|
|

2008-01-07, 16:38
|
|
|
Rumänien Mamaia
Jag och killen funderar lite på å dra dit till sommaren fina stränder och billigt inte minst =) Hade varit kul å höra från andra som tänkt på det samma eller varit där förr å kan berätta lite
Mvh Helena
|
|
|

2008-01-07, 17:13
|
|
|
Var där nere för en par år sedan och aldrig att jag sätter min fot där igen. Strandpromenaden är jättefin och lååång. Var där nere i början på juni och vädret var sisdär och det var kallt i svarta havet. Det som var negativt var att vi var tvungna att åka taxi och minst varannan gång försökte de blåsa oss på pengar. Till slut orkade vi inte tjafsa med taxichaufförer utan höll oss i närheten av hotellen. Maten var under all kritik. Det fanns en par ställen som det gick att äta på annars var maten oätlig. Dock ångrar jag inte att jag åkte dit, nu har jag varit där-men aldrig mer. MVH Susanne
|
|
|

2008-01-26, 18:03
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 0
|
Mamaia
Mamaia har underbar långgrund sandstrand. Mycket hög musik på stranden, många nattklubbar och flera olika resturanger att välja mellan. Tycker man om detta så är Mamaia ett bra alternativ. Men man behöver inte stanna i Mamaia kusten är längre än så. Hela kuststräckan ner mot Bulgarien är full av turist orter! Vi är en familj med barn och vill inte vara i Mamaia därför har vi valt att campa strax norr om Mamaia. Vi brukar vara där i Juli och har de senaste åren haft mellan 30 och 40 grader varmt. Mer information om Rumänien och Mamaia kan du hitta på min hemsida: Rumänien.
|
|
|

2008-02-25, 19:11
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Jag och killen funderar lite på å dra dit till sommaren fina stränder och billigt inte minst =) Hade varit kul å höra från andra som tänkt på det samma eller varit där förr å kan berätta lite
Mvh Helena
|
Jag bor i Bukarest.
Spana in mitt nyöppnade forum. Bli gärna medlem, och ställ era frågor om Rumänien.
Vi är inte så många användare där än, men ju fler desto roligare.
Till en början garanterar jag att jag kommer svara på alla frågor.
länk: Rumänienforum :: Index
mvh
Moutainman
|
|
|

2008-06-20, 21:28
|
|
|
mamaia
har varit i mamaia 2006 och vi åker dit iår igen.Mamaia har jätte fint strand,många restaurager,nattklubar,finns Aqua Magik,rekomenderar varmt om ni åker med barn.Norra delen av Mamaia är ny byggt,där finns jätte finna hotell.Man ska alldrig åka taxi innan man har frågat om priset först ,det är precis som i Turkiet ! Trevligt folk,god mat.Bra mat ställe är restaurangt REX,den kan man ätta allt från rumänsk mat till västerlänskt.
Rumänsk öl är jätte biligt,men inte utlänskt. ex.5 kr för URSUT OCH 39 FÖR Corona.Köp landets öl den är jätte bra.
Mamaia är delad i två,från centrum mot Constanta är det gammla Mamaia med hotel från Ceausescu tid,går man mot norr ser man skilnaden,mycke finnare,det finns exklusiva hotel som Rex,Iaqi mm.
Man kan åka skriskor på stranden i en konst gjort ishall sammtidigt som utanför de andra ligger och solar :-).
Det bästa är att hitta hotel själv på internet för att de hotelerna som svenska reseb.har är inte så finna.
2006 bode vi på hotel Majestic och nu ska vi bo på Fantasy Beach,hitatte detta på Mamaia.com,prisvärda hotel,50m från stranden.
Åk till mamaia!
|
|
|

2008-07-16, 19:30
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 0
|
Jag var i Mamaia 2005 och var väldigt nöjd efteråt! Jag vet inte hur det är nu, men på den tiden var det inte ett alltför exploaterat resmål, utan det var mest turister från övriga östeuropa och Rumänien, vilket jag tyckte var ganska skönt. Allting var väldigt billigt och det fanns ett hyfsat utbud av affärer. Vill man ha mer var det inte alltför långt att åka in till Constanta som är en av Rumäniens största städer.
Jag rekommenderar framför allt Mamaia för folk som vill koppla av (även om det finns möjlighet att festa där också) och för barnfamiljer. Ett måste är att besöka "Vattenvärlden" som ligger precis vid Mamaia, jag har varit på flera olika "vattenvärldar" och det där var den roligaste jag varit på, räkna med en heldag, minst!
|
|
|

