ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-21, 22:10

Gäst

Question bali
Hej
Jag och min man tänkte åka två veckor till Bali i februari. vi har dock hört att det är regnperiod och undrar hur mycket regn det innebär? Samt vad man kan göra om man vill uppleva annat än strand och surfing.. Kanske kan låta som en konstig fråga men finns det risk att man tröttnar på ön om man ska vara där i två veckor?

lea
Svara med citat

Gammal 2011-09-24, 08:30

Gäst

Standard Svar på Bali
Hej!!
Jag och min Sambo var i Malaysia och Bali i fjol i november. Vi spenderade 2 veckor där, det räckte mer än väl. Vi åkte runt på Bali och var på kuta-legigan, nusa dua, sanur, ubud, dreamland beach, lovina och på Giliöarna. Ubud var det vi tyckte om mest på Bali. Det ligger i mitten av Bali här finns en stor marknad att besöka. Lovina som är en vulkanstrand och där det ska vara delfiner blev till vår stora besvikelse. Det kändes verkligen att vi var där under lågsäsong det var verkligen "dött" samt att vi bokade en delfintur som blev inställd pga att guiden aldrig kom.
Det är regnperiod mellan oktober-mars. Men vi hade superfint väder! Visst regnade det, men då var det korta intensiva skurar och sen sprack det upp och blev fint. Sen beror det på var man är på norra sidan regnar det lite mer.
Vi blev tyvärr inte förtjusta i Bali, så jag rekommenderar er inte att åka dit. Det var för turistaktigt och överexploaterat för vår smak. Samt att stränderna var smutsiga och vattnet var inte så fint. Människorna var i det stora hela vänliga men de försökte lura oss ett flertalgånger..
Detta är vad vi tycker det finns säkert några som tycker att jag har helt fel, att Bali är helt fantastiskt. Så bilda er en egen uppfattning
Annars kan jag rekommendera Malaysia, mycket mindre turister och ett underbart land på alla sätt och vis!
Lycka till mer resan
Svara med citat

Gammal 2011-09-24, 17:22

Gäst

Smile
Ni kommer inte att tröttna på två veckor. Det finns mycket kultur och annat att titta på. Vi var där 2000 och nu 2011 i juli månad. Första gången bodde vi i Tuban och nu i somras i Sanur.
Stränderna håller inte thailandklass, men är helt ok. Maten var kanongod och människorna väldigt trevliga. Dock är Bali inte ett ställe man åker om och om igen till, är lite för litet för det.
Jag rekommenderar er att prova. Susanne
Svara med citat

Gammal 2011-09-25, 06:05

tasaray

Medlem
tasaray är inte uppkopplad
tasarays avatar

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 1

Standard tur
Hej!

Bali är ett fantastisk resmål med mycket att se, man borde ha tillräckligt att göra för två veckor. snorkling//dykning längs östkusten, se delfiner i Lovina, kultur i Ubud samt besöka vulkaner. Finns även möjlighet att åka till Lombok eller någon annan ö för några dagar ifall man tröttnar på Bali. Regnperioden kan variera mycket i intensitet och det spelar självklart roll vilka intressen man har. Står sol och bad högt upp på listan råder jag att åka till Bali under en annan period. Man kan ha tur och bara få korta skurar, men det finns risk för intensivt regnande i flera dagar också.

The Best Time to Travel to Bali | Travel Tips - USAToday.com
Bali Weather what you need to know
Indonesia Guide: When to Go - World Nomads Adventures
Svara med citat

Gammal 2011-09-27, 16:54

Laggeman

Globetrotter
Laggeman är inte uppkopplad
Laggemans avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via ICQ till Laggeman Skicka ett meddelande via MSN till Laggeman
Standard
Nyss hemkommen från Bali så vill jag gärna dra mitt strå till stacken jag med.
Jag och min fru spenderade tio dagar i Lovina och kan med lätthet säga att vi hade kunnat spendera ytterligare tio bara där, men så är vi lättroade också och stressar sällan runt för att "se allt" på en gång.
Vi blev goda vänner med en familj som berättade att säsongen var på upphällningen och att "snart kommer regnet...", dvs regn från morgon till kväll, uppehåll på natten och sen på det igen nästa dag. Så kunde det vara i flera veckor när det var som värst, vilket förra vintern hade varit.
Som föregående skribent påpekat så kan jag också rekommendera Malaysia där vi var i tio dagar uppdelat på 2 omgångar, endast i KL. Där är det lättare att välja öst- eller västkusten beroende på årstid som jag förstått det, men jag tycker definitivt ni ska ge Bali en chans i ett par dagar iaf, gillar ni det inte så ta er till Malaysia och någon annan ö där istället.
Trevlig resa!

Gammal 2011-09-30, 11:05

Gäst

Standard
Jag och min man var på Bali, tillsammans med ett par goda vänner, och bodde i Sanur de två sista veckorna i februari 2001. Vi hade definitivt inte långtråkigt. Vi tillbringade självklart en hel del tid på stranden, men gjorde flera utflykter både norrut och söderut, såväl på egen hand som arrangerade turer. Ubud, med allt hantverk, var intressant. Vi hyrde en taxi med chaufför en hel dag som guidade oss runt. Det kostade oss 250 SEK för fyra personer hela dagen + att vi bjöd chauffören på lunch. Kan rekommenderas! Vi åkte med en glasbottenbåt till en "Robinson-ö", där det var perfekt snorklingsvatten. Balineserna är otroligt vänliga och trevliga och maten fantastiskt god. Vi hade jättefint väder. Det regnade ofta en skvätt på morgonen, men regnet hade upphört när vi var färdiga med frukosten. Vattnet var inte lika klart som i ex.vis Thailand, men det var otroligt varmt och skönt i vattnet och avskräckte inte på något vis till att ligga i och glöta många och långa stunder. Vi vill väldigt gärna åka tillbaka till Bali och håller på att kika lite på möjligheterna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8