Reg.datum: aug 2010
Rykte: 0
|
Massor med frågor ang kryssningar.
Då och då dyker det upp reklam om att kryssa i t.ex Karibien och då står det att allt ingår, dricks, mat, skatter o.s.v..
Men nått säger mig att det ändå kostar en del extra.
Hur mycket behöver man lägga på en sån resa?
Förstår ju att flyg till USA tillkommer, antar jag att man får räkna med ett par nätter på hotell i USA eller kan man åka " non-stop" utan att sova bort första dagarna?
Har aldrig gjort någon längre flygresa (längre än 6 timmar), så jag vet inte hur jet-lag påverkar en.
T.ex RCCL har flygpaket för runt 7000:- är det värt det eller kan man lika gärna fixa flyget själv (som blir billigare om man är villig att leta lite).
I flygpaketen så ingår dock hotell första natten och transport till & från flygplatsen.
Jag vet att inte allt på båten inte är gratis, som t.ex vissa resturanger, spa, alkohol med mera. Är maten/upplevelsen så mycket bättre i "betal-resturangerna" att man behöver äta där varje kväll?
Har hört mig för en del och tittat på många klipp från Youtube och har fått uppfattningen att det är rätt bra klass på "gratis-resturangerna".
Är det värt att betala extra för att få en utsideshytt eller spenderar man så lite tid där att det inte spelar någon roll?
Hur mycket skiljer vädret & öarna i östra & västra Karibien?
Någon av dem som är att föredra, i så fall varför?
Är det någon period som man bör undvika att resa under? Tänker då främst gällande väder och orkanperioder.
Vilket bolag ska man åka med? RCCL har ju fått mycket reklam genom Oasis så det är ju lätt att tro att just RCCL är det bästa bolaget i.o.m att man hör mest om dem.
Men det finns ju ganska många bolag, RCCL, NCL, Disney, Carnival m.fl.
Har fått för mig att jag vill åka med de större båtarna, om vi pratar RCCL så är det Freedom klassen eller Oasis klassen, när det gäller NCL så lockar bl.a Epic.
Oasis klassen är något dyrare än Freedom klassen, är det värt prisskillnaden? Om jag har fattat det rätt så finns det även öar där Oasis klassen inte kan lägga till p.g.a deras storlek. Missar man något då?
Ska även vara så att vissa saker som är gratis på Freedom klassen kostar på Oasis klassen, kommer inte ihåg vad det var nu.
Utflykterna, en gammal klasskamrat var på kryssning för nått år sen och sa att det var bättre att ta en taxi eller liknande än att betala för att åka på rederiets utflykter, någon som håller med?
Är nog ändå inte så sugen på att bada med instängda rockor och delfiner.
Om man går iland under dagen kan man då gå ombord igen för att äta, duscha eller vad man nu vill göra och sen gå iland ytterligare en gång?
Hur är prisnivåerna på de öar man besöker?
Om det nu är så att man behöver äta på öarna, hur mycket får man räkna med att man spenderar på mat under en kryssning på 7 dagar?
För att göra en bra kryssning, hur mycket får man räkna med att det kostar, utöver kryssningsbiljetten?
Hur mycket "fickpengar" gör man normalt sett av med? Räkna nu inte den summan som en shopping-galen flickvän/fru lägger på en massa krimskrams =0)
Det jag är ute efter att få en bild av hur mycket man spenderar.
Vill inte göra en resa och komma hem och känna: "-Det hade varit så mycket bättre om jag bara hade haft lite mer fickpengar."
Vart/hur är det bäst att boka sin resa? RCCL har ju en egen hemsida med svenska priser o.s.v, är det där man hittar deras bästa priser eller finns det andra sidor/resebyråer som har bättre priser? Finns ju massor med företag som säljer både i Sverige och i andra länder.
I.o.m att t.ex Ticket och de andra svenska resebyråerna inte har fasta priser på deras sidor utan de hänvisar till dags-aktuella så antar jag att det inte är som med vanliga resmål där det bokas upp platser i förväg, innebär detta att "sista-minuten"-resor inte finns när det gäller kryssningar?
Många frågor, men förhoppningsvis så finns det någon som kan svara på i alla fall en del.
|