ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-10-23, 01:26

Petra_Ka

Nykomling
Petra_Ka är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Rykte: 0

Standard Visum Filippinerna
Jag och sambon ska ut på en långresa i vinter. Vad jag förstått får man vara i Filippinerna 21 dagar utan extra visum.

Vi kommer vara ute i 11 veckor och vet inte exakt när vi åker till Filippinerna men kommer vara där mer än 3 veckor skulle jag tro. Vi kommer flyga hem till Sverige från Cebu så utresebiljett är fixat. Men måste vi fixa visum innan vi åker från Sverige eller får man komma in i Filippinerna säg 1 April om hemresan går 30 april med motivering att vi ska fixa visum när vi kommit in i landet?

Hoppas någon förstår min fråga, kände att det blev lite luddigt. Men lite kort och gott: Kommer vi in i landet kanske 1 månad innan hemresa utan visum ( som vi tänker fixa på plats)?
Svara med citat

Gammal 2011-10-24, 07:56

Arild

Medlem
Arild är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Standard
vi ska fixa visum när vi kommit in i landet är inte det alternativet jag skulle rekomendera, då det blir helt upp till tulltjänstemannen att fatta eget beslut i fallet (han kan ju ha en fis på tvären denna dag).
Fixa era visum innan ni åker är mitt råd så slipper ni otrevliga överraskningar när ni anländer.
Svara med citat

Gammal 2011-10-25, 09:21

Petra_Ka

Nykomling

Standard
Jo det är väl så... Får kolla upp det. Bor ju dock inte i närheten av Sthlm, men visst kan man posta ner sina pass?
Svara med citat

Gammal 2011-10-25, 09:50

Gäst

Standard
visum måste finnas i passet vid incheckning i Sverige om hemtesebiljetten visar att ni ska vara där mer än 21 dagar! det kollas vid incheckningen och ni blir nekade boarding om det inte finns,där emot så kan ni förlänga visumet i Filippinerna ganska enkelt om ni har en ombokningsbar hembiljett
Svara med citat

Gammal 2011-11-04, 20:00

Gäst

Standard Fel
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

visum måste finnas i passet vid incheckning i Sverige om hemtesebiljetten visar att ni ska vara där mer än 21 dagar! det kollas vid incheckningen och ni blir nekade boarding om det inte finns,där emot så kan ni förlänga visumet i Filippinerna ganska enkelt om ni har en ombokningsbar hembiljett
Du har fel, beroende på vilken tid på dygnet man landar så finns olika alternativ.

Dagtid, innan du går genom passkontrollen, kolla till vänster dät finns en dörr (dålig koll vad det står på den) men där kan du få 59 dagars visum, kostar drygt 3000 php, man de kräver att du betalar med peso så växla lite innan du åker. Ni får max föra in 10.000 php var.

Ni kan gå till emigration och få 59 dagar för samma pris.

Eller gå in på en resebyrå så fixar de det åt er de brukar ta 500-1500 php för besväret, priset beror på hur långt från närmaste emigration kontor det är.

Det är inga problem att flyga till Filippinerna utan visum bara du har en biljett ut ur landet, spelar ingen roll NÄR. Problem uppstår bara vid utresa om du stannar längre än vad du har visum för. ps. Du får automatiskt 21 dagars visum i passkontrollen. Ha en trevlig resa.
Svara med citat

Gammal 2011-11-05, 14:03

Gäst

Standard visum
Citat:

Du har fel, beroende på vilken tid på dygnet man landar så finns olika alternativ.

Dagtid, innan du går genom passkontrollen, kolla till vänster dät finns en dörr (dålig koll vad det står på den) men där kan du få 59 dagars visum, kostar drygt 3000 php, man de kräver att du betalar med peso så växla lite innan du åker. Ni får max föra in 10.000 php var.

Ni kan gå till emigration och få 59 dagar för samma pris.

Eller gå in på en resebyrå så fixar de det åt er de brukar ta 500-1500 php för besväret, priset beror på hur långt från närmaste emigration kontor det är.

Det är inga problem att flyga till Filippinerna utan visum bara du har en biljett ut ur landet, spelar ingen roll NÄR. Problem uppstår bara vid utresa om du stannar längre än vad du har visum för. ps. Du får automatiskt 21 dagars visum i passkontrollen. Ha en trevlig resa.
det kollas redan vid incheckningen i Sverige!! och det är en internationell överenskommelse,det finns flygbolag i Asien bla som inte är lika hårda på just detta därför finns det möjlighet som du skriver att göra det på plats vid ankomst,men det funkar inte från Sverige! jag lovar!
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 08:37

Gäst

Standard
Citat:

det kollas redan vid incheckningen i Sverige!! och det är en internationell överenskommelse,det finns flygbolag i Asien bla som inte är lika hårda på just detta därför finns det möjlighet som du skriver att göra det på plats vid ankomst,men det funkar inte från Sverige! jag lovar!
Jag var senast i Filippinerna i mars 2011, flög med KLM och hade inga problem att ordna visum på plats. Åker ner i dec. utan visum stannar 140 dagar, ordnar 59 + 59 + 59 på plats. När var du där??
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 09:26

Petra_Ka

Nykomling

Standard
Tack för alla ( blandade svar ) som tyvärr inte gjort mig mycket klokare.

Ska försöka ringa ambassaden, men misstänker att de där kommer förespråka att fixa visum innan även om nått annat skulle funka. Lär väl lösa sig på nått sätt får vi hoppas.
Svara med citat

Gammal 2011-11-15, 16:43

Gäst

Standard
Lånar tråden lite då min fråga rör samma ämne. Blir inte riktigt klok på informationen på Filippinska ambassaden:

Swedish, Estonian, Latvian and Lithuanian nationals who are traveling to the Philippines for business and tourism purposes are allowed to enter the Philippines without visa for a stay not exceeding twenty-one (21) days, provided they hold valid tickets for their return journey to port of origin or next port of destination and their passports are valid for a period of at least six (6) months beyond the contemplated period of stay. Swedish, Estonian, Latvian and Lithuanian nationals arriving in the Philippines who wish to stay for more than twenty-one (21) but less than (59) days may apply for a visa at the Philippine Embassy in Stockholm or upon arrival at the Philippine airport of entry and payment of applicable fees.

Åker till Filippinerna i december och stannar i exakt en månad. Flyger sista sträckan med China Southern Airlines, om det spelar någon roll, och landar i Manila klockan 11 på förmiddagen. Mitt pass går ut i februari.

Mina frågor: Måste jag posta en visumansökan till Filippinska ambassaden illa kvickt? Måste jag förnya mitt pass innan jag skickar en sådan ansökan (pass nr. ska anges)? Kan jag enligt den sista meningen i det urklippta stycket ovan ansöka om visum vid ankomst i Manila?

Mycket tacksam för svar!

/Simon
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8