ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-10-21, 21:42

Konsistoriegatan

Nykomling
Konsistoriegatan är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Rykte: 0

Standard Tips om Hawaii
Hej på er!

Vi är en tvåbarnsfamilj som funderar på att åka till Hawaii under en månads tid i mars. Våra barn kommer då att vara 1 och 4 år gamla. Vi är ganska gröna på Hawaii och tänkte höra om det är någon som varit där och som kan rekommendera vilken ö man ska åka till, vilket boende man bör välja eller rättare sagt var man bör leta för att hitta en lägenhet man kan hyra, vad man bör göra och se och andra praktiska bitar man bör tänka på när man åker dit.

Tack på förhand!

Hälsningar

Linds
Svara med citat

Gammal 2010-10-21, 23:20

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Hejsan! "Bumpade" just upp min tråd ang. Hawaii med allmänna uppgifter och tips. Hoppas du får svar på dina flesta frågor där. Rent allmänt är rekommendationen att man tillbringa c:a en vecka på varje ö. D.v.s., 2 veckor, då hinner man med 2 öar. 3 veckor = 3 öar. Och då menar man för det mesta någon eller några av de fyra största öarna: Kauai, Oahu, Maui och Hawai'i ("the Big Island"). Att tillbringa en hel månad på en och samma ö innebär att man missar massor med intressanta platser på de andra öarna.

Rent allmänt tror jag att en "vacation rental" kan vara det bästa för en barn familj. Här på Hilo sidan av the Big Island kostar en vacaction rental från c:a US$100 och uppåt, beroende på läge och kvalitet. "Vacation rental" är alltså ett hus man hyr. Sovrum, kök etc.

Hör gärna av dig med frågor.

PS. När du klickar på den andra tråden tar det dig tydligen automatiskt till sida 2. Du måste gå in på sida 1 där du hittar alla uppgifterna om Hawaii.
Senast redigerad av malama den 2010-10-21 klockan 23:23.
Svara med citat

Gammal 2010-10-26, 20:45

Konsistoriegatan

Nykomling
Konsistoriegatan är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Rykte: 0

Standard
Hej
Tack för hjälpen, väldigt vänligt. Vi har ju två barn, så vi vill vara hyfsat permanenta med boende. Vad tror du om att stanna två veckor på the big och sen två veckor på Kauai som verkar ok, ja vad rekommenderar du, vi har ju två småttingar, så inte bara beach utan även lagom sevärdheter med barnaction, om du förstår. Vilken andra ö tror du passar.

Boende verkar alltså kosta lite. 100 dollar om dagen i 30 dagar det blir minst cirka 30 000 kr i bara boende. Och 100 dollar verkar vara i underkant efter mina snabba efterforskningar. Det är vad man får räkna med? Har du tips på förmedlingar eller är det Intenet och gohawaii.com som gäller?

Vänligen

Niklas
Svara med citat

Gammal 2010-10-27, 04:00

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Ja, som jag antydde så är $100 per dygn i stort sett minimum, och det är här på Hilo sidan av the Big Island och också inåt landet. Om man vill vara nära havet blir det automatiskt dyrare. Det är också rent generellt dyrare på Kona sidan, jämfört med Hilo sidan av den enkla anledningen att Kona har mycket mera sol än Hilo. Och alla de bra stränderna ligger också på Kona sidan.

Jag skulle rekommendera att ni tillbringar de första 2 nätterna (max 3) på Oahu (Honolulu/Waikiki Beach). Jag utgår från att ni ankommer Honolulu på flygningen hit. På en eller 2 dagar hinner ni med det mesta där. Och sedan dela resten av tiden 50-50 mellan Kauai och Big Island. Det blir ni definitivt nöjda med. Tiden på Kauai kommer att bli mer avslappnad än på Big Island eftersom det är mycket mindre avstånd där. Man KAN köra runt Big Island på en dag, men stannar man här och där så blir det en MYCKET lång dag. Ren körtid är 5-6 timmar.

Och gå in på Google och skriv "Vacation Rentals on Kauai" och "Vacation Rentals in Kailua-Kona Hawaii" t.ex. Du får massor med länkar.
Senast redigerad av malama den 2010-10-27 klockan 04:02.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8