ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-03-31, 04:56

blur

Standard billig resa till serbien?
hej!

kan någon tipsa om billiga resor till serbien? gärna buss!
Svara med citat

Gammal 2007-04-02, 22:39

Standard
det billigaste och förmodligen bekvämaste sättet är att flyga till Budapest från Göteborg med Wizzair, och sedan ta tåget till Belgrad eller Novi Sad eller vart du nu ska. Flyget kostar ett par hundralappar i regel enkel väg om du bokar i hygglig tid och tåget mindre än 200kr. Det tar knappt fem timmar med tåg mellan Budapest och Belgrad och det avgår morgon och kväll. Eurolines buss från Sverige är en riktig mara, det tar runt 40 timmar till Belgrad från Göteborg och kostar runt 1300 kronor enkel väg tror jag.
Svara med citat

Gammal 2008-08-06, 15:40

Gäst

Smile
Hej till alla,
billigast att flyga med WIZZ från MALMÖ till BUDAPEST-terminal 1 och sen ta GEA TURIST mini bussar.Här får ni av mig deras adress
e-mail:gea@eunet.yu och tel. nr.

BEOGRAD: 011-2686-635 011-2686-622

PODGORICA: 081-633-583 081-621-058

MVH
SRPKINJA
Svara med citat

Gammal 2008-08-07, 11:03

Tzar Lazar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av blur Visa inlägg

hej!

kan någon tipsa om billiga resor till serbien? gärna buss!
Det beror ju lite på var i Sverige du vill utgå från, men jag kan rekommendera det nya norska lågprisflyget Norwegian från Oslo eller Stockholm till Belgrad, billigt och bra under förutsättning att man kan åka från någon av dessa städer givetvis.
Svara med citat

Gammal 2008-10-09, 23:19

karoliince

Nykomling
karoliince är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Rykte: 0

Standard
om du ville åka buss... --> toptourist eller lasta.
Svara med citat

Gammal 2009-07-11, 20:41

Gäst

Standard
Om du vill åka buss till serbien så kan du t.ex ta Lasta (som ja ska ta på torsdag) Stup Vrsac(Som ja har åkt flest ggr med) och top turis( som ja aldrig har åkt med) Annar önskar ja dig en trevlig resa

p.s det tar 36 timmar totalt(från göteborg elr borås)
Svara med citat

Gammal 2009-12-13, 18:06

Gäst

Exclamation varning varning
hej jag är en svensk man som VILL VARNA FÖR LASTA ...har aldrig blivit så dåligt bemött som av lastas personal även dom på det svenska kontoret ... dom är rasister ... m.m. men det finns andra bra möjlig heter att ta sej ditt ... kungen_46@hotmail.com
är mitt mejl addres ...
Svara med citat

Gammal 2010-01-05, 02:17

suzy

Smile
hej .. jag kommer att resa till Serbien snart och jag ville gärna höra mer om tåget som går från Budapest till Belgrad,
tack på förhand :-)
Svara med citat

Gammal 2010-01-17, 23:25

Gäst

Standard
Hej

Tåget avgår två (ibland även 3) gånger om dag. Exakta tider hittar du på www.elvira.hu. Priset för tur och retur biljett till Belgrad är 26 euro (264 SEK). Biljetten är giltig i en månad. Det betyder att om du vill stanna i Belgrad längre än 1 månad får du inte köpa tur och retur biljett utan enkel till Belgrad och sen enkel till Budapest när det är dags att gå hem. Du behöver inte köpa biljetter i förväg. Det räcker att köpa dem en timme innan avgång. De ska inte ta slut alltså. Du behöver inte reservera sättet heller. Observera att du måste betala biljett i utländsk valuta. I Ungren betalar du med forinter (de tar också kort) och i Serbien med dinarer.

Resan till Belgrad tar 7 timar. Tumregel är att det tåg som går på eftermiddagen är mer bekväm än det som går på kälarna.
Svara med citat

Gammal 2010-09-19, 21:35

Gäst

Smile Serbien
Sök en billig resa via wizzair.com som säljer billiga flygresor från Malmö till Belgrad. Annars är det bussresor med Lasta och Topturist som val. Övernattning finns i byn Crljenac, utanför Pozarevac, till bra priser.
Svara med citat

Gammal 2010-09-29, 14:38

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

hej jag är en svensk man som VILL VARNA FÖR LASTA ...har aldrig blivit så dåligt bemött som av lastas personal även dom på det svenska kontoret ... dom är rasister ... m.m. men det finns andra bra möjlig heter att ta sej ditt ... kungen_46@hotmail.com
är mitt mejl addres ...
Svensk man? Det väljer jag att ta med en nypa salt med tanke på din stavning.
Svara med citat

