|
|

2011-01-06, 15:41
|
Reg.datum: jan 2011
Rykte: 0
|
Bali boende m.m.
Hej alla resglada,
Jag har tillsammans med min flickvän bokat en resa till Bali nu i feb. Men desto mer jag läser på olika forum och sidor desto konstigare blir min uppfattning om bali.
Till att börja med boende:
På många forum skriver folk att dom har bott bra med AC och att det varit fint, och att det inte kostat i princip någonting.
Men när jag surfar omkring bland hotell på olika platser på bali rör det sig om 600-1000kr per natt.
Min uppfattning var nog mer att Bali skulle vara mer som Thailand när det gäller boende, men jag kanske är helt fel ute?
Är internet priserna som står på hemsidorna i dollar ett pris och kommer man dit och bokar där ett helt annat?
Finns det någon som har något bra hotell tips i Kuta eller legian så fram med det  Inte budget och inte lyx något bra mellanting helst
Sen har jag noterat att det är Nyepi (Balinesiskt nyår) när vi är där. Någon här som upplevt det, och har bra tips på var man ska befinna sig då för att få en så fin upplevelse som möjligt? (jag vet att det är lite annurlunda än vår nyårsafton) haha!
Tipsa gärna om andra saker som inte bör missas.
Tack för att du tog dig tid att läsa.
Patric
|
|
|

2011-01-11, 14:25
|
|
Vill också veta :)
Jag och min sambo ska också till bali i februari och jag funderar på samma saker som du! Hoppas någon svarar snart.. jag har tidigare läst i forumet att Bali Mandira ska vara ett bra boende som vi funderar på. Ser jätte fint ut!
|
|
|

2011-01-11, 17:04
|
|
Vad skoj, när åker ni? Vi åker från Sthlm den 20 feb
med Malaysian airlines.
Har ni bokat något boende eller ska ni ta det på plats?
//Patric
Edit: Har läst om det hotellet har jag för mig,
Jag bokade Rama Garden via globetrotter.se
Dom två första nätterna, för att slippa leta hotell
Första dagen.
Senast redigerad av patric78 den 2011-01-11 klockan 17:08.
|
|
|

2011-01-12, 15:53
|
|
Vi har inte bokat än, men tror det blir så att vi åker den 17e från Göteborg till Kuala lumpur. Sedan planerar vi att ta en sväng till Borneo innan Bali, om vi nu hinner, men är väl på Bali den 23-24e.
Jag vet inte hur vi ska göra med boende. Tror vi kommer boka nån natt, men eftersom det är lågsäsong borde det ju inte vara några problem att hitta ställen, kanske till och med billigare än att boka hemma.
Vad hade ni tänkt hitta på där då? Några bestämda utflykter som ska hinnas med? Verkar finnas så mycket
|
|
|

2011-01-12, 18:25
|
|
Ok, jag visste inte att det gick direkt flyg från Gbg till KL, men det kanske det gör?
Nej boende är det säkert inget problem med, det är väl som i Thailand, var där förra året, hotell överallt. Har inte läst det någonstans på nätet, men det är helt övertygad om att det är billigare om man bara kliver in på något hotell.
Vi har väl tänkt vara i Kuta några dagar, sen upp till Ubud, och där passa på att köra rafting. Efter det vet jag inte, men precis som du säger så verkar det finnas MYCKET att göra.
Lovina för att kolla delfiner.
Gili öarna skriver ju nästan alla om.
Djurparker vattenland....
Har ni hittat något som ni tänker göra?
|
|
|

2011-01-12, 19:27
|
|
Nej, det blir mellanlandning nånstans, tror inte det går några direktflyg. Får man fråga vad er flygbiljett kostar?
Vi har nog tänkt oss ungefär samma som er men det känns klurigt att hinna med allt man vill! Vi vill också titta på delfinerna i Lovina men blev lite osäker nu eftersom jag precis läste att sämsta månaden att göra det på är i februari pga vågorna ? men det kan man ju säkert kolla upp enkelt där.
Annars är vi ute efter lite av allt på resan.. sola, bada, uppleva, slappa osv. En och annan spa-behandling får man väl unna sig med
Gili öarna är väl det definitiva måstet, tillsammans med Ubud. Har ingen koll på avstånden mellan Kuta, Lovina, Ubud, så jag kanske hoppas på för mycket iofs.
Vad roligt att rese-prata med någon som också ska dit, antar på ditt namn att vi är i ungefär samma ålder. Jag är 25 och sambon 32, så vi kanske springer på varann på nån bar en kväll
|
|
|

