ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-11-30, 10:01

alondviders

Nykomling
alondviders är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Standard Mer funderingar kring en Karibienkryssning
Ska åka med MSC på Karibienkryssning i januari. Undrar om någon kryssat med dem och hur det var? Har också en fundering på om man kan stiga av båten på egen hand vid de aktuella stoppen och i så fall om det kostar någonting? Kan båten gå in till hamn eller måste man skeppas in? Kommer man då åt att ex komma tillbaka till båten och äta lunch osv och sen i hamn igen? Åker med stopp som Key West, Playa del Carmen, Georgetown, Montego Bay o Nassau. Även tacksam för tips på sånt vi "inte får missa" på dom aktuella ställena. Blev mycket frågor och funderingar! Snälla svara från en lite halvdesperat som börjar få resfeber
Svara med citat

Gammal 2009-11-30, 11:29

ElDolko

Globetrotter
ElDolko är inte uppkopplad
ElDolkos avatar

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Jag har bara kryssat med Royal Caribbean, så jag kan inte svara i detalj för MSC utan endast rent generellt.

Givetvis kan du stiga av båten vid dom olika stoppen. Det är ju själva syftet med att stanna i olika hamnar. Annars hade man kunna ligga ute till havs en vecka.
Jag kan inte tänka mig att något kryssningsrederi skulle ta betalt för att passagerarna ska få lämna båten.

Det är olika från hamn till hamn om man ligger vid kaj (docked) eller om man fraktas in med småbåtar (tendered). Av dom orter du räknade upp är det bara Georgetown jag besökt själv. Där lade vi inte till vid kaj, utan fick åka landstigningsbåt.

När vi åkte med Royal Caribbean gick båtarna i skytteltrafik fram och tillbaka till fartyget, så man kunde själv välja när och hur ofta man lämnade fatyget. Men min erfarenhet är att man inte springer fram och tillbaka. Man går i land, gör det man ska och återvänder sedan till fartyget. Så klart är det lättare att gå ombord om det finns en kaj, det tar ju lite tid att komma ombord i väntan på en båt.

Georgetown upplevde jag tyvärr som en tråkig liten stad. Det var dåligt väder när vi var där och jag upplevde bara stan som full av dyra butiker för klockor och diamanter. Men med bra väder hade man kanske uppskattat det lite bättre.
Svara med citat

Gammal 2009-12-01, 19:47

alondviders

Nykomling

Standard
Tack för hjälpen! Har tyvärr inte hittat någon som kryssat med MSC men som du säger skiljer det nog i stort inte så mycket. Vad gäller tråkigt! Kan det nog inte bli mycket värre än det är här hemma just nu med allt regnande. Men det är bra att veta då kanske man kan satsa på någon arrangerad utflykt just vid stoppet Georgetown. Sen är ju smaken som du vet... kanske vi fastnar för stället. Tack igen för svar och tips! Glad för lite olika råd
Svara med citat

Gammal 2009-12-11, 13:19

resnisse

Medlem
resnisse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Lightbulb Bra tråd!
Har inte så mycket tips att ge dig men jag kan bara säga att jag har varit i samma sits rätt länge nu och hittar inte några kryssningar som passar... Jag vill inte vara helt isolerad på en båt hela tiden utan jag vill kunna komma i land och hitta på saker men gärna på intressanta platser! Jag läser tråden med stort intresse...
Svara med citat

Gammal 2009-12-11, 14:29

Resemonkan

Medlem
Resemonkan är inte uppkopplad

Standard
Bra fråga.. Jag antar att du/ni kommer få göra stopp där ni kan gå uifrån båten ett par timmar för att ta kort o shoppa osv..

Men kolla med bolaget direkt.. ring o kolla

MSC Cruises Scandinavia AB
Första Hötorgshuset
Sveavägen 17, 13th floor
SE-111 57 Stockholm
Sweden
Svara med citat

Gammal 2009-12-11, 14:32

resnisse

Medlem
resnisse är inte uppkopplad

Thumbs up
Tycker det är lite svårt att ringa, kommer inte fram. Har de ingen mailadress?
Bra tips annars!
Svara med citat

Gammal 2009-12-11, 18:13

ElDolko

Globetrotter
ElDolko är inte uppkopplad
ElDolkos avatar

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Nu skiljer det sig säkert från båt till båt, men när jag kryssade med Freedom of the seas upplevde jag ingen risk att känna mig isolerad på båten. Den var så fantastiskt stor med så otroligt mycket att göra att man rent tekniskt hade klarat sig bra utan stoppen på vägen.

Sedan beror det väl på vart man stannar också, men räkna med att samtliga orter som tar emot stora kryssningsfartyg är väldigt exploaterade med mycket krims krams-butiker etc.
Georgetown på Grand Cayman hade jag definitivt klarat mig utan, men så återvände vi till båten väldigt tidigt där också.

Nu när vi kikar lite på en framtida kryssning med Oasis of the seas ska vi välja en rutt med ett stopp mindre till förmån för en extra dag till sjöss. Båten är ett resmål i sig som det tar längre än en vecka att ledsna på.
Svara med citat

Gammal 2009-12-14, 09:11

alondviders

Nykomling

Standard
Ska bli spännande och se hur kryssningen med MSC avlöper! Har också hört att de flesta båtar ger en upplevelse som är svårt att hinna tröttna på. Men när man nu betalt för en Karibien kryssning känns det faktiskt som man vill hinna se lite av det också. Annars spelar det ju ingen roll vart båten går och ett billigare alternativ skulle duga. Men jag hör av mig efter våran resa så får vi se om det blir en positiv upplevelse. Det tror jag på!Alondviders
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8