ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-12-04, 23:25

Standard Vad göra i bryssel?
Jag har kommit över en billig flygbiljett med ryanair till bryssel och ska vara där 3 dagar i feb. Nån som har tips på saker man kan göra där?
Svara med citat

Gammal 2007-01-28, 19:47

Standard Brugge
Åka och titta i staden Brügge! Jättefin stad som påminner lite om Venedig!
Svara med citat

Gammal 2007-01-29, 12:05

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard Re: Vad göra i bryssel?
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Jag har kommit över en billig flygbiljett med ryanair till bryssel och ska vara där 3 dagar i feb. Nån som har tips på saker man kan göra där?
Ja (jag har bott där i fem år). Vad gillar du att göra? Museer, vandringar, mat- och dryck, shopping, arkitektur....?

Mina egna favoriter:

Museum of Musical Instruments - det finns nog inte ett instrument som inte finns där och man kan dessutom låna hörlurar och lyssna på flera av dem. Underliga fårmagepipor, mässingsinstrument med de vackraste utsmyckningar och massor av mer "normala" saker. Dessutom i en underbar gammal byggnad med ett fik med utsikt på toppen.

Grand Place - turistfälla (bli inte lurad på växeln i barerna!) men som världsarv måste det ju ses och det är vackert. Ölen är betydligt dyrare här än på andra ställen.

Ölkulturen. Min favorit är nog baren "A la mort subite" bakom Muntteatern mitt i stan. Massor av sorter, gamla stammisar och en sällskapsjuk katt. Även Cirio vid Börsen är mysigt fast de målat om den rökiga lokalen (men fick inte göra för mycket eftersom det var Brels stampub.

Ät pommes på Maison Antoine på Place Jourdan nedanför EU-kvarteren. Bästa varianten i landet där de uppfanns!

Sedan håller jag med om att Brugge är värt en dagstur. Belgien är litet och tåg billigt. Brugge är en av de saker jag saknar mest sedan jag flyttade därifrån. Hela stadskärnan är ett världsarv och där finns den absolut bästa ölbaren i min värld.

Men det finns massor av annat.
Svara med citat

Gammal 2007-03-17, 08:50

Standard
Sjalen: Har du några fler bra tips!!! Gärna på billiga shoppingställen.

Ska bo i Diegem utanför Bryssel ett par månader och hoppas hitta lite bra tips på vad jag kan syssla med på fritiden.
Svara med citat

Gammal 2007-03-19, 15:01

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Sjalen: Har du några fler bra tips!!! Gärna på billiga shoppingställen.

Ska bo i Diegem utanför Bryssel ett par månader och hoppas hitta lite bra tips på vad jag kan syssla med på fritiden.
Är det något speciellt du gillar att shoppa och är du man eller kvinna?

Vad tycker du om att göra på fritiden allmänt? Själv sysselsatte jag mig ofta med att resa runt och titta på historiska sevärdheter eftersom Belgien är ett litet land och tågen billiga och med täta avgångar. Ieper var en speciellt intressant helgdestination för en svensk. In Flanders Fields museet i den gamla medeltida tyghallen har en utställning om första världskriget som ju drabbade staden hårt och det är väldigt lärorikt för en "neutral" svensk. Man kan även vara med på den rörande "Last Post" ceremonin vid Menin Gate varje kväll klockan åtta med en massa, främst allierade, turister och gamla krigsveteraner om vartannat.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8