Hej!
Jag var där i somras lite drygt 3 veckor, så svarar utifrån min erfarenhet från då.
Visum:
jag hade inget visum och det gick bra. Kolla upp på typ svenska ambassaden eller googla på visum + filippinerna (vilket du borde gjort innan du ställde frågan här...). Vanligtvis brukar det vara 90 dagar fritt utan visum som gäller, om vi inte snackar Kina eller dyl då man inte kommer in utan visum.
Ekonomi:
Räkna med ca 15000, men har du möjlighet så är 20 000 ännu bättre. Jag bodde hos en vän och levde tämligen snålt stora delar av tiden, samt åkte till Hong Kong efteråt. Detta plus dit och hemresa gick på ca 15000. Så du kan klara dig på betydligt mindre, Filippinerna är ändå världens billigaste land att resa till för oss rika svenskar.
Däremot försöker de ta ut extra avgifter för allt... tex på flygplatser för att kunna checka in - och det enbart i kontanter! Så ha med dig kontanter direkt när du kommer, annars blir det surt sen. Och inget lönt bråka om alla extra avgifter; i deras ögon är man som vit västerlänning rik - oavsett hur man är här. Bara det att man haft råd att åka dit är en stor klassskillnad i förhållande till de flesta där. Så de där extra avgifterna betyder mycket för dem men lite för oss, mer än störande i början.
Det är stora klassskillnader i F, så ja, vill du ha lyxhotell vid havet som i de där fåniga Hollywoodfilmerna finns det gott om dem! jag var på en nära Cebu Cebu en bit ifrån staden, minns dock inte namnet. men kostade ca 300 SEK/natt för eget stort dubbelrum, vilket var oerhört dyrt för att vara där.
Rekommenderar dig att se "det vanliga livet " där också! De flesta är klyscigt nog oerhört vänliga och tillmötesgående, speciellt om man är artig tillbaka.
Transportsätt:
Vanligaste är med flyg eller båt, men enklast och bekvämast med flyg, även om miljön ju blir ledsen av det. Flyg är enkelt att boka online på lokala flygwebbsidor, kolla google så hittar du flera. Billigt att flyga. En sak att tänka på dock är att de flesta flyg är små så det är restriktioner på hur mkt man får ha, typ aldrig 20 kg utan max (man betalar extra) brukar vara 15, men oftast 10 kg. Däremot brukar det lösa sig på flygplatsen om man betalar lite extra i kontanter för övervikten.
Manila är bra start, därifrån kan du ta dig typ varsom helst. Ofta blir det jojjoåkande mellan manila och andra ställen.
Ficktjuvar:
olika på olika ställen, på turistön Boracay (vita sandstranden och partyön) var det väldigt slappt med turister med kameror hängandes runt halsen osv. Men på andra ställen, tex manila är det extremt idiotiskt visa värdesaker, pengar, osv om man inte vill bli bestulen eller tom dödad. Så ja, lagom vett och sans helt enkelt.
Kontantkort och internet ja, internet ingår oftast på hotell och vandrarhem. det är ju inte direkt ödemark du ska tlil

Tänk bara på att du måste ta med/ köpa adapter så du kan ladda datorn osv.
Hoppas detta var ett långt uttömmande svar nog.
Trevlig resa