|
|

2012-02-07, 08:42
|
Reg.datum: jan 2012
Rykte: 0
|
Filippinerna :)
Hej !
Vi är 4 st som ska åka till Filippinerna i feb-13 om ett år och tänkt stanna 3 veckor ungefär så vi skulle behöva lite tips och råd..
- Vilka öar man ska besöka?
- Vaccination ?
- Hur stor ryggsäck behöver vi?
- Hur mycket pengar kan det gå?
m.m. har ni andra tips så kom gärna med det också
MVH Sofia, Linus, Jocke, Linn
|
|
|

2012-02-12, 22:00
|
|
Fillipinerna
Hej sofia
Antar du är Sofia S från Mölndal?
Nina o jag skall också åka till F men dec- januari. Vi har läst oss till att Batayan island skall vara både fint och kul. Vi försöker få fram om det är bra dykning. Vi har också gjort ett inlägg med frågor.
Lycka tillmoch ha kul
Börje o Nina
(ninapina)
|
|
|

2012-02-13, 07:10
|
|
Hejsan..
Nej tyvärr är jag Sofia S från Örnsköldsvik
Ok ja vi har funderat lite på den ön också, den verkar vara riktigt bra.
Men jag tror största del av tiden blir vi nog på Palawan. där kan du nog hitta den bästa dykningen vad jag förstår..
|
|
|

2012-02-20, 10:17
|
|
|
Filippinerna
Hej,
Den basta dykning i Filippinerna ar runt Apo Island, tyvarr ar det inte sarskillt billigt att bo dar men dom flesta dykarskolorna pa Negros Oriental har dags turer dit. Jag bor pa Liquid Dumaguete som ligger i utkanten av Dauin och vi har 45mins batresa till Apo. Dessutom ar det bara 1.5 timme till Oslob dar valhajarna har blivit kanda for att ha bosatt sig. Sa for dykning rekommenderar jag er att ta er hit eller atminstonne nanstans i omradet. For den perfekta paradis stranden ar det Boracay men det ar dyrt och dykningen ar skrap aven om dom som bor dar forsoker fa dig att tro att den ar battre an bast, bodde pa grann on ett par manader och nar dom vet att man inte ar en kund sa far man hora sanningen...
Siquijor ar en o som vi har utsikt over och ar latt att ta sig till fran Dumaguete, den ar kand for att vara laid back och ska vara ett bra stalle att traffa folk att umgas med men utan att kanna sig omringad av turister. Manga av vara kunder brukar aka dit ett par dagar innan dom aker hem eftersom dom fastnat har for lange for att aka nan langre stracka.
Malapascuar ar en av mina favorit oar, mest for att den ar ganska liten, stranden ar helt ok och dom bofasta ar oppena och prat glada nar ni val kommit dit. Dykningen... dom ar kanda for sina Thresher shark som kommer in varje morgon for att bli tvattade av rakorna dar. Det ar en tidig start pa morgonen men om ni ser dom ar det halt klart vart det eftersom dom inte ar latta att se annars.
Nar det galler andra fragor... Vaska beror pa hur mycket ni har tankt att bara med er, jag har en vaska som ar 65 liter och vager 22kg men jag kom hit vetande att jag ska bo har andra har allt fran 10kg till 30 sa beror helt pa vad ni kanner for att ta med er. Om ni far for er att aka till Boracay maste ni boka extra vikt om ni har mer an 10kg pa grund av storleken pa planen som aker dit.
Vaccination, jag har hepatitus A & B vilket jag rekommenderar eftersom dom sprutorna varar minst 10 ar, nio kan alltid fraga pa sjukhuset innan ni aker men till mig sa dom att det inte va nan vits med nat annat.
Pengar... Igen det beror pa er, det finns inte jatte manga vandrarhem runtomkring har men om ni ar 2 som delar pa rum ar det oftast battre att bo pa billigare hotell. Boracay ar ganska dyrt, rakna med 2000php per natt om ni inte hittar nat billigt pa natet innan ni kommer dit ni kan hitta billigare men...
Malapascuar ligger allt fran 500-5000 per natt beroende pa lage och standard.
Dauin dar jag bor... Liquid ar ett av dom billigaste stallena och vi ligger pa 1200 per natt for 2 personer, vi har bara 8 stugor och alla har havsutsikt. Men tack vare att vi bara har 8 stugor sa ar det alltid latt att planera efter vart och hur ni vill dyka och om ni vill gora kurser ar det ett perfekt stalle, aldrig packade kurser och en pool som ar byggd och planerad efter dykare dar ni kan latt ga igenom ovningar om ni vill eller kanner att ni behover. Den ar dessutom suveran att ligga o slappa vid eller flyta runt i eftersom den ar fylld med saltvatten. Men eftersom vi bara har 8 stugor och trotts att det ar ett nytt stalle ar det redan valdigt populart sa ni bor boka i forvag.
Oavsett vart ni aker sa kommer ni ha det suverant, sa lange ni undviker Manilla...
|
|
|

