ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-07-01, 20:29

jolly4

Nykomling
jolly4 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 0

Standard Bosnien i september
Jag o familjen kommer att åka ner till Sarajevo en v i höst och jag skulle gärna vilja få tips på vad vi bör se och göra där nere, gärna lite kul för ungarna oxå. De är 3 och 5 år. Finns det nån lekpark eller liknande och finns det några fina badställen?
Vet någon hur varmt det är där nere i mitten av september?
Tar gärna emot restauramngtips också.

Dessutom, ska man boka hyrbil hemifrån eller 'är det enkelt att hyra på plats?
Svara med citat

Gammal 2008-07-05, 01:14

Gäst

Standard sarajevo
Ta spårvagnen från centrum längs "snipers alley" och stig av vid t ex f d hotell bristol och gå in bland höghusen och visa barnen alla kul- och granathålen i husen. Finns också ett och annat totalutbränt höghus kvar. Verkligen en tankeställare och bra för barnen att se sådant. Krigskyrkogården ovanför gamla stan är också mycket intressant och gripande. Besök gärna någon av de fantastiskt vackra gamla moskéerna i centrum, t ex Bascarsija. Ni är varmt välkomna att gå in och titta då det inte är bön men glöm inte att ta av er skorna. Ett besök i Mostar rekommenderas också varmt.
Svara med citat

Gammal 2008-07-05, 19:58

jolly4

Nykomling

Standard
Tack så mycket, det var bra tips. Vi kommer bo vid gamla stan så moskén där går vi nog till.
Vet du hur lång tid det tar till Mostar med bil?
Svara med citat

Gammal 2008-07-06, 20:39

Gäst

Standard
Sarajevo-Mostar ca 130 km, tar omkring två timmar med bil. Stanna gärna emellanåt om ni åker och ta foton för det är mycket vackert och ta det försiktigt för trafiken är lite "tuffare" än i Sverige. Bad/lek känner jag tyvärr inte till men mig veterligen finns det åtminstone en badanläggning i Sarajevo. Och varför inte prova turkiskt bad? Inte särskilt anpassat för barnen men de tycker säkert att det är intressant. Det finns säkert också möjligheter till naturbad i bergen runtomkring Sarajevo. I Neretvadalen mellan Sarajevo och Mostar finns det en stor reservoar där man kan bada. Åker ni till Mostar är det dessutom inte långt till Medelhavet, omkr. 50 km till den kroatiska kusten, men jag vet inte hur det funkar med hyrbil om man lämnar landet.

Finns många små resturanger i det ottomanska kvarteretet/Bascarsija ("gamla stan" i centrum) som serverar mycket god och relativt billig traditionell bosnisk husmanskost.

Hoppas ni får en härlig semester i Bosnien!
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 16:06

jolly4

Nykomling

Standard
Tack igen, det verkar som vi kan "unna" oss en tur till Mostar oxå om det inte tar mer än 2 timmar med bil dit.
Det känns redan som att vår vecka i Sarajevo kommer gå åt i ett nafs, men vi kan förhoppningsvis åka dit fler gånger.
En fråga till om du vet: hur varmt är det ungefär i mitten av september? Hoppas vi slipper den värsta hettan som verkar vara där nere nu.
Svara med citat

Gammal 2008-07-11, 02:48

Gäst

Standard väder
Juli-Augusti kan vara fruktansvärt varma. Förra året drabbades sydöstra europa och Balkan av två mycket svåra värmeböljor, den första i slutet av juni och den andra i slutet av juli. Temperaturerna låg på många håll över 40 grader. I Bulgarien och Grekland uppmättes temperaturer på drygt 46 grader i juli, i Serbien och Makedonien knappa 46 grader. I Bukarest i Rumänien var det över 40 grader varmt i över en vecka i streck. I Syrien var det 50 grader varmt! I Bosnien var det också mycket varmt. Mitten av september är förmodligen den behagligaste tiden att besöka Balkan och det är det ingen risk att det blir så varmt som det var i juli förra sommaren. Det är emellertid inte omöjligt att det enstaka dagar kan vara 35 grader varmt i september i Bosnien men mer sannolikt är 20-30 grader, beroende på väder! Sarajevo ligger dessutom i bergen och är ofta lite svalare än Mostar, i synnerhet under vintern då Sarajevo inte sällan är en underbar vintersaga med massvis med snö.

