Jag tror interrail-kort blir billigare. Om inte annat så mycket lättare. Sittplats kostade när jag åkte inte mer än 10-20 kronor. 11 länder på 22 låter lite väl flängigt. Köper du ett europa-kort med alla zoner då?
Det börjar bli dyrare i Östeuropa med centrala delarna av Tjeckien som dyrast, tror jag. Tar du dig ut en bit kostar en öl fortfarande inte mer än 4-5 kronor.
När jag åkte tog vi ut en summa pengar i varje land som vi levde på. Fick betala 40 kronor för varje uttag men tycker det fungerade bra. Finns automater överallt.
Finns många sköna youth-hostels i Östeuropa. Hostels av och för ungdomar. I Budapest Backpackers guesthouse. Riktigt trevlig personal och en otroligt skön stämning. i Rumänien (tror jag såg nånstans att de finns i Polen nu också?) finns Elvis villa (
www.elvisvilla.ru, kanske?) som också var helt okej. En suverän stad i Rumänien är Brasov. Riktigt fin stad där vi stannade i tre dagar och tog det lugnt. Shigosoara (stava!) där Dracula bodde var ingen höjdare alls. Där räcker det med ett dygn. Bukarest var lite speciellt. Sandiga vägar, trasigt, slitet, fattigt för att helt plötsligt bakom nästa gränd ligga ett nästan nybyggt jättefint köpcentra med vakter osv. Paradgatan är världens största, tror jag, diktatorn ville visst bräcka Paris(?) med några meter. Största byggnaden var också rätt stor.... hehe.
I Sofia, Bulgarien finns Art Hostel, riktigt skönt det stället också och de har också nån hemsida. Rekommenderas!
Bratislava, liten fin stad där man kan ta båten över till Wien. Vilket vi gjorde samma dag som Love parade. Bodde i en sliten studentlägenhet. Trevlig stad...
Slovenien och Ljubljana... även det en fin stad. Där råkade jag under en fylla be om en öl varpå liraren i baren frågade vad för sort. Jag svarade något lokalt o la till Slovakien... pinsamt! Efter det säger jag aldrig fel...
Kroatien har ju blivit riktigt poppis. Riktigt fint o åka dieseltåg från Slovenien till Split. Fint landskap! Vi drog till Dubrovnik med buss men nu har de visst en flygplats. Bodde hos nån gubbe som stod med en lapp utanför bussen när vi kom fram.
I affären kunde man beställa färdiga mackor som de gjorde. Peka på ett bröd och vad du vill ha i. Slipper du köpa stora paket av allt. Nu lär det väl vara dyrt i Dubrovnik?
Vi var även i Belgrad. Sönderskjutna hus lite här o där och god pizza som man kunde köpa riktigt riktigt billigt. Träffade en familj som bodde där o var riktigt riktigt trevliga! Eller ja, bara dottern som kunde engelska...
Vi klarade oss oftast på 200-250 kronor per dygn inkl youth-hostel mängder med mat och öl.
Jag orkar fö inte läsa igenom det jag skrivit...