2008-07-23, 23:31
|
|
|
Mamaia är toppen
Jag har varit i Mamaia fyra gånger sedn 1997. Det är på det hela taget en alldeles utmärkt badort. Stranden slår det mesta i världen. Vattnet är alldeles lagom varmt, rent och inte lika slibbigt salt som i medelhavet.
Mamaia känns mycket mer "äkta" än flertalet badorter som vi svenskar annars åker till. Förklaringen är delvis att de flesta turister i Mamaia är helt vanliga rumäner. Det gör också att man inte känner sig så lurad. Du betalar ju samma pris som rumänerna själva, så då blir man i alla fall inte uppskörtad. Däremot är det inte längre så fantastiskt billigt som för tio år sedan, men i gengäld har kvaliteten stigit desto mer.
Restaurangerna håller överlag god klass, liksom hotellen. Numera är personalen oftast exemplarisk med att ge maskinskrivna kvitton. Det gäller både restauranger och taxi. Jag gissar att många av de negativa omdömena på den punkten här har några år på nacken, men här har förändringen varit tydlig. Kvällslivet är alldeles lagom i Mamaia. Man kan strosa på den långa och trevliga strandpromenaden och slinka in lite varstans på caféer och diskotek. Man känner sig helt trygg även mitt i natten.
Något man inte bör missa är att gå på konsert på Mamaias utomhusteater. Det är en väldigt rumänsk upplevelse, till skillnad från turistarrangörernas rumänska afton. Det verkar som det bara är rumänerna själva som hittar till utomhusteatern, man kan upptäcka att man är enda turist i publiken, och konserterna är ofta väldigt bra med popmusik som låter helt annorlunda och mycket mer medryckande än vi är vana vid i väst.
Mamaia ligger alldeles intill storstaden Constana, stor som Göteborg men rätt fridfull. Den stora fördelen med det är att man har tillgång till utmärkta kommunikationer (=tåg) till resten av landet. Att hyra bil är däremot dyrt, trist och onödigt i Rumänien. Billigast, snabbast och absolut trevligast är att ta tåget. Från Constanta når man Bukarest med tåg på några timmar. Att köra bil i Bukarest är absolut inte att rekommendera. Trafiken där är inte av denna världen. Med tåg är det faktiskt möjligt att åka fram och tillbaka över dagen. Ännu bättre är att sätta av några dagar till och resa vidare med tåget till exempelvis Brasov eller ännu hellre Sighisoara och få se Rumäniens storslagna natur och landsdelen Transsylvanien. Tågtider och priser hittar ni på tågbolaget CFR:s hemsida index
Rumänien har jättegott eget öl, t.ex. Ursus eller Ciuc, men envisas ändå med att vilja sälja Tuborg till turister. Man bör stå på sig och fråga efter rumänskt öl. När man har druckit det är det obegripligt att rumänerna överhuvud taget importerar öl. En massa goda rumänska viner som aldrig hittar till Systembolaget finns förstås också. Ett annat bra mat-tips är att äta en soppa, Ciorba, till förrätt. De är väldigt mustiga och billiga. Varmrätterna håller inte riktigt samma klass som förrätterna så man bör ta seden dit man kommer och alltid äta en förrätt. Några ord rumänska för hej och tack och sådant bör man också lära sig. Det är i och för sig inte nödvändigt eftersom språkkunskaperna är goda i Mamaia, men alla blir jätteglada och ger en ännu bättre service om man visar dem denna lilla gest av uppskattning.
Ja, som sagt: Åk till Mamaia, det är en plats som alldeles för få svenskar hittar till.
Skriv gärna till mig om ni undrar över något (...nej, jag är inte betald av någon turistbyrå, men jag har rest en hel del i Rumänien och gillar landet)
/Ola Nilsson, olaume@hotmail.com
|
|
|

2008-08-14, 12:39
|
|
|
Citat:
Billigast, snabbast och absolut trevligast är att ta tåget. Från Constanta når man Bukarest med tåg på några timmar. Att köra bil i Bukarest är absolut inte att rekommendera. Trafiken där är inte av denna världen. Med tåg är det faktiskt möjligt att åka fram och tillbaka över dagen.
|
Dessvärre är inte tåg det snabbasta färdmedlet mellan Bukarest och Constanta längre (efter översvämningarna för 2 år sedan, tror jag att det var). Nu tar tåg upp emot 5h och buss ca 3h 30min. Men det går alldeles utmärkt att hitta buss från tågstationen i Constanta. Åkte senast i slutet på juni, utan problem.
Angående trafiken i Bukarest... hmm jag kan väl säga så här; efter att ha kört i Bukarest i 2 år så är det som meditation att köra bil i Göteborg när jag är hemma på besök. =)
Citat:
Ännu bättre är att sätta av några dagar till och resa vidare med tåget till exempelvis Brasov eller ännu hellre Sighisoara och få se Rumäniens storslagna natur och landsdelen Transsylvanien.
|
Jag instämmer helt. Transsylvanien måste i mina ögon upplevas om man åker till Rumänien.
Jag är sur på mig själv för att jag inte sett/upplevt tillräckligt av transsylvanien trots att jag bott i Rumänien i 3år.
Citat:
Ett annat bra mat-tips är att äta en soppa, Ciorba, till förrätt. De är väldigt mustiga och billiga.
|
Absolut. Jag måste dock höja ett varningens finger för att besälla in Ciorba de Burta, om man nu inte tycker om komage-soppa! =)
Om någon missat, så har jag även ett forum om just Rumänien.
länk------> Rumänien forum :: Index
Ju fler som kommer in och ställer frågor och skriver om Rumänien - desto roligare.
/
Joakim
|
|
|

