ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-12, 17:22

Torslandawille

Nykomling
Torslandawille är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Rykte: 0

Standard Filippinerna - Många frågor.
Hej hej!

Kille på 20 år här som nu i mars ska till Filippinerna och jag stannar i exakt 4 veckor. Jag har en väldans massa frågor som jag skulle bli superglad om någon/några kunde svara på.

Har letat runt på forumet men inte riktigt hittat de svaren jag sökt.

Tacksam för bra svar!

- Kan man bara fixa visum till Filippinerna i Stockholm? Jag bor i Göteborg så hur gör jag då om jag vill slippa att åka upp till Stockholm? Internet?

- Går det att fixa visum när man landar i Filippinerna? Har läst massa olika svar på det och vill ha ett svar utav någon som är bombsäker.

- Hur tycker ni att jag ska göra med visum? Innan resan eller när jag kommer dit, vilket är enklast/säkrast?

- Hur mycket pengar kommer jag ungefär att behöva för 4 veckor? Och jag planerar att inte leva snålt, men inte heller vräka bort pengarna

- Vet ni någon bra "rutt" som jag kan ta på Filippinerna? Har tänkt att både ta det lungt, festa, sola, bada, dyka, cykla, ja nästan allting. Några tips? Och hur tar man sig ifrån det ena stället till det andra?

- Tips på underbara hotell precis vid stranden med havsutsikt? Finns det eller är det bara i film? Hehe ;p

- Vart tycker ni jag ska landa? Vart är bästa stället att utgå ifrån? Med tanke på att jag tänker åka runt till olika öar.

- Är det mycket ficktjuvar i Filippinerna? Eller är det säkert för mig att själv gå runt med kamera, mobil, pengar mm på stan, stranden, nattklubb? Eller måste man hålla ögonen öppna?

- Kan man fixa kontantkort där nere så att det inte kostar en förmögenhet när man ska ringa hem till Sverige?

- Kan man få tag på internet någonstans där? Om man har med sig en bärbar dator.

- Vaccinering mot något? Jag har twinrix hepatit A+B, något mer man behöver ta?

- Någon mat/dryck ni INTE tycker att jag ska äta pga. Sjukdomar/obehagligheter?

Det är alla frågor jag kommer på just nu Jätteglad om jag får bra svar på dom.

Tack tack

-
Svara med citat

Gammal 2012-01-12, 18:29

arenice

Nykomling
arenice är inte uppkopplad

Standard
Skriver för att hålla koll på tråden då jag oxå har funderingar på Filippinerna!
Svara med citat

Gammal 2012-01-14, 13:16

Torslandawille

Nykomling

Standard
Ingen som har något att komma med?

Visum frågan vill jag veta mest, hur fixar man det i Sverige när man bor i Göteborg? Kan man skicka brev till Stockholm eller måste man åka dit? Och hur skickar man brev isf?
Svara med citat

Gammal 2012-01-19, 11:15

Gäst

Standard
Hej!

Jag var där i somras lite drygt 3 veckor, så svarar utifrån min erfarenhet från då.

Visum:
jag hade inget visum och det gick bra. Kolla upp på typ svenska ambassaden eller googla på visum + filippinerna (vilket du borde gjort innan du ställde frågan här...). Vanligtvis brukar det vara 90 dagar fritt utan visum som gäller, om vi inte snackar Kina eller dyl då man inte kommer in utan visum.

Ekonomi:
Räkna med ca 15000, men har du möjlighet så är 20 000 ännu bättre. Jag bodde hos en vän och levde tämligen snålt stora delar av tiden, samt åkte till Hong Kong efteråt. Detta plus dit och hemresa gick på ca 15000. Så du kan klara dig på betydligt mindre, Filippinerna är ändå världens billigaste land att resa till för oss rika svenskar.
Däremot försöker de ta ut extra avgifter för allt... tex på flygplatser för att kunna checka in - och det enbart i kontanter! Så ha med dig kontanter direkt när du kommer, annars blir det surt sen. Och inget lönt bråka om alla extra avgifter; i deras ögon är man som vit västerlänning rik - oavsett hur man är här. Bara det att man haft råd att åka dit är en stor klassskillnad i förhållande till de flesta där. Så de där extra avgifterna betyder mycket för dem men lite för oss, mer än störande i början.

