ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-01-04, 21:38

Jolly

Standard Hanoi - Nha Trang
Hej, Det är första gången vi ska till Vietnam och vi ser verkligen fram emot det.

Är det någon som vet hur man kan ta sig till Nha Trang från Hanoi? Är det inrikesflyg som gäller, eller kan det vara trevligt med en busstur?
Hur lång tid tar det egentligen mellan de olika orterna?

Är Nha Trang den ort som gäller när man vill shoppa, mysa, slappa, bada och dyka? Eller finns det någon annan ort som rekommenderas?

/Jolly
Svara med citat

Gammal 2006-01-04, 21:52

Jolly

Standard Rättelse:
Skrev fel namn i Vietnam.
Jag menar att vi ska resa mellan Saigon (inte Hanoi) och Nha Trang.
Tryckfelsnisse var visst i farten - sorry.
Svara med citat

Gammal 2006-01-05, 12:35

Globetrotter

Standard
Jag har inte varit där själv, men har bekanta som varit.
Dom liftade sig runt hela landet, fungerade kanon och dom fick dessutom bra kontakt med lokalbefolkningen..
Svara med citat

Gammal 2006-02-11, 14:12

Ida

Nykomling
Ida är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 0

Standard Buss
Det går många bussar, om du bor på backpacker gatan i saigon (kommer inte ihåg vad den heter) så gå in ohc fråga på ett av de tusentals travel cafeerna...där kan man boka bussar som tar sig ifrån söder till norr, med stop i stort sett överallt...alltså du kan betala och åka med till nah trang och sen ta bussen tillbaka du behöver inte följa med hela vägen. Ifallafall...bussarna är väl lite av ett äventyr men man kommer dit man ska och de har flera turer varje dag så man kan åka när det passar en själv och dom är billiga som sjutton. Dessutom så träffar man ju många andra trevliga resande på buss-resan. Vet inte priser, det var ett par år sen jag var där men då åkte vi ifrån hanoi hela vägen till saigon med 5-6 stop för 24 dollar.
Svara med citat

Gammal 2008-01-28, 11:05

Gäst

Standard Flyga är bäst tycker jag.
Jag kan rekomendera att flyga mellan Hanoi uch Nha Trang,tågen har blivit mycket bättre än för några år sedan men det tar 23 timmar att åka hela sträckan non-stop.
Flyget fungerar bra och priset är lågt,runt 500 kr enkel väg.

Avslutningsvis kan jag verkligen rekomendera Nha Trang,tempot är förhållandevis lågt och boendet och maten är superb.Gott om bra och billiga familjehotell där man betalar c:a 70 sek för ett bra dubbelrum med ac och allt annat man behöver.
Svara med citat

Gammal 2008-01-28, 11:17

Gäst

Smile Natt tåget.
Jag har rest sträckan Saigon-Nha Trang vid ett par tillfällen och har valt natt tåget.Första gången var 03 och vi hade en sovcupe där det var allt annat än behagligt,en fläkt i taket som skramlade hela natten och det stank från ngt som skulle föreställa en toalett i andra änden av vagnen.Det fanns nätgaller på alla fönster som satt kvar sedan kriget då det kastades in granater och annat i tågen.Dörrar låstes på insidan med hänglås så att ta sig ut i händelse av olycka var otänkbart.
Men nu har det hänt saker där,sist jag åkte var 06 och det var inte alls samma upplevels.
Rena fina sängkläder låg på slafen packade i en plastpåse,fläkten var utbytt mot en tyst och effektiv a/c,alla galler var borta så man kunde se ut och toaletterna var rena och får våra SJ muggar att se stenålders ut.
Priset är lågt men minns inte exakt hur lågt.

Resans läng har minskat från 10 till 7 timmar så man kommer utsövd och pigg till Nha Trang tidigt på morgonen.

Jag ska åka sträckan igen den 22 mars och det ser jag fram emot.

Micke
Svara med citat

Gammal 2008-01-28, 13:31

sula58

Nykomling
sula58 är inte uppkopplad
sula58s avatar

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 0

Thumbs up Nha Trang
Jag tror ni kommer att få en fin vistelse i Nha Trang,jag har varit där vid två tillfällen och sammanlagt i två månader.Jag har ett fadderbarn som bor lite utanför staden i en SOS-barnby som jag ska hälsa på i mars igen.

Jag kan rekomendera att bo på ngt av de små familjeägda hotell som det finns gott om där priserna är väldigt låga och standarden och servisen hög.
Jag vet inte om man får göra reklam här men jag har ett litet hotell där jag bott hela tiden och skall bo på igen nu när jag ska dit.Fråga mig så får ni namn adress e-mail och tel.nr.

Dom har fina rum med a/c,kylskåp,två stora sängar och toan är av svensk standard.Det ligger ett par minuters gångväg från stranden och det finns gott om bra restauranter i området.

Vill man roa sig nattetid finns där även ett par ställen man kan besöka.

Från Saigon rekomenderar jag idag tåget,boka lämpligt en sovcuppe och åk bra och bekvämt.billigt.Numera är standarden mkt bra på de flesta tåg där.
Resan tar c:a sju timmar.

Det går även bra att flyga,har gjort det vid flera tillfällen och det är billigt och säkert.De två inhemska bolagen Vietnam Airlines och Pacific är väldigt bra.
Restid Saigon-Nha Trang c:a 50 minuter.Pris c:a 45 USD
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8