ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-09-04, 21:38

Gäst

Smile Kota Kinabalo
Hej.

Jag tänkte göra en avstickare till Kota Kinabalo på ca 4 dgr, från min 4 veckor semester nu i slutet på september. Har en del frågor angående det.

1. Vad bör jag inte missa i Kota med med omnejd? Tar tacksamt del av era erfarenheter och tips.

2. Vilken valuta?

3. Jag använder ICA bankort plus och undrar om stadens ATM-maskiner gå hand i hand med kortet? undrar ochså om det är är någolunda enkelt och bra tillgänglighet att ta ut pengar.

4. Vilken budget är rimlig för ca 4dgr? Jag gör nog en del av dem utflykter ni föreslå, samt bor på ett mellanklass hotell och besöker säkert någon bar/nattklubb.

Tack på förhand för era rekomendationer.
Jag hjälper gärna med frågor som rör Thailand, södra Vietnam och Filippinerna.

Mvh Simpa
Svara med citat

Gammal 2010-09-07, 14:58

Gäst

Standard lite svar...
hej!

det var visserligen länge sedan vi var där (2002), men jag kan försöka svara på lite.

1. Vad bör jag inte missa i Kota med med omnejd? Tar tacksamt del av era erfarenheter och tips.
Mount Kinabalu!!! Passa även på att besöka Poring Hot springs i nationalparken på eftermiddagen efter att du gått ner för berget, massera dina ömma muskler!
Abdul raman marine national park (tror jag det heter), fina öar utanför Kota Kinabalu. Nattmarknad med mat, tror det låg nära bion (men det kan ju ha flyttats...). KOlla även kotakinabalu.com

2. Vilken valuta?
Malaysiska MYR

3. Jag använder ICA bankort plus och undrar om stadens ATM-maskiner gå hand i hand med kortet? undrar ochså om det är är någolunda enkelt och bra tillgänglighet att ta ut pengar.
Om det är ett bankkort med Master Card eller Visa, så går det bra. Kommer inte ihåg att vi hade några problem med vare sig det ena eller det andra kortet.

4. Vilken budget är rimlig för ca 4dgr? Jag gör nog en del av dem utflykter ni föreslå, samt bor på ett mellanklass hotell och besöker säkert någon bar/nattklubb
Här kan jag tyvärr inte hjälpa dig, då det var så länge sedan vi var där...

Jag tar taksamt emot resetips för södra vietnam, då vi åker dit i mitten av januari nästa år!

Ha en trevlig resa
/Lotta
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 22:43

Gäst

Wink södra vietnam
Hej Lotta!

Ho Chi Minh City, eller Saigon. Ett måste när du/ni besöker södra Vietnam.
Vilken stad... Jag älskar den och vill så gärna dit i igen. Lite fakta och tips:

1. Cirka 4 miljoner små smattrande mopeder trängs på gatorna.

2. Lördag varje dag som i de flesta asiatiska storstäder. Då menar jag tillgängligt med barer, nattklubbar, nattmarknader, shopping, restauranger 24 tim/dygn.

3. Jag är väldigt intresserad av historia och Saigon har så mkt fakta att erbjuda då dem stora, viktiga och mest avgörande slagen avgjordes här i vietnamkriget eller The American war som vietnameserna kallar det. Och dem har rätt det var Amerikas krig.
Besök war remnant museum, cu chi tunnlarna, du lämnar säkert platserna med en tår i ögat och med ett nytt perspektiv till din västerländska doktrin som din lärarinna en gång tutade i dej!....Helt sjukt vad USA och dess allierade gjorde...

4. Ho chi Minh museumet och Saigons rådhus är intressant som tusan om du undrar hur det fattiga och kommunistiska vietnam kunde vinna kriget.

5. Mekondeltat. Floden som börjar i kina, gör gräns mellan Thailand och Laos samt klyver Kambodja och mynnar ut i södra vietnam (mekongdeltat). En av dem vackraste och mysigaste platserna jag har besökt i naturväg

6. det finns färdiga utflyktspaket att köpa lite här o var samt på hotell då dem livnära sig på turism. En del av oss här hemma kallar det turistfällor. Men jag anser att när det har berört mina utflykter i Saigon med omnejd så vem kan redovisa bättre för mig en vietnames som får några dong av mig? Visst, en del saker om vad man vill göra faller sig naturligt på plats

7. Jag är inte helt säker på om jag har givit dej svar på vad du undrar men hoppas att jag har kunnat hjälpa till litegrann åtminstone, och tack för svaren angående Kota Kinabalo.

Mvh

Simpa
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8