Det är stora klassskillnader i F, så ja, vill du ha lyxhotell vid havet som i de där fåniga Hollywoodfilmerna finns det gott om dem! jag var på en nära Cebu Cebu en bit ifrån staden, minns dock inte namnet. men kostade ca 300 SEK/natt för eget stort dubbelrum, vilket var oerhört dyrt för att vara där.

Rekommenderar dig att se "det vanliga livet " där också! De flesta är klyscigt nog oerhört vänliga och tillmötesgående, speciellt om man är artig tillbaka.

Transportsätt:
Vanligaste är med flyg eller båt, men enklast och bekvämast med flyg, även om miljön ju blir ledsen av det. Flyg är enkelt att boka online på lokala flygwebbsidor, kolla google så hittar du flera. Billigt att flyga. En sak att tänka på dock är att de flesta flyg är små så det är restriktioner på hur mkt man får ha, typ aldrig 20 kg utan max (man betalar extra) brukar vara 15, men oftast 10 kg. Däremot brukar det lösa sig på flygplatsen om man betalar lite extra i kontanter för övervikten.

Manila är bra start, därifrån kan du ta dig typ varsom helst. Ofta blir det jojjoåkande mellan manila och andra ställen.

Ficktjuvar:
olika på olika ställen, på turistön Boracay (vita sandstranden och partyön) var det väldigt slappt med turister med kameror hängandes runt halsen osv. Men på andra ställen, tex manila är det extremt idiotiskt visa värdesaker, pengar, osv om man inte vill bli bestulen eller tom dödad. Så ja, lagom vett och sans helt enkelt.

Kontantkort och internet ja, internet ingår oftast på hotell och vandrarhem. det är ju inte direkt ödemark du ska tlil
Tänk bara på att du måste ta med/ köpa adapter så du kan ladda datorn osv.

Hoppas detta var ett långt uttömmande svar nog.
Trevlig resa
Svara med citat

Gammal 2012-01-19, 15:34

Jxx

Nykomling
Jxx är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Standard
Hur kan man ställa så många frågor om visum utan att ha googlat först?

21 dagar vid gränsen, ansök om mer på plats eller innan:

Visum Filippinerna - Läs allt om visum till Filippinerna här

Har varit i phil tre ggr men som straff för att du googlar så dåligt berättar jag inget mer.
Svara med citat

Gammal 2012-01-19, 16:01

Torslandawille

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Jxx Visa inlägg

Hur kan man ställa så många frågor om visum utan att ha googlat först?

21 dagar vid gränsen, ansök om mer på plats eller innan:

Visum Filippinerna - Läs allt om visum till Filippinerna här

Har varit i phil tre ggr men som straff för att du googlar så dåligt berättar jag inget mer.
Jag har googlat väldigt mkt men inte hittat den information jag sökte. Fick först igår reda på precis hur man löser visum genom post till ambassaden i Stockholm och då menar jag med adress och allt.

21 dagar visste jag att det var, tänkte mer på om man får flyga dit och fixa visum där om man ska stanna längre, men det vet jag nu att man inte får.

Google har inte svar på allt Så nu är det upp till dig att skriva mer
Svara med citat

Gammal 2012-01-19, 16:04

Torslandawille

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej!

Jag var där i somras lite drygt 3 veckor, så svarar utifrån min erfarenhet från då.

Visum:
jag hade inget visum och det gick bra. Kolla upp på typ svenska ambassaden eller googla på visum + filippinerna (vilket du borde gjort innan du ställde frågan här...). Vanligtvis brukar det vara 90 dagar fritt utan visum som gäller, om vi inte snackar Kina eller dyl då man inte kommer in utan visum.