Det är lätt att få blodad tand av Balkan. Har man sett Bosnien vill man se Makedonien, Serbien, Albanien osv. Trots alla fruktansvärda händelser efter Jugoslaviens blodiga kollaps är folk mycket snälla och rättskaffens vart man än åker på Balkan.

Må ni ha en välsignad tid i Bosnien
Svara med citat

Gammal 2008-07-12, 12:21

jolly4

Nykomling

Standard
Tack så mycket för dina svar. skönt att höra att det är behaglig temperatur i sept. Nu e det visst för varmt för att vara ute...
Ser fram emot resan och tror säkert det är lätt att fastna. Vi har tidigare varit i Slovenien och det är ju ett fantastiskt vackert land med både alper och hav i samma land!

Tack igen!
Svara med citat

Gammal 2008-07-13, 11:02

Sarajevo

Standard Sarajevo!
Vad det gäller bad i Sarajevo i höst så kan ni åka till en stadsdel som heter Ilidza. Där finns det en enorm badanläggning som heter Termalna rivijera eller Terme Ilidza.Ni kan se bilder på
Terme Ilidža.. Där kommer ungarna att ha roligt. Jag föreslår att ni åker till Vrelo bosne som ligger också i Ilidza. Där kan ni äta och se lite vacker natur.För barn så finns det en lekpark som heter Pionirska dolina (har inte varit där och vet inte hur det ser ut ).Shoppa guld och suvenirer kan ni göra i gammla stan som heter bascarsija.Där finnsdet en liten restaurang som heter Zeljo och de har bästa cevapi i världen ) Annars så kan ni shoppa i centrum samt i de olika shopping centra som heter Otoka,Mercator,Viza,Robot,Skenderija.Otoka har i källarplan en stor marknad (bra priser) ) Uteställen och restauranger samt deras adresserhittar ni på Sarajevo informativni i zabavni magazin infoBAR.ba där ni kan se bilder från dessa också.Googla annars på de namn som jag gav dig så ser du mera bilder. Vad gäller klimat i höst så föreslår jag att ni tar med er både sommar och vinterkläder för Sarajevo har så omväxlande klimat.Det kan va upp till 30 och sen kan det börja regna och då blir temperaturen 15 )) Kvällarna e svala oftast. Ni kan ta med er kort för det finns gott om bankomater överallt.Akta er bara för ficktjuvar i spårvagnarna Ta aldrig me er för mycket pengar i kontanter. Håll de oftast i jackan-fickan och helst inga plånböcker. När ni ska växla pengar så växla från sek till bosnisk valuta för då får ni mer pengar och med euro förlorar ni bara . 500 kr är oftast 110km(bosniska pengar) Hoppas att jag var till lite hjälp )) Ha det så bra och hoppas ni trivs i Sarajevo. För mer sevärdheter fråga lokalbefolkningen.......
Svara med citat

Gammal 2008-07-13, 11:11

Sarajevo

Standard Sarajevo!
Sorry jag skulle skriva att ni tar med er både sommar och lite höstkläder men jag skrev att ni ska ta med er sommar o vinter kläder vilket e fel för att vinterkläder behöver man inte i sept.
Svara med citat

Gammal 2008-07-13, 20:59

Gäst

Wink bosnien?! =)
tjena, ska ner till bosnien i september. skulle kolla om nån ska ner då. är en tjej i 20 års åldern som gillar och ha kul skulle va kul och "umgås" med nån där...
Svara med citat

Gammal 2008-07-23, 11:46

Gäst

Standard bosnien?! =)
Hej,

Vad kul att du åker just till Bosnien, mitt hemland.
Jag åker till Sarajevo i mitten av september. Då är det högtid i Bosnien (Barjam) och då är det fest överallt. Fest i två dagar utan stopp. Något man verkligen måste uppleva. Då måste man tyvärr känna till vilka ställe man ska gå.
Jag är inte från Sarajevo, men jag har kompisar som bor där nere och kommer att hänga med dem.Jag kommer att bo hos en kompis, men kan naturligtvis träffas under din vistelse i Bosnien.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8