskt med den där Pajo-båten.. :\
Men Budva gjorde klart bättre intryck på oss, så om man vill testa Montenegro ska man nog söka sig dit. De hade helt klart bättre strand och mer ordentliga affärer. Bättre restaurangutbud och nära till mer nöjen.

Hotellet var bra, men Herceg Novi inte lika bra. Det dög ändå. Vi kände inte att hela semestern var förstörd, utan vi tyckte att vi hade det bra. Men vi hade förväntat oss att kunna ligga på stranden lite.. inte ligga på det där betongblocket..
Svara med citat

Gammal 2009-09-28, 18:04

Gäst

Lightbulb Googla, fråga och var nyfiken!
Citat:
Ursprungligen postat av MaryBerry Visa inlägg

Vi var i Montenegro 2008 och bodde i Herceg Novi på Sun Resort i en vecka.
[...]
Staden Herceg novi var kanske mindre rolig.
[...]
Den maten vi åt utanför hotellet va inte särskillt bra.
[...]
Det som vi tyckte var värst var det YNKA futtiga utbudet av stränder!
[...]
Solresor skyltade med Gamla stan som något som var värt att se, men det var inte mycket som fanns där.. inte som vi hittade iaf.
[...]
Hotellet var bra, men Herceg Novi inte lika bra.

Jag tror att med rätt inställning så kan alla ställen bli bra, t.o.m. Adzjerbadjan..
När man läser det du skrivit funderar man vad du hade för förväntningar? Trodde du det skulle finnas svensk husmanskost, thaimat eller sushi??
Nästa gång du reser ngnstans; googla lite innan du åker dit, fråga lokalbefolkningen när du är där om vad de tycker är sevärt/prisvärt, och vart de går någonstans när de ska "mysa i sin egen stad".
Det blir sällan bättre än vad man själv gör det till.

En funderare bara; kan det ha varit Solresor som egentligen fick tummen ned istället för själva resemålet??
Svara med citat

Gammal 2009-09-28, 21:40

MaryBerry

Nykomling

Standard svar
Jag försökte ge en rättvis bild av våran vistelse och våran upplevelse. Vi hade ingen dålig semester. Det här var bara fakta som vi upptäckte och tanken var att ge andra info om Herceg Novi då jag läst om några som frågat om vad andra tyckt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Jag tror att med rätt inställning så kan alla ställen bli bra, t.o.m. Adzjerbadjan.. När man läser det du skrivit funderar man vad du hade för förväntningar?
Det beror nog på hur man är och vilka förutsättningar som finns. En person som har svårt att gå har svårt att trivas och få en bra semester på en plats med nivåskillnader... Vi hade inga direkta förväntningar mer än en veckas semester för att vila upp oss lite. Ingen äventysresa med mycket omkringfarande. Det blev nog bara så att vi insåg på plats att sandstränder är roligare än betongbadplatser.

Citat:

Trodde du det skulle finnas svensk husmanskost, thaimat eller sushi??
Larvigt skrivet. Potatisklyftor indränkta i olja, alltså olja som flyter på tallriken med potatisklyftor som simmar i den. Pizza med brända sotbitar på. Alltså 2 cm stora. Jag menar inte att mat-kulturen var dålig utan att den var dåligt tillagad.

Citat:

Nästa gång du reser ngnstans; googla lite innan du åker dit, fråga lokalbefolkningen när du är där om vad de tycker är sevärt/prisvärt, och vart de går någonstans när de ska "mysa i sin egen stad".
Det blir sällan bättre än vad man själv gör det till.
Detta handlar inte om min research utan om en upplevelse och förhoppningsvis lite info för folk som funderar på Herceg Novi.
Många texter kan vara väldigt luddiga och framställa saker i bättre dager. Visst, vi borde kollat lite extra, men vet ej om det hjälpt. Man vet ju inte vad man tycker om något förrän man testat. Montenegro var annorlunda, det visste vi. Och Budva (som vi besökte) va betydligt roligare. Men Herceg Novi charmade aldrig oss.

Citat:

En funderare bara; kan det ha varit Solresor som egentligen fick tummen ned istället för själva resemålet??
Dessvärre var solresor inte någon positiv arrangör för oss, men det är ju trots allt staden vi var i. Solresors hotell var bra och den gamla stadsdelen kanske vissa tyckte om. Men Herceg Novi var ändå en ganska trist semesterort och det kan man ju inte skylla på Solresor.

Har du själv varit där? Då kan du ju ge en till bild isf så har folk något (troligen positivt) att jämföra med.
Svara med citat

Gammal 2009-10-05, 10:40

Gäst

Standard Montenegro har inte speciellt fina stränder
Montenegro har en oerhört vacker kust, men stränderna är faktiskt inget vidare, speciellt inte de som ligger i Herceg-Novi eller Budva.
I budva så är stränderna smutsiga och ser ut som en byggarbetsplats. Att man inte avslutar arbete med grävmaskiner och dumprar innan säsongen börjar och låter dem stå flera veckor i rad parkerade på stranden mitt i juli övergår mitt förstånd.
Har man tillgång till bil så kan man enkelt nå mycket finare stränder utanför städerna.

Hur upplevde du prisnivån? Det är ju en av de vanligaste klagomålen när det gäller Montenegro, de har en prisnivå som är högre än Grekland, Bulgarien och Kroatiens. Tyvärr motsvarar sällan servicen prisnivån.
Svara med citat

Gammal 2009-10-05, 11:48

MaryBerry

Nykomling

Standard
Vi valde att inte hyra bil då jag endast kört bil på Lanzarote än. Så vi tog det säkra före det osäkra. Under vår båttur till Budbva såg man verkligen hur fint Montenegro är. Kusten är så otroligt fin! Fjordarna med sina pyttesmå öar är verkligen värt att se.

Prisnivån.. Det kändes varken dyrt eller billigt, troligtvis eftersom det var ungefär samma priser som i Sverige. Jag kan dock inte säga nåt om middagsrestaurangspriser då vi endast åt lunch (halvpension).
Svara med citat

Gammal 2011-10-23, 19:09

Gäst

Standard Montenegro
För mer info om Montenegro kolla in Allt om Montenegro
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8