2011-01-12, 19:51
|
|
Tja igen
Vi betalade 15k ca för oss båda då blev det Sthlm-Amsterdam-Kuala Lumpur-Bali, 22h och 30 min. Är själva flygresan jag ser minst fram emot haha..
Det har jag inte läst, men någon delfin kanske man lyckas se ändå 
Annars finns det hotell som har delfiner som man kan få simma med
på hotellområdet
Ang avstånd så har jag förstått det som att det tar ca 1h från Kuta till Ubud med bil/taxi. Känns som en bra ide att fortsätta därifrån till Lovina, jag har fått för mig att det är 1,5-2h från Ubud till Lovina.
Jag är lite orolig för att det är allt för dött på Gili, sen har jag läst att alla hotell som finns där är väldigt väldigt enkla och att man får räkna med att kravlar omkring kackerlackor på rummen, det funkar inte för mig. Samtidigt
som alla säger att det är ett måste att åka dit.
Hur länge planerar ni att vara borta?
Du gissade ganska rätt 
Jag är 28 och min sambo är 25  Ja jätte roligt, utbyta lite oerfarna tankar, eftersom alla med erfarenhet lyser med sin frånvaro
|
|
|

2011-01-13, 18:30
|
|
Nej, flygresan är väl inte så spännande direkt, men i väntan på nåt gott så ska det väl funka. Hemresan är ju desto trögare
Jasså är det så dött på Gili då? Vi kommer nog åka till Trawangan eftersom jag hört att där är mest liv. Även om det är mysigt med totalt lugn så är det inte riktigt vår grej. Blir uttråkad efter några timmar  Vi bor helst avskilt men trippar allt som oftast gärna till nån härlig strandbar efter middagen och tittar på folk. Jag har kollat lite efter boende där och det verkar finnas allt från budget till rena lyxen. Känns som att det kan vara värt att lyxa till det nån natt där för kackerlackor är inte ok. Kolla på Gili Islands Lombok Accommodations, Luxury hotels & villas for rent at Trawangan, Meno & Air
Vi kommer nog vara borta i 2½ vecka, så det blir nog bara en vecka på Bali. Ni då?
Hur gör ni med vaccin förresten? Twinrix, Dukoral, Malaria? Verkar ju vara en djungel bara det då alla säger olika.
|
|
|

2011-01-16, 11:23
|
|
Ja, eller det var min tjej som sa de där med Gili haha,
så la jag inte så mycket fokus på det. Men det låter bra
det du skriver. Ska kika på länkarna.
Vi är precis likadana, blir lätt rastlösa om det är tomt på
människor och allmänt dött!
Vi kommer vara borta tot 17 dagar
Det där med vaccinet, jag är lite splittad,
först tänkte jag inte ta något alls, sen var jag
inne på att ta twinrix, och nu vet jag inte. Men
eftersom man ska ta sprutor innan man åker med
en månads mellanrum måste det bästämmas
typ NU
Hur tänker ni ang det?
|
|
|

2011-01-16, 13:23
|
|
Vi har aldrig varit noga med vaccin innan, trots att vi reser mycket, men nu har vi bestämt oss för att ta det. Drop-in i morgon  Det blir Twinrix och jag kommer nog även ta Dukoral (min mage är tyvärr inte lika hård som min sambos  Malariatabletter struntar vi nog i, trots att vi ska till djungeln i Borneo. Det verkar vara för mycket tråkiga biverkningar.
Det är synd att vaccinet är så dyrt bara, men tänker att det inte gör någon större skillnad på det totala priset för resan.
|
|
|

2011-01-16, 13:40
|
|
Ok, mm ska suga lite på det, egentligen är det ju inte så dyrt, 500kr per spruta sen behöver man ju inte tänka på det där mer, i och med att man har skydd livet ut.
En sak som jag inte greppar är: Om man ska till Gili öarna måste man då ta sig via Lombok? Där är det tydligen mycket malaria och man bör äta malaria tabletter såg jag någonstans.
Har ni bokat flyget nu?
|
|
|

