ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-30, 10:13

Sandra026

Nykomling
Sandra026 är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 0

Standard Inrikesflyg
Hej!
Jag och min sambo hade tänkt att åka till Filippinerna i mars 2012 men har en liten fundering. Vi flyger Sthlm-London-Manila och ska flyga vidare samma dag ner till Boracay. Ska man boka inrikesflyget innan man åker hemifrån eller kan man göra det på plats och hur smidigt är det att göra det där nere? Det är ju skönt att ha det bokat och klart men om planet från Sverige eller London är försenat så måste det bokas om och då måste det ju göras på plats.. Och har någon bra tips på inrikesflygbolag? Hoppas att någon kan ge oss svar!

/ Sandra.
Svara med citat

Gammal 2011-10-03, 12:08

Gäst

Standard
Skulle nog rekomendera att boka innan. Dom släpper sällan in någon i flygplatserna utan att man kan uppvisa att man har en bokad biljett eller utskriven (e-ticket). Dom har väldigt hög säkerhet och utan biljetter så kan ni få problem.

Ni kommer förmodligen landa i termanal 1. (internationella) och ni kommer behöva ta en taxi eller transport vidare till terminal 3 skulle jag gissa där dom flesta flygbolagen inom Filippinerna flyger från.

Ni kan boka biljetter till boracay via flygbolagens hemsidor.

Philippine Airlines
Cebu Pasific
Zest Air
Seair
Air Philippines

Ni kan boka att flyga till 2 olika flygplatser Kalibo Airport eller Caticlan Airport
den senare dom 2 är närmast och minst transport att ta sig till Boracay, Caticlan ligger intill Boracay man behöver ta en taxi till hamnen och sen vidare med båtar till Boracay. Caticlan är väldigt liten flygplats så det är små plan ca 40 passagera då dom har en liten landningsbana (nackel om där är blåsigt väder där finns risk att man blir flygen till Kalibo istället som jag förstår man får åka 30min buss/taxi för ta sig till hamnen.

Jag själv valde flyga med Air Philippines när jag reste dit och till Caticlan airport. Enkel hemsida att boka via.
Svara med citat

Gammal 2011-10-04, 10:34

Sandra026

Nykomling

Standard
Tack så mycket för svaren! Hur mycket tid ska man räkna med från det man landar och tills nästa plan lyfter då?

/ sandra
Svara med citat

Gammal 2011-10-06, 09:51

Gäst

Standard
oj Manila terminal 1. har tendens att ta tid om du har otur med era väskor. Har läst mig till på olika bloggar om flygplatsen i manila. Och har läst om skräck exempel där några har fått vänta upp till 3 timmar på sina väskor.

När jag själv reste så fick jag nog vänta runt 30min på min väska när väl väskorna började dyka upp.

allt som allt tror jag det tog ca 1 timma innan jag kom ut ur terminalen. Problemet med Utrikes/inrikes flygen där är att det inte ligger i samma terminal byggnad. Utrikes flygen hamnar oftast i terminal 1. Där måste man sedan hitta transport från den terminalen till dom andra som ligger på andra sidan flygfältet.

Vet tyvärr inte hur det funkar där imellan om dom tillhanda håller busstrafik mellan terminalerna eller om ni måste hitta egen taxi för ta er där imellan, och är trafiken hemsk så är risken att man blir sittande i massa bilköer. Skulle försöka boka in er med många timmars mellanrum för att ni ska vara på den säkra sidan. (om ni anländer på förmiddagen) så är säkrast boka in plan till boracay på eftermiddagen så ni är säkra på att ni kommer hinna.

