ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-10-11, 15:55

rideabike

Nykomling
rideabike är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 0

Standard ukraina
jag ska oxå ta en resa till ukraina..nån som har varit där? tänkte ev resa med flyg inrikes där oxå..kiev kharkov odessa..är det billigt med hotell mat osv..? är det ett säkert ställe att resa runt ensam? mvh rideabike
Svara med citat

Gammal 2008-12-03, 23:18

Gäst

Cool Ukraina
Citat:
Ursprungligen postat av rideabike Visa inlägg

jag ska oxå ta en resa till ukraina..nån som har varit där? tänkte ev resa med flyg inrikes där oxå..kiev kharkov odessa..är det billigt med hotell mat osv..? är det ett säkert ställe att resa runt ensam? mvh rideabike
Jag ska själv åka dit på måndag (8/12) med flyg till Warszawa och tåg därifrån till Kiev. Har inte varit där förut men har vänner där som jag känner väl och har hört mig för och läst en hel del om hur det är där idag.
1. Språk. Om du inte kan ryska, Ukrainska el polska eller annat slaviskt språk, eller reser med någon som kan det, kommer du få stora problem att göra att göra dig förstådd. Kunskaperna i engelska eller andra västeuropeiska språk är väldigt små eller så gott som obefintliga även bland yngre i storstäderna.

2. Inrikesresor är fortfarande relativt billiga. För runt 200kr el 20 euro (c.a 150 griven) kan du ta dig med tåg nästan vart du vill i Ukraina. Restaranger och varor har dock blivit dyrare och i Kiev liknar de nästan svenska priser. Ligger vad jag hört 25-30% billigare i övriga landet.

Ett hett tips är att ta med dig någon som kan ryska om du inte kan det själv och helst någon som redan kan Ukraina sen tidigare.

Jag återkommer om mer information efter min resa. Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2008-12-04, 12:57

rideabike

Nykomling
rideabike är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Standard
tackar så mycket för info..mvh christer
Svara med citat

Gammal 2009-03-10, 08:56

Trea

Medlem
Trea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Standard
Vet inte om du har åkt iväg till Ukraina än? Vi var där i somras och tyckte mycket om Ukraina!

Angende säkerheten så tyckte vi att det gick utmärkt att resa själva. Ensam en sen kväll i en mörk gränd är väl ingen bra idé, men om man undviker det så kände vi oss väldigt säkra hela tiden! Och då åkte vi själva runt med tåg och bussar... (Odessa, Simferopol, Yalta)

När det gäller språket så klarade vi oss på knaggliga ryska fraser plus att vi kan tyda bokstäverna (en termins kvällskurs på ett studieförbund) i kombination med teckenspråk och ibland (om man har tur) engelska. Detta räckte utmärkt, men om man inte kan nån ryska alls kan det nog vara lite knepigt... dock inte omöjligt!

Priserna är en berg och dalbana! Generellt är det väldigt billigt, men det finns också exklusiva butiker där det är sjukt mycket dyrare än i Sverige! (Skillnaderna mellan rik och fattig är stora) Det går i alla fall bra att äta billigt om man vill och vi shoppade jättemycket billiga kläder när vi var där!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8