2011-01-16, 14:07
|
|
Som jag har förstått det kan man antingen ta sig till Lombok och ta båten därifrån till Gili, eller så kan man ta en båt direkt från Bali som tar några timmar. Vet inte hur vi ska göra där... det verkar vara väldigt billigt att flyga till lombok, så vi gör antagligen det för att spara tid.
Herregud, det verkar finnas så mycket man vill se och göra att jag inte vet hur vi ska lägga upp det. Hur många nätter ska man spendera på Gili?
Och resten?
Nej, vi har inte fått tummen ur än men ska göra det i veckan
|
|
|

2011-01-16, 14:30
|
|
Har kikat runt nu, Trawangan verkar vara en bra ö, både när det gäller boende, fina stränder och att det faktiskt verkar finnas en del att sysselsätta sig med, mer än att bara ligga på stranden 
Du hade helt rätt i hotellen fanns massor av välja på, så några kackerlackor ska man nog inte behöva bo med om man väljer något bättre hotell
Jag tror vi kommer ta båt direkt från Bali till Trawangan i så fall, verkade inte ta mer än 2 max 3 timmar, kostade 1000/pers tur & retur. Känns inte så jättefarligt ändå.
Haha, ja jag har ingen aning. Jag hade börjat lägga upp en resplan som var:
Kuta 3 Nätter.
Ubud 1-2 Nätter.
Lake Beratan 1-2 Nätter.
Lovina 1-2 Nätter.
Trawangan 3-4 nätter?
Men sen kom du och pratade om Trawangan så nu blev man sugen på att ta sig dit också. Känns som att det kommer bli ett väldigt åkande hela tiden, och det kanske man inte orkar med egentligen? Desto mer man läser och desto mer man tar reda på desto mer saker hittar man som man vill göra.
Skulle nog behöva en vecka till egentligen för att slippa stressa så
|
|
|

2011-01-16, 17:30
|
|
Men kolla flyget först.. tittade en snabbis nu och priset för flyg verkar mycket billigare än båt. När jag sökte fick jag upp biljetter för 750 kr t/r för två pers med flygbolaget Merpati.
Haha, ja det är nog lika bra att inte söka mer information för då blir väl semestern ett enda flängande. Eftersom vi bara kommer ha en vecka på Bali får vi ju skita i nån av städerna. Kuta kommer vi nog inte stanna i mer än möjligtvis en natt, sen kanske Ubud 1-2 nätter, Lovina vet jag inte om vi hinner med, för det hade varit gott att avsluta resan med bara sol och bad på Gili ett par dagar.
Vad är det med Lake Beratan som lockar?
|
|
|

2011-01-16, 18:06
|
|
Men det där flyget det är väl något rangligt litet propellerplan? Jag flög ett sånt mellan ett par öar i karibien för några år sen och det var det värsta jag någonsin gjort, så det undviker jag i största möjliga utsträckning haha..
Lake Beratan -
Jag har blandat ihop så mycket så jag kan ha fel nu. Men om jag minns rätt, så ska det finnas varmakällor där, och där ska det även finnas någon stor vulcan som det ska vara otroligt utsikt ifrån om man lyckas ta sig upp en bit.
Sen är det väl en typisk, genuin by som inte alls är turistig.
Sen ligger det även något vattentempel där som ska vara fint.
Varför jag överhuvudtaget tittade närmare på just Lake Beratan var för att det verkade vara ett bra mellanstopp på väg till Lovina.
Eftersom ni redan kommer hunnit med en del av Bali innan vi ens kommer dit kan ni snabb maila mig sen och säga vad jag kan stryka
|
|
|