Gammal 2010-11-30, 00:56

happinezz

Nykomling
happinezz är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Rykte: 0

Standard Budapest - Belgrad med tåg!
Hej, jag ska snart ta mig från Budapest till Belgrad med tåg.
Någon som kan berätta någonting om det här för mig? Ge mig gärna all info ni kan.. kommer att flyga från Göteborg och då alltså landa på Budapests flygplats, så om ni har info enda ifrån där blir jag jätte glad! Allt gott /Lisa
Svara med citat

Gammal 2011-11-04, 11:33

Gäst

Smile www.wizzair.com
Numera kör Wizzair från både Skavsta, Sturup (5 gånger i veckan) samt Gothenburg City Airport...kanske Europas bästa City-Break. Alla tidningar skriver om det nya Berlin eller Barcelona. Allt om Resors reportage tyckte jag var bäst....
Svara med citat

Gammal 2011-12-08, 03:45

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Barcelona? Det är väl att ta i... Men visst är Belgrad en intressant stad i ett kraftigt uppsving! Och tack vare Wizzair är det enkelt oh billigt att ta sig dit

Jag blev lite förvånad över det låga hotellutbudet jämfört med städer som Prag, Budapest och Bukarest. Några få internationella kedjor har letat sig dit, och som Priority Club medlem valde jag Holiday Inn Belexpo Centar som visade sig vara helt fantastiskt.
Senast redigerad av PeterSouth den 2011-12-08 klockan 03:49.
Svara med citat

Gammal 2011-12-19, 15:28

Eurovision-Fan

Smile Belgrad - den okända kända stjärnan
det är egentligen inte svårt att hitta bra prisvärda hotell i Belgrad...de bästa i mellanklasskategori med sjukt bra standard är Excelsior, Newski, Balkan, Holiday Inn, Inn Hotell mfl mfl.

Googlade också fram de artiklar som skrivits i svensk media som dessutom styrker att det finns samma känsla i Belgrad som i Barcelona eller Berlin.

Det första man finner är "Balkans Barcelona" som beskriver Belgrad som den nya metropolen för Europas intellektuella. Det är inte vem som helst som skriver utan den kända författaren som rest världen över. Cyril Hellman som för närvarande är chefredaktör för tidskriften Situation Stockholm som skrev i våras i denna tidning att detta är Europas gömda stjärna. Denna artikel är inte den ända som höjer Belgrad åtminstonde en nivå ovan de andra....

Den kanske mest kända är kulttidningen RES som först skriver om Belgrad som det nya Berlin: Belgrad – det nya Berlin - Belgrad - RES – cityguider, resereportage, resebloggar, resor

Den samma gav stora RES-Priset som bästa designaffär till SUPERMARKET i Belgrads gamla stan det samma år. Inte sena att följa detta var det flashiga resemagasinet ESCAPE 360 som deklarerade Belgrad som det NYA Barcelona: Belgrad förutspÃ¥s att bli nästa Barcelona - Resor - E24

Detta följdes kort därefter av Balkans New York: Researtiklar - Belgrad - Balkans New York

Idag skriver både Vagabond, Allt om Resor, samt Escape Romantic Weekends om Belgrad som Europas Hot-Spot.
Svara med citat

Gammal 2011-12-19, 22:43

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Samma lovord kan man ju läsa om vilken stad som helst. Bukarest är Östeuropas Paris, Dresden är Tysklands Florens, etc etc etc. Det är subjektiva jämförelser som inte stämmer in med verkligheten.

I Belgrad finner man gott om slumområden som man aldrig skulle hitta i Barcelona. När jag tittade ut genom fönstret från mitt rum på det eleganta och moderna Holiday Inn såg jag en övergiven gräsmatta där zigenare sov i pappkartonger, omringade av sopor och smuts. Det är en kontrast man inte kan uppleva i Barcelona. I Belgrad finns det inte heller kilometerlånga medelhavsstränder, utan istället flyter smutsiga Donau och Sava förbi. Däremot har Belgrad en charm som inte går att jämföras med något annat. Och det är just den unika charmen som gör en stad värd att besöka.
Svara med citat

Gammal 2011-12-20, 10:21

Gäst

Standard
Jag håller med om att det är dumt att jämföra på det sättet... Belgrad är bra på sitt eget sätt och jag hade en bättre resa dit än till Barcelona för att vara ärlig.
Svara med citat

