ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-01-26, 20:01

patric78

Nykomling
patric78 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Rykte: 0

Standard
Den där biten med vaccin är inte löst ännu, jag går och velar alla säger olika, och tiden rinner iväg. Men stelkramp kommer jag absolut inte ta, jag minns det som hemsk upplevelse haha!

Ja nu har vi lagt upp en resplan as follow :

Kuta 3 dagar.

Ubud 1-2 dagar.

Lake beratan 2 dagar.

Sen ev - Lovina, men jag tror vi skippar det.

Sen Trawangan och väl där 3-4 kanske längre om det är nice och vi inte hamnade i Lovina. Läste om något hotell som hette Beach House som ska vara bra där förresten.

Hur som har vi bokat boende den 4-6:e mars på Conrad Hotell som ligger i Nusa dua, för att avsluta resan med klass

Med det upplägget så finns det lite spelrum för att ändra sig om man känner för något helt annat när man väl är där eller vara längre någonstans.

7:e åker vi hem

Har ni hittat något mer spännande?
Senast redigerad av patric78 den 2011-01-26 klockan 20:03.
Svara med citat

Gammal 2011-01-27, 11:02

ida200

Nykomling
ida200 är inte uppkopplad

Standard
Men herregud, gå nu och vacciner er.. det är väl inget att tänka på Som ni hade ångrat er om ni åkte på nåt konstigt. Det rekommenderades starkt av vaccinationscentralen och han tvingade inte på oss något annat, fastän han hade kunnat, men var noga med just den.

Eran resplan låter härlig!

Vi kommer till Bali den 27e och är 2 nätter i Kuta/Legian. Kanske bara gör någon dagsutflykt till Ubud, eller möjligtvis en natt. Vet inte, vi kommer flänga runt så mycket på Borneo så vill heslt bara ta det lugnt sista veckan på Bali.

Sedan åker vi till Gili och har bokat 6 nätter på Villa Ombak för att lyxa till det lite

Vi åker också den 7e men till Kuala Lumpur i 2 nätter innan flyget går hem.

Hur ska ni göra med att ta er till Gili nu då? Vi kan inte bestämma oss.. snabbåten är dyr men verkar ok när det går så snabbt dit. Men flyg är ju billigare.
Verkar som att vi kommer befinna oss på Gili nästan samtidigt då. Ett sånt sammanträffande!
Svara med citat

Gammal 2011-01-27, 18:39

patric78

Nykomling

Standard
Hotellet ni hade bokat på Trawangan såg fint ut, ska ni bo i en sån där kokong? Jag tror inte vi bokar något hotell där utan hittar något när vi väl kommer dit, eller kanske bokar från Bali sen. Var någonstans på ön man hamnar verkar inte spela så stor roll med tanke på hur liten den där ön verkar. Så vi lär väl springa in i varandra där eftersom vi är där samtidigt haha.

Ska ni vara på Trawangan under Nyepi?

Vi kommer med 99,9% sannolikhet att åka båt, jag vill dit så fort som möjligt orkar inte böka med flyg, det får kosta lite.
Jag har hört att många som åkte snabb båt dit bara betalat 500kr per person T&R, så man kanske kan pruta ner priset lite om man orkar.
Svara med citat

Gammal 2011-01-28, 13:13

ida200

Nykomling
ida200 är inte uppkopplad

Standard
Haha, nej vi tog inte det boendet utan valde en annan typ av hytta med egen terass. Vi hade inte heller tänkt boka i förtid, men blev förälskade i det hotellet och läste att det oftast är uppbokat så vi vågade inte chansa. Fick ett bra pris via hotels.com, billigare än vad det står på hotellets egna hemsida, så vi slog till.

När är Nyepi?

Ja, vi har också börjat fundera på snabbåten istället. Verkar enklare, men aningens dyrt visserligen. Jag hatar att pruta, så det blir väl att man snällt får plocka fram plånboken
Gud vad jag längtar!!
Svara med citat

Gammal 2011-01-29, 09:15

patric78

Nykomling

Standard
Oki dokie!

Om ni ska boka mer hotell så använda Boka hotell över hela världen till kraftigt rabatterade priser istället, det är den absolut bästa sidan att boka hotell via, billigare än alla andra och man får bonus som kan användas på nästa bokning.

Haha ja jag hatar också att pruta, och är typ sämst på att göra det. Jag känner mig bara super snål och dum haha.

Idag är det dags, idag är det vaccinations dags

Nyepi är den 5:e mars, och då får man inte lämna hotellen, vissa hotell får man inte ens gå utanför dörren på, om ni inte visste...

Vilket flygbolag åker ni med förresten?

Haha ja, skulle vilja deletea dagarna som är kvar...
Senast redigerad av patric78 den 2011-01-30 klockan 17:49.
Svara med citat

Gammal 2011-02-11, 12:28

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av patric78 Visa inlägg

Vad skoj, när åker ni? Vi åker från Sthlm den 20 feb
med Malaysian airlines.
Har ni bokat något boende eller ska ni ta det på plats?

//Patric

Edit: Har läst om det hotellet har jag för mig,
Jag bokade Rama Garden via globetrotter.se
Dom två första nätterna, för att slippa leta hotell
Första dagen.
Då åker vi samma dag. Jag har med bokat de 2 första nätterna!
Kanske vi ses där nere då!
Svara med citat

Gammal 2011-02-12, 20:00

Gäst2

Standard Nyepi
Eftersom ingen skrivit om Nyepi så jag passar på att göra det. Det är en dag då Balinerna iakttar närmast total tystnad. Ingen trafik. Nada. Flyplatsen stänger. Allt stänger uyan sjukhusen. Ingen rör sig utomhus. Alla affärer är ingenbommade. ATM stänger kvällen innan etc

Nyepi är ingen show för turister utan det är den viktigaste dagen då man som balines och hindu skall reflektera årests gärningar och hur det påverkat en som människa och ens medmänniskor. Tystnaden och avsaknaden av ljus och liv skall göra onda andar så förvirrade så att de lämnar Bali. Även kristna och muslimer respektrar nyepi och iakttar tystnad. Redan veckan innan är det fullt av processioner och ceremonier. Som turist får du gärna titta men det är ingen show, så visa respekt.

Som turist förväntas du under dagen nyepi hålla dig inne på ditt rum/hotellområde. Går du ut på gatan kommer patrullerande pärster vänligt men bestämt att hjälpa dig tillbaka till hotellet. Det är ok att prata, se på TV, eller bada i poolen så länge ljudnivån är dämpad. Även hotellets personal firar nyepi så förvänta dig mindre service och mindre utbud av mat etc.

Nyepi är bara ett exempel på hur balineserna, trots anstormningen av turister, håller fast vid sin fantastiska kultur. Nyepi är unikt för Bali.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8