ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-29, 08:26

Sus1973

Nykomling
Sus1973 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 0

Standard Vart i Västindien?
Vi funderar på Västindien med våra två barn 7 och 9 år. Men vart ska man åka? Det finns ju så mycket att välja på.....

Vi vill mest ha sol, bad och slappa. Men inte så mycket folk och gärna lite aktiviteter (eller orter att besöka). Ev kombinera två öar.

Undrar också över prisnivåer. Dyrt har man förstått, men vad innebär det när det gäller hotell och mat?

Ja, vad säger ni vana Västindienresenärer, vad kan passa oss?
Svara med citat

Gammal 2011-09-29, 21:44

AlexVästindien

Thumbs up Dominikanska Republiken har lite av allt
Jag kan villigt erkänna att jag inte rest till alla öar i Västindien. Jag har helt enkelt inte råd. Speciellt nu med två barn på 2 och 1/2 år. Åka till Västindien gör jag dock en eller två månader om året. Dec-jan slipper jag gärna slask och mörker. Det har jag gjort i nio år nu. Så lite koll har jag kanske ;-)

Det som kan bli extra dyrt i Västindien är att ta sig mellan öarna. För den som inte måste släppa trycket på sin välfyllda plånbok så blir det att hålla sig på en ö. Med det i bakhuvudet kommer min rekommendation.

De flesta öar värt att resa till är mycket, mycket små. Har du lite spring i benen tar det inte många dagar innan du sett allt. Lätt överdrivet. Några öar har fin djungel, andra fina stränder. Många har SVINdyra hotell och restauranger, med några få undantag.

Dominikanska Republiken har några av världens vackraste stränder, tropisk djungel, savanner, Västindiens högsta bergskedjor... och väääldigt trevliga och glada människor. Ett plus är även prisnivån som är betydligt mer moderat än andra önationer i området (förutom Cuba då möjligtvis).

Om du vill slappa och låta barnen fara omkring på massa egna äventyr kanske All-inklusive är något för dig. Åk då till Punta Cana, Bavaro eller Bayaibe i öster. Kritvit sand och paraplydrinkar. Cabarete i Norr är mer hålligång och för ungdmar och unga vuxna. Kanske inte helt rätt om man inte älskar surf, Kitesurfing etc.

Själv är jag inte mycket sånt. Jag gillar att på egen hand upptäcka gömda stränder, om jag kan få surfa lite i bra vågor är det ett klart plus. Frugan gillar dock mer strandnära aktiviteter. Barnen kräver också säkerhetstänk. För mig är halvön Samaná i nordöst en pärla som inte mycket kan slå. Lägg därtill att nya mer trafiksäkra turistvägar gör att du även kan ta dig till en massa intressanta platser lite längre bort.
När jag åker till DR tar jag minst ett par veckor här. Senast i vintras upptäckte vi två nya små stränder. Paradiset! Om drygt två månader sticker vi dit igen.

Hoppas det gav dig något... Och givetvis är det så att ingen destination i Västindien kommer lämna dig besviken. Det är en magisk del av världen. Måste upplevas minst en gång i livet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8