Ekonomi:
Räkna med ca 15000, men har du möjlighet så är 20 000 ännu bättre. Jag bodde hos en vän och levde tämligen snålt stora delar av tiden, samt åkte till Hong Kong efteråt. Detta plus dit och hemresa gick på ca 15000. Så du kan klara dig på betydligt mindre, Filippinerna är ändå världens billigaste land att resa till för oss rika svenskar.
Däremot försöker de ta ut extra avgifter för allt... tex på flygplatser för att kunna checka in - och det enbart i kontanter! Så ha med dig kontanter direkt när du kommer, annars blir det surt sen. Och inget lönt bråka om alla extra avgifter; i deras ögon är man som vit västerlänning rik - oavsett hur man är här. Bara det att man haft råd att åka dit är en stor klassskillnad i förhållande till de flesta där. Så de där extra avgifterna betyder mycket för dem men lite för oss, mer än störande i början.

Det är stora klassskillnader i F, så ja, vill du ha lyxhotell vid havet som i de där fåniga Hollywoodfilmerna finns det gott om dem! jag var på en nära Cebu Cebu en bit ifrån staden, minns dock inte namnet. men kostade ca 300 SEK/natt för eget stort dubbelrum, vilket var oerhört dyrt för att vara där.

Rekommenderar dig att se "det vanliga livet " där också! De flesta är klyscigt nog oerhört vänliga och tillmötesgående, speciellt om man är artig tillbaka.

Transportsätt:
Vanligaste är med flyg eller båt, men enklast och bekvämast med flyg, även om miljön ju blir ledsen av det. Flyg är enkelt att boka online på lokala flygwebbsidor, kolla google så hittar du flera. Billigt att flyga. En sak att tänka på dock är att de flesta flyg är små så det är restriktioner på hur mkt man får ha, typ aldrig 20 kg utan max (man betalar extra) brukar vara 15, men oftast 10 kg. Däremot brukar det lösa sig på flygplatsen om man betalar lite extra i kontanter för övervikten.

Manila är bra start, därifrån kan du ta dig typ varsom helst. Ofta blir det jojjoåkande mellan manila och andra ställen.

Ficktjuvar:
olika på olika ställen, på turistön Boracay (vita sandstranden och partyön) var det väldigt slappt med turister med kameror hängandes runt halsen osv. Men på andra ställen, tex manila är det extremt idiotiskt visa värdesaker, pengar, osv om man inte vill bli bestulen eller tom dödad. Så ja, lagom vett och sans helt enkelt.

Kontantkort och internet ja, internet ingår oftast på hotell och vandrarhem. det är ju inte direkt ödemark du ska tlil
Tänk bara på att du måste ta med/ köpa adapter så du kan ladda datorn osv.

Hoppas detta var ett långt uttömmande svar nog.
Trevlig resa
Jättebra svar! Tack så jättemycket!
Svara med citat

Gammal 2012-01-20, 22:52

dac83

Nykomling
dac83 är inte uppkopplad

Standard
när det gäller ficktjuvar så är dom på alla de vanliga ställena, där det är mycket folk, tänk på att det är väldigt vanligt att dom använder takblad för att skära i botten på en väska/byxficka m.m så lägg ett fint metall nät i botten som är vikt som ett U, på det sätten får dom inte ur det som ligger där i...

Kanske ni kan börja på bohol och åka ner till panglao - alona beach, lite lagom turistat och en hel del att se på bohol, dra vidare till boracay om ni vill festa men sammtidigt ha en riktigt fin strand, boracay är faktisk inte så dyrt som man kan tro, det är så mycket konkurens att priserna hålls på ganska hyglig nivå ändå!

Se upp med dyra priser på taxi m.m utanför flygplatser/hamnar m.m dom vill gärna ta 600 php för 5 minuters färd vilket borde kosta 50-100php det är värt att gå iväg en bit till en större väg för att ta en förbi paserande taxi istället, räkna med 1000php per timme på landsväg med taxi och ca 100-200php per 30min stads trafik
Svara med citat

Gammal 2012-02-05, 20:26

Gäst

Standard
Man får vara där 3veckor har jag för mig automatiskt eller om det var 20 dar,
själv stannade jag längre och ansökte om det på plats i Filippinerna.
Det fick jag hjälp med av bekanta (i Davao på ön Mindanao), jag vet ej
om detta behöver göras på större orter, och kommer ej ihåg vad stället hette man ansökte på men det gick väl åt ca 2timmar trots hjälp från lokala kontakter(Fillipinsk fru till en vän).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8