ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-06-08, 13:00

sundayman

Nykomling
sundayman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jun 2007

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via ICQ till sundayman
Standard Vilken resväg är bäst?
Hej!
VI ska bila ner till Ungern, Balatonsjön, i sommar och jag undrar vilken resväg är bäst att ta med bilen.
Vi startar i Norra Tyskland.
Är Tyskland-Tjeckien-Österrike-Ungern en bra väg eller ska man ta Slovakien istället för Österrike?
För- och nackdelar?
Svara med citat

Gammal 2007-06-09, 11:47

BombJack

Nykomling
BombJack är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2007

Standard
Bästa vägen är att köra tyskland-österike-ungern om du vill komma fram så fort som möjligt.

Rostock-Berlin-Leipzig-Regensburg-Passau-Linz-Wien
sen är det bara ett par mil till gränsen.

Tar 13-14 timmar att köra från Rostock till Balaton om man inte stannar allt för ofta och länge.

Åker man dessutom så att man kommer till Rostock på kvällen så tjänar man nån timma till, då det går att blåsa på rätt bra genom tyskland på natten. Ganska så lite trafik på motorvägarna i östra tyskland.

Den andra vägen genom tjeckien har jag bara kört en gång och det var för 6-7 år sen. Den är 20 mil närmare och bensinen är billigare. Så ekonomiskt kanske man kan tjäna några hundra ToR. Tidsmässigt gör man ingen vinst. Stopp vid alla gränser och om man åker på dagen kan det va långa köer in i länderna. Sen behöver man fler valutor.

De har vägsavgifter i österrike, tjeckien, slovakien, ungern

Vart ska ni bo vid balaton?
Svara med citat

Gammal 2007-06-09, 16:54

Standard
Om ni åker via Tjeckien och Slovakien får ni inte glömma att köpa vinjett. För några år sedan råkade vi ut för en otrevlig situation i Slovakien. Vi körde 5 mil på motorväg genom landet. När vi lämnade Slovakien påpekade gränspolisen att vi saknade vinjett. Vi bad om ursäkt och sa att vi inte visste att vi behövde vinjett i Slovakien och att vi gärna betalade för den. Den skulle typ kosta 60:- eller nåt i den stilen. Man han vägrade och sa att vi även måste betala ca 800:- i böter. Självklart borde vi ha tagit reda på vad som gäller och självklart borde vi betala böter om vi bryter mor slovakisk lagstiftning. Det tråkiga är dock att vi tyckte att han kunde ha lite överseende då vi var turister. Trodde han verkligen att vi försökte blåsa dem på 60:-. Det är ju inga pengar alls och vi sa ju direkt att vi skulle betala de 60:- som vinjetten kostade. Han ville dock att vi skulle betala bötern oxå. När vi sa att vi inte hade dessa pengar i kontanter (vi var på väg hem) frågade han oss hur mycket vi hade kvar. Vi gav honom våra sista 300:- i euro som vi hade kvar. Dessa stoppade han i egen ficka och vi fick aldrig nåt kvitto eller dylikt på att han tagit emot pengarna. Så för att slippa problem med elaka och korrupta gränspoliser - se till att altid ha en giltig vinjett.
Svara med citat

Gammal 2007-06-12, 13:58

sundayman

Nykomling
Medlem

Standard
tack för all info!
Vi har nu bokat hotell i Prag, så det blir den vägen.
Jag har inte lusläst kartan, men man kanske kan välja på Slovakien eller Österrike när man lämnar Tjeckien. Jag ska kolla upp det bättre.

Det där med vinjett hade jag ingen aning om! ops:
Köper man dessa vid gränserna eller hur går det till?

Vi kommer att bo på norra sidan av Balaton, ganska precis på mitten, kommer inte ihåg namnet på byn/staden...
Svara med citat

Gammal 2007-06-12, 16:49

BombJack

Nykomling
BombJack är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2007

Standard
Vignette brukar man kunna köpa precis innan eller efter gränsen. Åtminstone så fungerar det så i österrike och ungern

viamichelin.com är en bra sida för att kolla resvägen

Tihany och Balatonfured är vanliga turistoreter på norra sida.
Var i Balatonfured förra året. Det var mkt trevligt
Svara med citat

Gammal 2007-06-12, 23:17

Standard
Vinjett köper du på bensinmackar precis innan eller efter gränsen. Gäller för både Österrike, Tjeckien, Slovakien och oxå Ungern (har jag för mig). I vissa länder, t.ex. Österrike kan du förutom vinjetten få betala en engånssumma för en viss tunnel (eller bro).
Svara med citat

Gammal 2007-07-15, 07:12

sundayman

Nykomling
Medlem

Standard Resan avklarad
jaha då var resan klar.
vi åkte via Prag och passade på att övernatta där, både på ner- och uppvägen.
Prag är fortfarande ett väldigt billigt land att semestra i.