Hoppas ni får trevligt i Boracay stormtrivdes där helt underbar strand. Bode vid beach station 3 om jag inte mins fel. (Surfside resort Boracay) japansk inspererat hotel litet med runt 20 hotel rum (fördelen är att dom behandlar er jätte bra som man är en i familjen.) man är inte bara en anonym hotelgäst, som man kan bli i dom större hotelen som har över 200 hotelrum. "varje gång man gick ut eller till stranden lämande man in sina nyckar i receptionen och när dom fick syn på en, när man var inkommande så stod dom redo att lämna ut din nyckel igen utan att du behövde fråga efter nyckeln"

och dom har en massage/spa hus anslutet till hotelet, där vi faktist fick en gratis massage 1timma som ingick i vårt boende. "helt klart den bästa massage jag fått i hela mitt liv" både jag och min flickvän hade samma syn på den massagen.

Beach station 3 ligger ca 20-30min strand promenad från Beach station 2 där allt festande och flesta party ställerna ligger. så fördelen är ett lungt område där du ej blir så mycket störd på natten. samt en lugn strand där det inte är överbefolkat med folk på stranden. som det är vid beach station 2.

om ni vill bo där är tipset att ni bokar delux rummen eller bättre där dom har A/C.
Svara med citat

Gammal 2011-10-06, 10:07

Gäst

Standard
obs!!! tänk på ha php valuta med er i kontanter (dock max 10 000php) som är max beloppet att ha på sig kontant vill ni ha mer måste ni deklarera detta innan inresan. man kan dock ha med sig egen valuta eller USD, Euro, dock max 10 000 i respektive valuta man väljer ha.

varje gång du flyger från en flygplats i filippinerna så måste ni betala en avgift till flygplatsen inrikes flyg brukar det vara runt 200php- 300php som vanligast. vet tyvärr inte om dom tar kreditkorts betalningar där eller ej. såg aldrig någon som betalade på det sättet under min vistelse. alla verkade ha kontanter att betala avgifterna med.

dock när ni reser ut från manila (utrikes) så är avgiften runt 700php-1000php/person.
Svara med citat

Gammal 2011-10-06, 10:52

Gäst

Standard
mer tips när ni väl är där nere. atm maskiner (bankomater) tar inte alla olika utlänska kort, dom som man hittar brukar ha max belopp på 4000php vilket inte är så många hundra lappar i svenska pengar, + att man betalar runt 50kr i avgift för varje utag man måste göra om och om igen. (vissa bankomater har max utag på 10 000php/dag)

jag kan recomendera att ni letar efter "Metro bank" där kan ni göra utag på upp till 10 000 php per uttag. ( 30 000php/dag max )

var vaksam när ni betalar med kort då vissa företag tar ut 10% av beloppet som avgift (fråga innan du handlar med kort om dom tar ut någon extra avgift) större varuhus och sånt är det dock inte det problemet)

Jag själv kontaktade hotelet jag bode på för ta reda på om dom tar ut extra avg för betala med kort.

/ps när ni åker taxi från terminal 1 i manila insistera på att dom använder taxameter, annars blir ni blåsta och får betala mycket mer än ni annars skulle ha gjort.

min första taxi resa där kostade mig 1500php, när jag sedan skulle tillbaka till terminalen samma rut med vanlig hederlig taxi så kostade resan 250php. (reste dock ca 30min till en stadsdel i manila)
Svara med citat

Gammal 2011-10-12, 16:34

Sandra026

Nykomling

Standard
Tack så jättemycket för dina råd och tips!
Har kollat in ett plan som går 6 timmar efter vi har landat, hoppas vi hinner på det!
Har också kollat upp hotellet du skrev, det verkar vara mysigt och lugnt
Har du fler tips och råd är det bara att dela med dig, det behövs alltid information, om allt!

/ Sandra.
Svara med citat

Gammal 2011-10-13, 16:55

Gäst

Red face
mer råd... tänker... beror på vad ni gillar... låt se boracay har väldigt mycket äventyr som dom erbjuder, brukar alltid finnas personer som erbjuder att vara era guider för göra olika äventyr.

levde verkligen loppan där, testade Zipline+Zorb Zorb= en stor plastboll som är upprullad på en ramp. som man kryper in i och spänner fast sig 2 personer på varsin sida i selar. Sedan puttar dom ner bollen och man flygger och far runt i alla möjliga vinklar och studsar fram, hur kul och skräckinjagande som helst.