2011-01-17, 14:59
|
|
Jag vet inte vad det är för klass på flyplanen men läste någon svensk tråd i nåt forum att Merpati var det största och även statliga flygbolaget och dom verkade inte haft några problem med att flyga med dom. Men det är klart att man helst vill komma till ön med alla kroppsdelar kvar, så det kanske borde kollas upp  Båtturen över verkar ju inte så trivsam den heller och eftersom sambon blir sjösjuk bara han ser en båt kan det nog vara värt att flyga, haha.
Tänkte på en annan sak, hur har ni tänkt ta er runt på ön? Hyra bil, moppe, taxi, buss?
Haha, tvärtom menar du? Ni kommer ha hunnit se er om en del innan vi kommer till ön (börjar ju med Borneo) så vi lär vara nyfikna på vad ni gjort.
|
|
|

2011-01-17, 18:06
|
|
Men om man flyger så landar man väl på Loombock? Då måste man ta sig från flygplatsen till hamnen för att sen ta båt sista svängen ändå. Jag tror alla dom där momenten gör att det kommer ta en stund. Trawangan ligger ju längst bort sett från det hållet. Men gillar man inte båt är ju valet enkelt
Jag har inte funderat så mycket på transporterna, jag har bara räknat med att det är taxi som gäller, verkar inte kosta så mycket, en hel dag med chaufför har jag sett att man betalar några hundra lappar för.
Nu har jag lite koll på avstånden, från Ubud till Lovina tar det 2,5h, sträckan var inte så lång men det var små vägar och mycket svängar fram och tillbaka som gjorde att det tog så lång tid.
Men vi åker ju efter er, för mig att du sa att ni skulle åka i mitten av feb? Medans vi åker den 20:e, med andra ord kanske vi är på bali ganska samtidigt haha..
Har ägnat hela min "arbetsdag" åt att läsa bloggar där folk har skrivit om Trawangan, det var någon som gjorde en beskrivning av att den ön skulle vara ungefär som Phi Phi island i Thailand och den ön är min favorit där 
Men att det är dåligt med sötvatten, dvs man får duscha i saltvatten på många hotell men det kanske inte gäller dom bättre hotellen. Dom bloggarna jag läste var backpackers som hade betalt 60kr per natt typ. Jag räknar ändå med minst 500kr per natt.
|
|
|

2011-01-19, 08:21
|
|
Ja, det kanske tåls att fundera på om vi ska ta båt eller inte.. hörde av min chef som har en vän som är bosatt på Bali att det inte är några konstigheter med inrikesflyg i indonesien så det låter ju lovande.
Tror nog vi kommer ta en del taxi vi med, tycker annars att det är rätt mysigt att hyra vespa och köra runt själv, men har blivit lite harig av mig eftersom man läser så mycket om den galna trafiken. Tror att det kanske blir så att vi måste hoppa över Lovina... Ubud verkar ju mer intressant trots allt, och vi lär nog inte hinna med allt.
Haha, jag känner igen det där med att "arbetsdagarna".
Igår var vi och vaccinera oss och läkaren sa att man absolut ska ha grundskydd, stelkramp och dom där. Jag har inte tagit någon sån spruta sen mellanstadiet så det är dags att fylla på nu tydligen. Sedan fick vi även Twinrix, vilket han rekommenderade starkt och även Dukoral för kolera/turistmagen. Så nu är man 1000 kr fattigare, men det får det vara värt.
Tror att det kan vara bäst att uppgradera boendet på Gili T. Vi kommer nog bo hyffsat medelklass på alla ställen men lyxar troligtvis till det på Gili.
|
|
|

2011-01-19, 19:37
|
|
Har tänkt om lite ang det där med vaccinationen jag ska köra på twinrix, men det får räcka 
Själva grundskyddet har man upp till man är 30 sen behövs det fyllas på.
Nu börjar det närma sig...... Lite i alla fall
|
|
|

2011-01-26, 09:32
|
|
Twinrix är nog smart att ha...framförallt om man reser en del.
Jag har fått rådet av två olika läkare att fylla på min stelkramp nu, enligt dom går den ut i 25-års åldern, den kan hålla längre, men man borde fylla på den nu. Den kostade ju bara 200 kr så jag ska ta den med tänkte jag..
Nu har vi bokat! Yeay! Vi åker också den 20e men kommer inte till Bali förrän den 27e. Då tänkte vi ta 2 nätter i Kuta-området och sedan blir det nog 6 sköna nätter på Gili.
Har ni hittat några bra boenden? Eller andra tips kanske?
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|