Citat:
Ursprungligen postat av rideabike
jag ska oxå ta en resa till ukraina..nån som har varit där? tänkte ev resa med flyg inrikes där oxå..kiev kharkov odessa..är det billigt med hotell mat osv..? är det ett säkert ställe att resa runt ensam? mvh rideabike
|
Jag ska själv åka dit på måndag (8/12) med flyg till Warszawa och tåg därifrån till Kiev. Har inte varit där förut men har vänner där som jag känner väl och har hört mig för och läst en hel del om hur det är där idag.
1. Språk. Om du inte kan ryska, Ukrainska el polska eller annat slaviskt språk, eller reser med någon som kan det, kommer du få stora problem att göra att göra dig förstådd. Kunskaperna i engelska eller andra västeuropeiska språk är väldigt små eller så gott som obefintliga även bland yngre i storstäderna.
2. Inrikesresor är fortfarande relativt billiga. För runt 200kr el 20 euro (c.a 150 griven) kan du ta dig med tåg nästan vart du vill i Ukraina. Restaranger och varor har dock blivit dyrare och i Kiev liknar de nästan svenska priser. Ligger vad jag hört 25-30% billigare i övriga landet.
Ett hett tips är att ta med dig någon som kan ryska om du inte kan det själv och helst någon som redan kan Ukraina sen tidigare.
Jag återkommer om mer information efter min resa. Lycka till!