Parasailing där ni kan åka ensamm eller i par på en motorbåt och bli uppseglade i en stor fallskärm efter båten i ca 15min. Hur mysigt och som helst va där uppe 50-100m upp i luften och det är så fridstilla och härlig utsikt över ön och njuta av solnedgången.

Dyk upplevelse med utbildning för dom som ej testat det tidigare ca 3-4 timmar total upplevelse. ca 1 timma att lära sig grunderna nära stranden med en guide ( vi valde dykar huset som ligger precis intill Surfside) och valde att få dyka fritt ute i havet där det finns mycket fiskar, så vi dök ner och var helt otroligt att simma runt med 100 fiskar som var runt om dig bara ca 10-20 cm från dig hela tiden.

Massage som erbjuds på huset intill hotellet, (boracay massage) insperad med svensk massage i blandning med filippinsk, 1 timma total njutelse där dom massera nästan hela kroppen. kan lätt bli beroende av denna massage, längtar så att få möjlighet testa den igen.

det jag och flickvännen tyvärr inte han då vi valde att ligga utanför hotelet och njuta av bad och sol en dag , var att testa på Boat hopping där man kan antingen hyra en båt som åker runt med er i 4-6 timmar bland alla fina stränder och öar runt boracay. hyr ni egen båt kostar det lite mer men det är bara ni som åker runt, det finns även billigare alternativ då man åker en planerad tid men med 12-20st andra personer detta är betydligt billigare + att det ingår mat som serveras vid ett tillfälle på resan + att man får och snorkla runt bland rev och fiskar med lånad utrustning.

och något vi missade också var att leta reda på ställen som erbjöd showen "eld dans" en suverän upplevelse att se folk danca i mörkret med facklor och eld. vi såg dock detta bara på avstånd från hotellet (tror det finns ett hotel/bar vid beach station 1 där dom showar) ibland besöker dom andra delar av stranden också men olika från vecka till vecka var dom är. Hotelet kan anordna så ni får taxi möjlighet att ta er dit.

Mat finns allt att njuta av det finns restauranger med alla teman från hela världen allt från svenk köttbullar med potatis mos till filippinska inhämska rätter till lyxmat som crabba eller lobster. kvälls promenad att vandra är också en mysig upplevelse där att gå runt och hitta olika restauranger eller barer man vill testa.

Var inte rädd för djur som geckos (ödlor) dom hittar ni längs husväggarna och även inomhus också då dom smyger sig in i minsta springa och kan ibland göra sitt höga läte, men tycker det bara är mysigt, dom är helt ofarliga och roliga se på. (en restaurang vi var på hade flera styckna av dom uppe i taket över oss där vi åt)

Ha stark solkräm med er min första solning där nere hade jag medium solskydd och blev solbränd så in i norden efter bara 1-2 timma i solen. ömsade skin nästan hela min vistelse från topp till tå + röd som en krabba.

om ni kommer ha någon dag i Manila efter er boracay vistelse så kan jag rekomendera att besöka Manila Ocean Park där ni kan få en upplevelse att se ett aqua hus med fiskar och alla möjliga shower från sjösäl show till en vatten show där vatten dansar till musiken.

det finns även en park utanför där som heter Riza park helt underbart vara där på kvällen när det är mörkt där har dom en musik show i vatten dammen där mitt i parken där dom har vatten strålar som dansar i takt med musiken som spelas varje kväll

vill ni se lite bilder på upplevelse och annat från min vistelse så kan ni adda mig på facebook så kan ni ta en titt på olika bilder från min Filippin resa.

/ Johan Lorentzson (bild på mig och min flickvän i i våtdräkt )
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8