Allt beror ju som jag ser det på hur länge du har tänkt stanna i landet. Serbien är väl Belgrad ett måste med sitt nattliv. maten är lika god i gatuköken som du får på rest, fast löjligt billligt. Prova på raznjici(grillade fläskfillebitar), pilece belo(kycklingfille) från grillen och punjene paprike(fyllda paprikor) och ngn corba(gryta) från "gotova jela"(färdiga maträtter).
Då jag själv är från Boka Kotorska i Montenegro är ju detta ett måste med medelhavets ända och Europas djupaste fjord. Besök den gamla Romerska staden Kotor, se Sveti Stefan och självklart åk till min hemstad Herceg Novi. allt detta går att göra med bas i Budva, det är förvisso ngt dyrare i den staden än i dom andra men det ger dig ett bra utgångsläge. Du kan lätt ta båtutflykter till alla städer som jag nämnt ovan från just Budva. Vidare bör du inte missa världens näst största canyon, efter gran canyon. vill man se ett av den kristna världens mest heliga kloster bör man ta sig till Manastir Ostrog på en dagsutflykt, ngt. turistigt men vackert. i Budva får du inte missa Mogren Beach, som annars är lätt att missa då det ligger en bit bakom gamla stan. i början av Augusti är det dessutom flera stora artister som gästar kusten,
Live Fest na Jazu | Budva Online Vijesti
(vad gäller sevärdigheter i Serbien är dom långt fler än i Montenegro men jag är dålig på att ge dig info om detta.)
hoppas du får det grym! Varmt välkommen till mitt land Montenegro och mitt serbiska folk!