|

2010-09-10, 22:43
|
|
|
södra vietnam
Hej Lotta!
Ho Chi Minh City, eller Saigon. Ett måste när du/ni besöker södra Vietnam.
Vilken stad... Jag älskar den och vill så gärna dit i igen. Lite fakta och tips:
1. Cirka 4 miljoner små smattrande mopeder trängs på gatorna.
2. Lördag varje dag som i de flesta asiatiska storstäder. Då menar jag tillgängligt med barer, nattklubbar, nattmarknader, shopping, restauranger 24 tim/dygn.
3. Jag är väldigt intresserad av historia och Saigon har så mkt fakta att erbjuda då dem stora, viktiga och mest avgörande slagen avgjordes här i vietnamkriget eller The American war som vietnameserna kallar det. Och dem har rätt det var Amerikas krig.
Besök war remnant museum, cu chi tunnlarna, du lämnar säkert platserna med en tår i ögat och med ett nytt perspektiv till din västerländska doktrin som din lärarinna en gång tutade i dej!....Helt sjukt vad USA och dess allierade gjorde...
4. Ho chi Minh museumet och Saigons rådhus är intressant som tusan om du undrar hur det fattiga och kommunistiska vietnam kunde vinna kriget.
5. Mekondeltat. Floden som börjar i kina, gör gräns mellan Thailand och Laos samt klyver Kambodja och mynnar ut i södra vietnam (mekongdeltat). En av dem vackraste och mysigaste platserna jag har besökt i naturväg
6. det finns färdiga utflyktspaket att köpa lite här o var samt på hotell då dem livnära sig på turism. En del av oss här hemma kallar det turistfällor. Men jag anser att när det har berört mina utflykter i Saigon med omnejd så vem kan redovisa bättre för mig en vietnames som får några dong av mig? Visst, en del saker om vad man vill göra faller sig naturligt på plats
7. Jag är inte helt säker på om jag har givit dej svar på vad du undrar men hoppas att jag har kunnat hjälpa till litegrann åtminstone, och tack för svaren angående Kota Kinabalo.
Mvh
Simpa
|
|