ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-10, 19:40

Evvis

Nykomling
Evvis är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Rykte: 0

Standard Vart ska man åka i Filippinerna?
Hej!

Jag och min pojkvän ska ut och backpacka i Asien 2,5 månad. 2,5 vecka spenderar vi i Filippinerna. Dock vet vi inte vart i Filippinerna vi ska åka, finns så många ställen som låter bra och fina!

En tanke är att flyga via Manilla ner till Caticlan och därefter ta båt till Boracay. Så finns det fler fina platser nära där?
Ett annat alternativ är att flya direkt ner till Cebu och vidare ut till Bohol och Panglao. Har även hört talas om Malapascua och Bantayan. Någon som vet fler fina ställen som är värt ett besök?
Vill gärna ha förslag på vart man kan åka, och hur man tar sig runt mellan de olika platserna.
Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2011-08-11, 18:10

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Standard
från cebucity till (Tagbilaran) Bohol tar färjan 1,5 tim, Alona beach är underbart, lika så ön Siquijor som ni tar er till från Tagbilaran via Dumagete ca 2 tim, så dit måste ni, men börja med en avstickare till Malapascua,taxi är smidigast att ta från cebucity till Maya ca 2,5 tim kostade 1300 PHP) där båtar tar er över till Malapascua (ca 30 min) ,ön är liten men helt fantastiskt vacker så typ 3-4 dagar räcker innan lappsjukan kommer krypandes! åk sedan tillbaka till Cebucity och vidare till ovanstående alternativ, ni kommer inte ångra er jag lovar!

Gammal 2011-08-11, 20:45

Evvis

Nykomling
Evvis är inte uppkopplad

Tack för svaret!

Vi vill gärna besöka Malapascua, Bohol/Panglao och Boracay, finns även en ö till vänster om Malapascua som heter Bantayan island. Känner du till den ön? Men har nu även fått intresse för Siquijor och där nere finns ju även Apo island.
Dock vet vi inte i vilken ordning vi ska ta allt + att alla ställena kanske blir för mycket på 2,5 vecka?
Vår senate tanke är att flyga från Bangkok direkt ner till Dumaguete (via Manila), därifrån ta färja till Siguijor sedan färja till Panglao och sedan vidare till Cebu och kanske därefter åka upp till Malapascua. Men tror du det är en krånglig väg att börja "nerifrån och gå uppåt"? Vi vill ju gärna ta oss runt så smidigt och lätt som möjligt!
Svara med citat

Gammal 2011-08-12, 15:49

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Standard
Har inte varit på Bantayan men de flesta jag pratat med säger att det är "sådär" Malapascua är bättre! dock är ön större, så det finns lite mer att göra.visst funkar den rutten du skriver,ni kan även flyga mellan tagbilaran (Bohol)och Manilla,2,5 veckor är lite tight tycker jag personligen, det blir lite för mycket att fara runt, då hade jag satsat på typ 4-5 dagar på Boracay, sen flyga till cebu city, 3 dagar på Malapascua sen avsluta på Alona beach (panglao) med utflykter snorkling på Balicasag mm (går båtar ut från stranden) bästa snorklingen jag har varit med om!. sedan flyg tillbaka till Manilla från Tagbilaran .
Senast redigerad av Brynolf den 2011-08-12 klockan 15:52.
Svara med citat

Gammal 2011-08-16, 23:01

Evvis

Nykomling
Evvis är inte uppkopplad

Okej. Vi kommer nog att fokusera på 3 platser, blir som sagt lite för tajt annars. Blir Siquior, Panglao/Bohol sen troligtvis Malapascua. Om du får säga vad du tycker, Malapascua eller Boracay? Det är där vi inte bestämt oss riktigt än, men det jag har hört är att Boracay är nya "Mallorca" med massor av turister och är inget speciellt gentemot de andra öarna. Därför känns de som Malapascua har övertaget?!
Svara med citat

Gammal 2011-08-17, 09:27

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Evvis Visa inlägg

Okej. Vi kommer nog att fokusera på 3 platser, blir som sagt lite för tajt annars. Blir Siquior, Panglao/Bohol sen troligtvis Malapascua. Om du får säga vad du tycker, Malapascua eller Boracay? Det är där vi inte bestämt oss riktigt än, men det jag har hört är att Boracay är nya "Mallorca" med massor av turister och är inget speciellt gentemot de andra öarna. Därför känns de som Malapascua har övertaget?!
Boracay är som du säger väldigt turistiskt med jobbiga försäljare och hög musik i barerna ,mycket folk mm, visst de har fina stränder men det hittar du över allt i landet! jag var där för 3 år sedan och gillade det inte så värst!,ni missar inget om man säger så! då skulle jag hellre satsa den tiden ni har på Malapascua, det är inte helt dött på kvällarna, det finns en del barer och så men på en helt annan nivå och människorna är mycket vänligare,i vilken månad är ni där?
Svara med citat

Gammal 2011-08-17, 19:42

Evvis

Nykomling
Evvis är inte uppkopplad

Precis det jag har hört.
Vi ska ut och backbacka i 2,5 månad, Filippinerna är vi i 17 nov - 5 dec
Svara med citat