Rostock-Prag-Wien-Balaton körde vi och det gick överraskande fort och smidigt. Vignette glömde vi förstås på nervägen, men slapp undan böterna då ingen polis stoppade oss. :wink:

Att man var tvungen att betala inträde på ALLA stränder hade jag ingen aning om, men det var inga stora pengar det handlade om.
Nästan alla stränder hade stegar ner i vattnet, istället för sandstrand...nytt för oss.

Prismässigt så var det ganska billigt att äta ute, förutom Mc Donalds då, dyrare än hemma...tur att vi inte tycker om att äta där!

Engelskan kunde du lämna hemma, det enda man kunde använda var sin knackliga skoltyska man hade i högstadiet.

En väldigt lyckad semester tyckte vi (stor barnfamilj).
Svara med citat

Gammal 2008-03-24, 10:20

Gäst

Smile Semestera vid balaton?
Hej

Vi är 2st barnfamiljer som intresserade av att göra samma resa som ni men vi har några frågor

Barnen i fråga är mella 2-10 år

Hur var vägarna och trafiken ner till Balaton sjön?

Har ni några rekommendationer på vad vi bör se/göra och vad vi bör undvika?

Tack

sommar kul 2008
Svara med citat

Gammal 2008-05-20, 17:43

A-C

Nykomling
A-C är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Standard Balatonlelle
Vägarna är bra men det mycket trafik under helgerna.
Vill ni ha sandstrand ska ni bo i orten Balatonlelle,finns även bassänger, vattenrutschkanor, trampbåtar med rutschkana. En mysig ort med många bra restauranger. Det kostar inträde till badet men det är inte så mycket.
Ett par km från Balatonlelle finns en hästgård (Radpuszta) där det finns möjligheter att rida och även åka häst o vagn.
Senast redigerad av A-C den 2008-05-20 klockan 17:48.
Svara med citat

Gammal 2009-05-07, 20:41

Gäst

Standard Passkontroller?
Hur är det med passkontroller och dylikt måste man visa pass för att åka in i tjeckien och slovakien? då min flickvän är ungersk och vi ska bila ner i sommar Och hon har inget pass förrens på hemvägen!
Svara med citat

Gammal 2009-05-07, 20:44

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
tjeckien, slovakien, ungern är alla med i Schengen så det finns inga gränskontroller och pass krävs inte.
Svara med citat

Gammal 2009-05-07, 20:50

Gäst

Standard
Tack för ditt snabba svar va tvungen å fråga så jag har haft problem tidigare när jag rest inom schengen utan pass. trodde mitt körkort skulle duga i Amsterdam men det gjorde det inte:S
Men tack ännu en gång för ditt snabba svar=)
Svara med citat

Gammal 2009-05-07, 20:53

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
När du flyger så kräver flygbolaget en giltig ID-handling för att komma med på flyget och där duger inte ett svenska id-kort eller körkort. Men denna kontroll har inget med Schengen att göra utan bara med "säkerheten". Nationellt ID-kort fungerar lika bra på flyget som pass.
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 01:50

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Motorvägarna i Tyskland, Österrike och Ungern är moderna. I Ungern är hastighetsgränsen 130km/h så det går att blåsa på lite mer än hemma Mindre landsvägar varierar i kvalitet, men välskyltad motorväg finns hela biten Prag-Bratislava-Budapest-Balaton. Vignette skall köpas i alla länder utom Tyskland.

Passkontroll brukade vara riktigt krångligt, särskilt om man reste genom Tjeckien och Slovakien. Gränspersonalen hade gott med "skadeglädje" och höll gärna folk sittandes utan orsak. På den tiden var det rekommenderat att istället resa genom Österrike. Men numera är all gränskontroll slopad oavsett resväg, så det är bara att singla slant

Ett kort stopp i Bratislava kan jag starkt rekommendera. Innerstaden är otroligt vacker och mysig med många välbevarade byggnader i Jugendstil. Känns som en mindre version av Prag.

Den ultimata bilresan är dock en rundresa: Prag (och Bratislava) ena hållet, Wien andra hållet.
Svara med citat
Svara

« Korsika | Slovenien »

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8