2012-03-01, 09:38
|
Reg.datum: mar 2012
|
Kul att ni ska åka till Filippinerna! Jag är säker på att ni kommer att få en fantastisk upplevelse. Försök som sagt hålla er från Manilla så gott det går.
Är ni ute efter dykning finns det en fin liten ö utanför Panglao som heter Balicasag island. Panglao och Bohol är för övrigt mitt favoritområde i landet.
Jag har rest runt stora delar av landet och hittat några fina ställen. Det beror såklart på med vilka ögon man ser på det. Skall man ha bara semester så är vissa ställen bra, Malapasqua, Bantayan? Boracay, Palawan.. osv. Ska man som jag försöka bosätta sig där en längre tid så är det andra ställen som lockar.
Hur som helst kommer ni få en intressant resa.
|
|

2012-03-20, 12:16
|
|
Jag vill höra mera!
Vill ha alla tips jag kan få inför vår resa till Filippinerna om 2 månader. Finns det några stora spa anläggningar som inte är anknutna just till hotell? Finns det några mysiga ställen på ön negros.. Vi bor i bacolod. Om man ska välja en paradis ö vart åker man? Är det värt att åka upp till palawan?? Tacksam för svar...
|
|
|

2012-03-22, 00:32
|
|
|
Rekommenderar Cebu och Bohol, det går båt och flyg mellan. Kom nyligen hem, Bohol är mycket kul och mycket säkert enlig mig iaf jämför med andra städer. Cebu är helt okej också.
|
|
|

2012-03-22, 06:35
|
|
tack för svar:)
Då blir det kanske en tripp till bohol.. vad tycker du är den störata skillnaden på bohol och cebu?
Har du något tipps på strand eller ö vid bohol..?
Känner du till något stort spa på ön?
Någon mysig bar som är värd att söka upp?
Har hört att alona beach ska vara lite väl turistigt..har du varit där?
Vi söker någon paradis strand, fina utsikter, mysiga barer.
Men också något ställe med ett stort spa och lite shopping.
|
|
|

2012-03-24, 14:03
|
|
|
Har du något tipps på strand eller ö vid bohol..?
Jag har varit på alla stränder, det ligger i princip intill varann... Alona, Panglao etc., det är typ gång promenad till varann. Vill du ha det lugnt så kan du stanna på Divers Resort, sen kan du ta gång promenad på stranden.
Det finns båtar för 2000-5000 pesos med dykning eller kolla på delfiner, prata gärna med båt ägarna. Jag lyckades pruta ner dem till 2500 för 2 personer. Bara simma lite när båten så frågar dem dig automatisk.
Känner du till något stort spa på ön?
Det finns flera spa oftas är hotel på just där. Eskaya Beach Resort & Spa är bästa på hela ön om inte nästan hela Filippinerna? Annars har du The Peacock Garden fast det ligger mera in i staden.
Jag rekommenderar att du åker "Tricycle" motorcykel med sidovagn och åker runt ställe till ställe. Kostar ca 300 pesos t/r till stranden (du kan betala dem först 300 sen hämtar dem upp dig vid tidpunkten du vill åka från beachen till staden om du vill). Jag kan rekommendera om du behov.
Det blir lite svår att rekommendera ställe för jag inte vet ditt behov. Men inne i staden så kan du stanna på Crescent Ville Hotel. Alternativ Miles Pensionate, det är billigare. Men om du är 2 eller fler Crescent är bättre. Båda är mitt i staden och lätt att ta sig runt.
Någon mysig bar som är värd att söka upp?
Vid Crescent så ligger ett bar som heter Atmosphere, ligger inne i ett hotell
Längs upp på BQ Mall har du också ett annat som är restaurang och bar, du måste stanna vid uppfarten till parkering så går en mini buss upp dit (vid McDonald's) Fredagar är rekommenderat att gå till alla barer här. Då det är mest mycket folk och dem öppnar ej alla dagar heller. Vissa typ Onsdag, Fredag och Lördag.
Onsdag, Fredag och Lördag (som sagt helst på Fredag på alla ställe är mycket folk)
Hotellet heter Tropix (natt klubben heter Laser) Alla känner till ställe, bara 50-60 pesos. Säg till de Tropix, han kommer säg pris direkt innan man åker dit då det är lite längre distans. Oftas är det ca 8 pesos man betalar inne i stan.
Vid stranden eller vägen till straden. Panglao, alona etc., öppnas nu en helt nytt bar som heter Alien. Det ska vara mycket folk här för det största är ju Tropix och mycket folk åker från stranden till Tropix
Shopping så är ICM "Island City Mall" största shopping för hela Bohol. Ca 60-70 pesos hit från Tagbilalarn.
Du får gärna utforska lite själv också, men min tips ger dig en hum om hur stället ser ut och hur du tar dig runt.
|
|
|

