|
|

2008-03-29, 16:47
|
Reg.datum: mar 2008
Rykte: 0
|
Albanien, vart?
Jag vill åka till Albanien, men jag har aldrig vart där förr, vart i landet ska man åka?
Gärna ställen nära vattnet..
Tips och råd och reseberättelser, tack!=D
//r
|
|
|

2008-04-22, 20:12
|
|
|
Albanien
Hej Ronja.
Självklart ska du åka till Albanien, det finns massor du kan hitta på.
Jag själv ska till Albanien, och då ska jag till Saranda.
Hör av dig på min epost, om du vill veta mer om Albanien..
Mvh
N
Epost: naim[@]webmessenger.nu
|
|
|

2008-05-11, 14:30
|
|
|
rivieran
jag kan instämma med gäst om att saranda är ett bra ställe. den lilla staden i sig är inte särskilt märkvärdig, men den förfogar över en trevlig strandpromenad och väldigt rara invånare. men saranda är en utmärkt bas för vidare utforskningar, klart bättre än vlore.
från saranda tar det ca en halvtimme till den antika staden butrint (unesco världskulturarv), som är en fantastisk hel- eller halvdagsutflykt. besök gärna butrintlagunen runtomkring (man kan hyra en fiskare som ror ut med dig) eller byarna på andra sidan (en kort färja över). vyerna från citadellet i butrint är storslagna - kloster och byar och grekland i söder och det massiva corfu precis utanför kusten.
norrut längs kusten hittar du de verkliga naturpärlorna. orörd kust, pärlvita folktomma stränder, genuina byar och tusen meter höga berg som störtdyker ner i havet. helt bedårande vackert är det. besök gärna fortet i porto palermo och gamla qeparo som är en nästintill övergiven by uppe på en höjd med otrolig utsikt över joniska havet. för bad finns det stränder överallt, speciellt fint är det runt himare, dhermi, palasa (stranden i palasa är ett minne för livet).
efter dhermi reser sig llogarapasset, där den smala vägen snirklar sig brant uppför till 1024 meter över havet, och inte sällan sugs man in i ett kokande hav av moln som kämpar med explosioner av solsken och långt, långt där nere leker solkatterna på det joniska havet.
jag tror det går en gammal skruttig buss per dag på den bedårande och skräckinjagande trådsmala kustvägen mellan vlore och saranda så det är inte utan problem att ta sig fram. jag liftade en hel del, men det bör du vara mycket försiktig med om du är ensam, i synnerhet om du är kvinna (överallt i albanien). jag säger inte att brottsligheten är särskilt hög men ett fåtal turister har tyvärr blivit mördade eller försvunnit. rivieran känns ytterst fridfull och säker, men om du ger dig ut ensam bland oliv- och citrusodlingarna var försiktig och kom tillbaka i god tid innan mörkret faller. jag lyckades med nöd och näppe undkomma fara vid ett tillfälle. försök att hitta någon reskompis på plats (reser du under sommaren är det inga problem). på vissa sträckor kan man hitta shared taxis och minibussar, men det är lätt att bli fast någonstans och bli tvungen att vänta i timmar eller tills nästa dag rent ut av.
den norra kusten utanför leshje - skhoder är också sagolik men på sina ställen långt mer exploaterad. i shengjini finns det en runt 80 meter hög sanddyna och en bildskön lagun, som dessvärre är svårt nedsmutsad. skhoder är en fascinerande stad. bedrövligt smutsig och ful men med en magisk atmosfär. de konservativa, religiösa byarna norr om skhoder är ytterst fascinerande, men tänk på att inte gå i korta kläder om du skulle besöka dessa.
kan skicka dig foton ifall du är intresserad.
|
|
|

2008-05-11, 14:40
|
|
|
gjirokaster
kan också tilläga - från sarande är det ca 1.5 timmar till den mystiska och sagolika bergsstaden Gjirokaster - Ismael Kadarés hemstad. ett par dagar i Gjirokaster är en fantastisk upplevelse.
|
|
|

2008-05-26, 18:18
|
|
|
Albanien?
Mördad i Albanien?
- Det vill jag gärna se källor till att turister blivit det
|
|
|

2008-08-04, 12:21
|
|
|
Albanien säkert
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Mördad i Albanien?
- Det vill jag gärna se källor till att turister blivit det
|
Givetvis serbisk propaganda, Albanien och Kosovo är ju bland de säkraste ställena i världen att åka till, ingen korruption/kriminalitet eller prostitution.
Man kan tom lämna bilen olåst överallt utan att den blir stulen. Konstigt att svenska försäkringsbolag inte fattar det och att försäkringarna inte gäller där.
|
|
|

2009-04-19, 14:05
|
|
|
Om man kan lämna bilen olåst utan att den blir stulen så lär man väl inte heller behöva en försäkring, inte sant?
|
|
|

2009-04-19, 14:12
|
|
|
Afrim, läs om albanien på wikipedia. Jag saxar: Albanien har en ekonomi som präglas av en stor och omodern jordbrukssektor, hög arbetslöshet och utbredd korruption.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|