ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-07-17, 02:41

Gäst

Smile Serbien resa
Hej alla

Finns det någon som kan beskriva regelsystemet för inresa och vistelse i serbien? Jag är förvisso född i Belgrad men har inte varit där sedan 1972. Jag är svensk medborgare sedan urminnes tider (dubbel medborgare) och har ej förnyat och avser heller ej att förnya mitt Jugoslaviska pass.

Vad är det för regler som gäller? Jag avser att resa med min svenska sambo som är helsvensk.
Svara med citat

Gammal 2009-07-17, 14:04

Sloba

Standard Svenskt pass räcker
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej alla

Finns det någon som kan beskriva regelsystemet för inresa och vistelse i serbien? Jag är förvisso född i Belgrad men har inte varit där sedan 1972. Jag är svensk medborgare sedan urminnes tider (dubbel medborgare) och har ej förnyat och avser heller ej att förnya mitt Jugoslaviska pass.

Vad är det för regler som gäller? Jag avser att resa med min svenska sambo som är helsvensk.

Hur menar du? Skall du stanna och arbeta i Serbien eller bara en kortare semesterresa ?

Du kan arbeta och vistas obegränsat där pga ditt medborgarskap, för inresa krävs dock svenskt eller giltigt serbiskt pass. Visum behövs ej för svenska medborgare.
Om du kommer över gränsen från Bosnien så räcker det med SERBISKT eller bosniskt id kort, men å andra sidan för att komma in i Bosnien så behöver du pass.
Svara med citat

Gammal 2009-08-16, 01:16

Gäst

Standard svar till Sloba
Hej!
En grej till...du har 48timmar på dig att gå till närmaste polisstation där du ska fylla ut ett dokument där står om var du kommer att befinna dig (om du kommer att bo hos en släkting så hans/hennes ID-kort behövs också). Du ska förvara lappen i ditt pass för gränskvakterna kommer att kolla på det och plocka ut det när du lämnar landet.
Jag vet inte om det gäller samma sak när man flyger in. Jag brukar alltid köra in vid gränsen mellan Ungern och Serbien. Hoppas att det hjälper dig lite. Ha det så kul i Belgrad.
Svara med citat

Gammal 2009-08-20, 14:17

hermione

Nykomling
hermione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej!
En grej till...du har 48timmar på dig att gå till närmaste polisstation där du ska fylla ut ett dokument där står om var du kommer att befinna dig (om du kommer att bo hos en släkting så hans/hennes ID-kort behövs också). Du ska förvara lappen i ditt pass för gränskvakterna kommer att kolla på det och plocka ut det när du lämnar landet.
Jag vet inte om det gäller samma sak när man flyger in. Jag brukar alltid köra in vid gränsen mellan Ungern och Serbien. Hoppas att det hjälper dig lite. Ha det så kul i Belgrad.
Hej! Jag och min familj var i Serbien under juni månad. Dokumentet ska visas endast vid utresa annars blir det strul. Förvara det tillsammans med passet när du är ute ifall polisen stoppar dig (då vill de nämligen se var du hör hemma osv).
Trevlig resa!
/hermione
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8