2012-03-25, 15:49
|
|
Tack för tipsen:)
Det är alltid kul att få lite mer specifika tips av någon som har lite mera koll än en själv.
Vi kommer nog villja ta en tur till Bohol..det låter mysigt det du skrev.
Känner du till Några ställen på ön negros också? Vi kommer ju bo mestadels i ett hus som ligger i Bacolod. Vore super att få lite tips om stränder, barer och chopping där
Tack än en gång.
Föresten har du varit i palawan? är det värt att ta en tripp dit? har hört att det ska vara fint där?
För mej är det fina områden med härliga vyer och utsikter som är det viktigaste.
|
|
|

2012-03-25, 18:37
|
|
|
Palawan är lite som Bohol eller helhet i Filippinerna tycker jag, resan till olika ställe är långt och jobbigt. Beror på hur många dagar du ska vara där, jag skulle ta en hel vecka om du vill se hela Palawan.
Jag hade valt Boracay, du kommer ju vara där 3 veckor, antar att det är 21 dagar.
Annars varför inte Mindoro Ön? Testa gärna Puerto Galera!
|
|
|

2012-03-25, 20:38
|
|
Perfekt med nån som kan stället:)
Mindoro? Ligger det på negros..? Vi kommer låna ett hus i bacolod i 4 veckor.. Så tänkte vi göra lite utflykter därifrån. Men det känndes lite långt från palawan. Bantayan ligger ju ganska nära också och guimars känner du till dom öarna?
|
|
|

2012-03-25, 21:24
|
|
|
Nej det ligger typ vid Batangas, bästa är ju att åka dit först eller efter för det är ju närmare Manila när man är på väg hem
|
|
|

2012-03-30, 19:38
|
|
|
Vi har hus i Bacolod sedan många år och är där en månad om året.
Det finns i huvudsak 2 stora shoppingmallar i Bacolod, SM mitt i Centrum och Robinsons i Mandalagan, i stans norra del. De håller hög klass. Nöjesområdet heter Goldenfield och ligger nära den gamla flygplatsen, där finns gott om barer och diskotek, fast som i resten av Filippinerna är där en omfattande prostitution också. Några bra spa i vår bemärkelse finns egentligen inte. Om ni åker från BAcolod norrrut till Talisay så finns det precis innan ni når Talisay, mot havet, en anläggning med bad, restaurang och mycket bra massage. Spa at the Sea eller något liknande heter det. Palmas del Mar är en anläggning med bad hotell och restaurang när den gamla folygplatsen. Det är ett bra ställe för bad och solande. Vill ni uppleva fina beacher får ni åka till Sippalay med buss ca 4 tim. Där kan ni ta er med båt till Sugar Beach, ett populärt ställe, googla och kolla själva. Ett besök på djungelresorten Mambucal vi foten av vulkanen Canlaon är också att rekommendera
|
|
|

2012-03-31, 20:08
|
|
Tack för tipsen:)
Citat:
Ursprungligen postat av Bacolodbo
Vi har hus i Bacolod sedan många år och är där en månad om året.
Det finns i huvudsak 2 stora shoppingmallar i Bacolod, SM mitt i Centrum och Robinsons i Mandalagan, i stans norra del. De håller hög klass. Nöjesområdet heter Goldenfield och ligger nära den gamla flygplatsen, där finns gott om barer och diskotek, fast som i resten av Filippinerna är där en omfattande prostitution också. Några bra spa i vår bemärkelse finns egentligen inte. Om ni åker från BAcolod norrrut till Talisay så finns det precis innan ni når Talisay, mot havet, en anläggning med bad, restaurang och mycket bra massage. Spa at the Sea eller något liknande heter det. Palmas del Mar är en anläggning med bad hotell och restaurang när den gamla folygplatsen. Det är ett bra ställe för bad och solande. Vill ni uppleva fina beacher får ni åka till Sippalay med buss ca 4 tim. Där kan ni ta er med båt till Sugar Beach, ett populärt ställe, googla och kolla själva. Ett besök på djungelresorten Mambucal vi foten av vulkanen Canlaon är också att rekommendera
|
Perfect att få tips om lite ställen i närheten där vi kommer vara..det är guld värt.
Sipalay har jag läst om så det kommer nog bli en utflykt dit. Och även något köpcenter och ev spa. Hur kommer det sig att ni har hus just där? Finns det några fler stränder som kan rekommenderas där?
Tack än en gång
|
|
|

2012-04-01, 10:38
|
|
|
Bacolodbo
Vi har hus i Bacolod eftersom halva vår släkt lever där. Dessutom ansvarar vi för en liten hjälporganisation för barn med funktionshinder, se uassistbacolod .
Runt Bacolod är vattnet brunt och inte så bra för bad, det är poler som gäller där. Men i södra Negros är vattnet kristallklart och ett av världens bästa vatten för dykare. Googla på ”resorts Negros Oriental”. Ett alternativ är att göra en timmas båtresa till Iloilo och sex timmars bussresa. Då är ni i Boracay, Filippinernas bästa och mest kända beach.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|