|
|

2010-12-28, 09:54
|
|
|
Vart i Filippinerna
Hej alla ni som vet något om Filippinerna!
Vi har rest mkt i Thailand och ska nu byta land och börja utforska Filippinerna. Men vart ska vi åka? Har tittat på Bohol, Panglao och Malapascu (säkert felstavat). Vi är två vuxna och en 14 årig dotter. Vi vill ha lugn och ro, lite sevärt. shopping, lokalbefolkning och absolut inget Boracayliv. Har ni några ideer och tips att dela med er så vore vi väldigt glada.
Veronica
|
|
|

2010-12-28, 11:11
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 0
|
Då skulle nog Alona beach på panglao(Bohol) passa er,25 minuter till staden Tagbilaran som ligger på Bohol för shopping mm,ön Panglao har broförbindelse med huvudön Bohol,där det också finns mycket att se och upptäcka, perfekt för dagsutflykter från Alona beach,färjor till Tagbilaran på Bohol går från Cebucity 1,5 tim, på min senaste resa till Filippinerna åkte jag först från Cebucity till Malapascua som ligger en bit ut (25 min med båt) från norra spetsen av Cebu,var där 5 dagar sedan åkte tillbaka till cebucity och tog färjan ner till Bohol,det som jag gillar med det stället är att i skillnad från mindre öar finns mer att göra om man inte bara vill ligga på stranden,om ni har tänkt att bara tillbringa er resa i området kring Cebu, malapascua, Bohol kan jag rekommendera att flyga med Qatar airways som har bra priser och flyger med bara ett byte från Arlanda direkt till CebuCity så slipper man inrikesflyg, första gången jag var i området var det meningen att jag skulle stanna på Alona beach en vecka men blev kvar i tre, älskar det stället! Malapascua är helt suveränt vacket men är en väldigt liten ö och det enda som gäller där är bada sola dyka äta, lagom att vara ca 5-6 dagar,men helt klart en ö som jag tänker åka tillbaka till.
|

2010-12-29, 22:54
|
|
|
Hej Brynolf och tack för ditt svar!
Vi har faktiskt varit inne på den linjen att vi först skulle ta oss till Panglao, verkar mysigt. Undrar nu över hur lång tid det tar med båten från Cebucity till Bohol. Hur länge tar det med taxi därifrån till Panglao ungefär? Jag får ingen uppfattning alls om detta  Går båtarna flera gånger per dag? Hur är det om man skulle vilja till Palawan? Är det möjligt med båt? Är flygrädd 
Har du någon aning om hur det ligger till med kubmaneter där och vet du något om sjukhusvården där?
Är det lätt att förflytta sig mellan olika öar och platser?
Oj...blev många frågor nu ... glad om du har svar!
Gott Nytt År på Dig! / Veronica
|
|
|

2010-12-30, 10:07
|
Reg.datum: okt 2009
|
Färjorna tar 1,5 timmar från Cebu City till Tagbilaran på Bohol,där ifrån tar det ca 20 minuter med taxi till Alona beach,båtarna går flera gånger om dagen och det är bra moderna färjor,vi åkte med ett bolag som hette supercat,vi bokade inget innan, åkte bara till färjeterminalen och köpte biljett där och tog nästa färja,om ni ska till Palawan så är det flyg som gäller tyvärr,från Cebucity går det flyg till Puerto Princesa på Palawan, jag har inte hört talas om att det finns kubmaneter i det området,det finns sjukhus och privata kliniker i Tagbilaran,ja det är ganska enkelt att förflytta sig mellan de större öarna i området,från tex Tagbilaran på Bohol går det båtar till Negros,Siquor,Mindanao mm, en liten ö som jag kan rekommendera att besöka för bra snorkling är Balicasag,dit tar ni er med bankabåt från Alona beach, turen går att fixa på plats på stranden, resan dit tar ca 50 minuter helt otroligt bra snorklingsvatten med fina koraller och massor utav fisk, man är där i ettpar timmar, och ni åker bara ni och båtkillen,kostar ca 1200 peso, för transport på panglao åker man billigast med tricykles,en slags motorcykel med sidovagn som tar max tre personer,annars är det enkelt att ordna taxi på plats,jag kan även rekommendera att åka ut någon morgon på delfinsafari, och även söndagsmarknaden i Panglao by är en upplevelse och väldigt trevligt. Gottnytt år/ Brynolf
Senast redigerad av Brynolf den 2010-12-30 klockan 10:09.
|
|
|

2010-12-30, 16:29
|
|
|
Hej Brynolf,
Tack för dina svar! Härligt att kunna fråga någon som vart på ort och ställe. Jag kommer säkert att ha endel till frågor så jag hör säkert av mig
Veronica
|
|
|

2011-01-28, 14:41
|
|
|
Svar V
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Veronica
Vi har rest mkt i Thailand och ska nu byta land och börja utforska Filippinerna. Men vart ska vi åka? Har tittat på Bohol, Panglao och Malapascu (säkert felstavat). Vi är två vuxna och en 14 årig dotter. Vi vill ha lugn och ro, lite sevärt. shopping, lokalbefolkning och absolut inget Boracayliv. Har ni några ideer och tips att dela med er så vore vi väldigt glada.
Veronica
|
Hej jo vi har varit i Filippinerna och det var en upplevelse man fick se både bra o dåligt. Vi åkte från Köpenhamn o London Hongkong Cebu. Ock vi skall ner där igen i år fast i december o vara där över jul o ny år. Men så ha vi en svärdotter som kommer där ifrån en ö som heter Letty. När vi var där då var vi där i maj månad o då var det varmt.Men det är mycket billigt att både äta o bo där
Hoppas ni får en trevlig resa Hör gärna av er om ni vill så får jag se om jag kan hjälpa till
M.V.H Lisbet
E-post är bettan54@3mail.se
|
|
|

2011-01-29, 06:31
|
|
|
Väder?
Verkar som om majoriteten utav vädret är mulet i Filippinerna? Spelar ingen roll vart man åker? Stämmer det?
|
|
|

2011-02-19, 17:18
|
Reg.datum: feb 2011
|
Citat:
Veronica
|
Hej dar!
Vi bokade precis flyg tur och retur till Manila (ska vara i Fillipinerna i drygt 2 veckor)... detta var ett rent infall, vet ingenting om Fillipinerna annu! vil ha sol och bad och allmant chill.. lite aventyr ocksa. Har backpackat en hel del tidigare i afrika och Asien. Vart ska man ska ta sig om man vill bo billigt nara vatten, med yngre folk omkring sig hellre an barnfamiljer och pensionarer? Alla tips valkomna - verkar som de flesta tar sig till Cebu och fortsatter darifran, stammer det?
Emelie och Darren
|
|
|

2011-02-28, 10:21
|
Reg.datum: nov 2008
|
Citat:
Vi är två vuxna och en 14 årig dotter. Vi vill ha lugn och ro, lite sevärt. shopping, lokalbefolkning och absolut inget Boracayliv. Har ni några ideer och tips att dela med er så vore vi väldigt glada.
Veronica
|
Om ni vill ha lugn o ro utan boracay liv så e Caramoan deffenitivt värt att kolla inn.
Man har inte svårt att hitta tomma stränder där förutom under påskveckan då stället invaderas av pilippinos som ska ut på ö-luffning.
Caramoan tour Packages.
|
|
|

2011-02-28, 15:33
|
Reg.datum: feb 2011
|
jag kan ox rekommendera Caramoan men hitta egna ställen. Phillipine e najs. Luffa runt och hitta din egen pärla!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|