Gammal 2011-10-04, 16:34

Gäst

Smile Filippinerna!
Hej! Åh så glad jag blir. Filippinerna är det BÄSTA med asien, verkligen. Och jag vet allt som bör vetas om detta paradis! Har spenderat minst en månad där varje år i 10 års tid. (snart 11!) Underbart, och pappa har hus på bantayan och det rekomenderar jag starkt!! Vi gillar när fler svenskar än vi kommer till detta underbara land och får njuta precis som vi gör jag kan Cebu city utantill och likaså bantayan! (jag vet inte om ni redan åkt) men om ni inte har det så kan ni skriva en rad till mig på facebook om ni vill, Myy Michelle Ivarsson! Jag Hjälper er gärna med hotell tips osv, hoppas ni får en toppen vistelse där borta! =)

Citat:
Ursprungligen postat av Evvis Visa inlägg

Hej!

Jag och min pojkvän ska ut och backpacka i Asien 2,5 månad. 2,5 vecka spenderar vi i Filippinerna. Dock vet vi inte vart i Filippinerna vi ska åka, finns så många ställen som låter bra och fina!

En tanke är att flyga via Manilla ner till Caticlan och därefter ta båt till Boracay. Så finns det fler fina platser nära där?
Ett annat alternativ är att flya direkt ner till Cebu och vidare ut till Bohol och Panglao. Har även hört talas om Malapascua och Bantayan. Någon som vet fler fina ställen som är värt ett besök?
Vill gärna ha förslag på vart man kan åka, och hur man tar sig runt mellan de olika platserna.
Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2011-10-04, 16:38

Gäst

Wink Bantayan!
Håller verkligen (absolut inte!!) med! Har varit på både Malapascua och Bantayan och Bantayan är betydligt bättre. Bara man vet vart man ska osv, det finns så mycket MER att se och göra på bantayan. Den ön har med själ och mycket finare stränder! Resturangerna och hotellen är betydligt fler och man får mer inblick i den filippinska kulturen vilket är en underbar sådan!

Citat:
Ursprungligen postat av Brynolf Visa inlägg

Har inte varit på Bantayan men de flesta jag pratat med säger att det är "sådär" Malapascua är bättre! dock är ön större, så det finns lite mer att göra.visst funkar den rutten du skriver,ni kan även flyga mellan tagbilaran (Bohol)och Manilla,2,5 veckor är lite tight tycker jag personligen, det blir lite för mycket att fara runt, då hade jag satsat på typ 4-5 dagar på Boracay, sen flyga till cebu city, 3 dagar på Malapascua sen avsluta på Alona beach (panglao) med utflykter snorkling på Balicasag mm (går båtar ut från stranden) bästa snorklingen jag har varit med om!. sedan flyg tillbaka till Manilla från Tagbilaran .
Svara med citat

Gammal 2011-10-04, 16:53

Gäst

Smile Malapascua
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Håller verkligen (absolut inte!!) med! Har varit på både Malapascua och Bantayan och Bantayan är betydligt bättre. Bara man vet vart man ska osv, det finns så mycket MER att se och göra på bantayan. Den ön har med själ och mycket finare stränder! Resturangerna och hotellen är betydligt fler och man får mer inblick i den filippinska kulturen vilket är en underbar sådan!
NÄÄ jag håller med Brynolf! Malapascua är en unik liten ö,helt underbar paradisö i en storlek som man sällan är på. det är ju de som är grejen med ön,öar i Bantayans storlek och utbud är man ju på resterande tid i Landet,så är man i de trakterna runt norra Cebu så skulle jag välja Malapascua alla dagar i veckan,och det är så mysigt med den lilla byn på ön, det går grisar och höns överallt och inga fordon på ön alls bara stigar och skogsvägar att gå på, helt kanonupplevelse för några dagar.
Svara med citat

Gammal 2011-10-13, 18:19

Evvis

Nykomling
Evvis är inte uppkopplad

Tack till er alla som svarar!

Vår rutt blir följande:
Bankok - Dumaguete (via Manila) med flyg.
Dumaguete - Siquijor island med båt.
Siquijor - Panglao/Bohol med båt.
Bohol (Tagbilaran) - Cebu båt.
Cebu - Malapascua med buss. Sedan tillbaka till Cebu där vi flyger till KL via Manila.

Alltså blir det 19 dagar att spendera på 3 öar, Siquior, Panglao och Malapascua.
Kom gärna med tips på billigt o bra boende på de olika öarna samt vad man kan göra och annat bra att veta

Tack!
Svara med citat

Gammal 2011-11-12, 22:19

Larsandren

Thumbs up Absolut bästa plats
Ni har Glömt Palawan, överlägset bäst i Filipinerna

Om ni tar en dagstur från Porto Princessa till Underground river kommenderar jag ni reser tillbaka dagen efter (många fina billiga övernattnings beach hytter finns vid resmålet) då själva bilresan är dryg och dåliga vägar
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8