Gammal 2012-01-16, 16:05

Eurovision-Fan

Smile Belgrad är den bästa weekend-break du kan köpa för pengar...
Som sagt...Belgrad är på många sätt bättre en förebilderna. Att hoppas att svensk resepress skall sluta att jämföra städer är nog lite för stort uppdrag för vissa på detta forum. Det finns inget fel i detta och föregående kommentarer borde nog sänka ambitionsnivån lite..ha ha

Den serbiska huvudstaden är populär eftersom den numera har alla faciliteter som andra städer...hotell, gastronomi i alla olika prisklasser. Gott vin till kalaspriser, allt från vitt, rött till Champagne från olika serbiska vinhus. Varför betala det dubbla i vissa EU-länder??

De statliga vinföretagen som RUbin kan man hoppa över eller möjligtvis dricka rosen som är grymt prisvärd och helt ok. På en av Belgrads bästa restauranger Fabriken för smak (Fabrika Ukusa) kan man få in en liter karaff av detta för ringa 60:-. Det är annars de privata investerarna som har gjort att den serbiska vinmarknaden formligen exploderat.

Det kanske mest intressanta (besöker dem regelbundet) är det 100% svenskägda Dolina som ligger i byn Bacina nära Varavarin. det är några svenska investerare från Skåne som gått in och med liten gård gjort ett sensationellt bra vin, (rött, vitt samt rose). Detta finns för övrigt i Systembolagets beställningssortiment. Eftersom regionen kring staden Nis har goda förutsättningar för jakt så passar deras vin sjukt bra till allt viltkött samt kanske ännu bättre till helstekt lamm eller får. Deras vin serveras på flera av Belgrads bästa och orginella ställen så som Tribeca (Kralja Petra gatan) eller Srpska Kafana (bredvid Atelje 212) mfl.

Av Serbiens bästa viner som ibland till och med är ännu bättre en Dolina-Bacina måste man nämna Kovacevic (Fruska Gora) samt även Zivanovic vars museum för vin och honung man bara måste se i staden Sremski Karlovci. Deras vita viner är i klass med Chablis men för halva priset om man köper dem i de lokala butikerna. Ett speciellt desertvin som Maria Teresa lär importera är också ett måste...

I staden Valjevo gör Miljan Jelic fantastiska vita viner. Hans Chardonnay på ekfat är den som säljer slut snabbast på olika fiskrestauranger överallt i Serbien, (ex Saran, Reka i Zemun).

Det finns också andra som Na kraj Sveta (vid världens ände) samt andra uppstickare. Dessa är dock svårare att få tag i. Lyckligtvis finns ett brett sortiment av allt från getost, Zlatiborskinkor samt vin i tax-free butiken på flygplatsen. Det är dock billigare att köpa innan man åker till flyget.

Jag stoppar här...statistiken över störst ökning av svenska resenärer till Belgrad finns på Swedavias hemsida...läste dessutom på Radio B92 (B92 - Internet, Radio i TV stanica; najnovije vesti iz Srbije) engelska sida att beläggningen på hotell osv. ökat med 41% av svenska gäster bara hitintills i år. Då skall man tänka på att jul och nyår är kanske bäst i Europa att fira i Belgrad samt fler städer i Serbien.

Passade dessutom på att googla lite om Serbien och fann den honung och vingård som näms i vinredogörelsen. Som sagt, det finns inte för lite information om Serbien och därför tror jag att landet kommer att vara mer kännt en tidigare mycket snart...Zivanovic Vin samt Honungsmuseum i Sremski Karlovci verkar hur intressant som helst:

Biodling i Kalmar: Bimuseum i Serbien

såg också att de hade en film som börjar med biodling men slutar med underbar fisk och paprika i alla dess former...

SOULFOOD Serbia - YouTube
Svara med citat

Gammal 2012-01-19, 12:37

Söderkis

Smile Belgrad har det bästa hotellet (-n) i regionen...
The prestigious Forbes Magazine places Belgrade’s 5* Square Nine (SquareNine - NASLOVNA) on the list of world top new hotels: Best New Hotels Page 2 of 2 - Forbes.com.

The Wallpaper magazine lists also the Square Nine as one of the leading business hotels in the world in 2011 (Best Business hotels 2011 | Travel | Wallpaper* Magazine: design, interiors, architecture, fashion, art ).
Svara med citat

Gammal 2012-04-12, 10:46

Gäst

Standard lasta
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

är mitt mejl addres ...
Jag ska åka med dem i sommar till Makedonien.
Vad var problemet? Buss är sista utvägen då flyg är så dyrt
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8