2008-10-21, 20:08
|
|
|
Rumänien.
Hej,
Mamaia är helt ok och som bäst för familjer eller de som annars skulle åka till t.ex Mallorca. Ungdomar åker ofta till Vama Veche (Se Rumänsk strandfestival med historia at Resekoll.se). Vill du ha det ungefär som där fast lite lugnare finns en ett ställe som heter 2 Mai några hundra meter från Vama Veche mot Mamaia. I 2 Mai finns förresten en trevlig restaurang med bland annat förträffliga fisksoppor. Vama Veche, jag tror även 2 Mai, är med i ett naturskyddsområde där delfiner och sjöhästar skall räddas. Om man bor i tält på Vama Veches strand och stiger upp tidigt kan man se delfinerna lugnt simma förbi. Sjöhästarna är lite knepigare.
Fast det finns mycket annat som är trevligt i Rumänien. Sök till exempel på Rumänien eller rumänsk på Resekoll.se eller minTur.se - av resenärer, för resenärer så hittar du en del trevliga tips utöver de tips som redan givits i svaren på den här sidan.
Från Mamaia kan ni även ta en tur till Donaus delta... åker ni i maj/juni kommer ni att få se gott om fåglar och ett rikt djurliv.
Lycka till med er resa!
Mikael
|
|
|

2008-11-29, 11:34
|
|
|
HEJ!!! Jag måste bara säga att jag älskar rumänien!!!
Det finns ställen att besöka för alla!!!
Party sugna ungdomar med mindre budget, och även om man har större borde söka sig till Vama Veche!! Vama fungerar även för äldre. Vama Veche är en väldigt kulturell liten stad.
Jag har stött på allt från svenskar till holländare där! Men det är flest rumäner, folket varierar väldigt mycket, och musiken är underbar som spelas dygnet runt på alla strandbarer, inte något technodunk inte!
Det är mycket bohemer som åker dit, man ligger på stranden på dagen och lyssnar på skön rock musik, äter god skräpmat!!! Men rumänsk mat finns också som alternativ om man vill det!
Senare på kvällen går man till någon av dessa strandbarer, folket blir som tokiga runt klockan 1-2! och så håller det på hela natten.
Det mest perfekta är att det finns så många klubbar att välja på!!
Om man vill kan man gå till en skejtklubb som har satt upp en temporär ramp där unga har tagit med sina skejtboards och skejtar till bra, ny och gammal rockmusik, typ blink o jag vet inte vad!!
Sen finns mer alternative klubbar, heavy metall klubbar, och ställen som blandar allt lite pop,rock, house osv.
Underbart! Det bästa är att Vama Veche är en liten by så allt finns i princip inom 1km radie! Väldigt kompakt och bra!
|
|
|

2010-06-18, 20:23
|
|
|
Res!!
Tjena,
jag kan varmt rekommendera Rumänien. Transylvanien måste upplevas på plats och Svarta havskusten är betydligt trevligare i Rumänien än i Bulgarien. Men just Mamaia är att jämföra med Sunny beach.
Som nån skrev ovanför så är ölen och vinet i Rumänien otroligt gott och det är en gåta att det inte finns i Sverige. Men jag har faktiskt hittat två riktigt goda rumänska viner i Sverige som jag varmt kan rekommendera, SEC de Murfatlar och Trei Hectare. Men de måste beställas via systembolagets beställningssortiment. Jag tror man också kan beställa dom direkt via LEVI Import
|
|
|

2010-06-26, 13:48
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 3
|
Vill man undvika de typiska "restaurangmenyn-på-svenska" turistområdena ska man definitivt åka till Rumänien NU, för det börjar komma allt fler turister, främst från England och Tyskland, och rätt som det är försvinner lokalkänslan helt (som det gjordei Bulgarien...)
|
|
|

2012-04-08, 09:12
|
|
|
Helt värdelöst
Vi besökte Mamaia under 2 veckor för några år sedan. Det är i särklass det värsta resmålet jag någonsin besökt! Stränderna var skitiga (vattnet likaså), maten oätlig (oavsätt var man åt) och det var en stark öststatskänsla över allt och alla. Jag skulle inte rekomendera någon att resa dit, speciellt inte familjer med små barn då det är VÄLDIGT livligt och svårt att få tag i bra mat som barnen gillar och kan äta.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|