ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-11, 17:16

js3

Nykomling
js3 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Rykte: 0

Standard Asien hösten 2010
Då har man börjat planera lite smått inför en asienresa i höst. Första gången jag beger mig iväg på något sådant, men hört så mycket hur härligt det är så nu är det min tur.
Vet ej hur det blir med jobb osv efter sommaren men planen är att sticka till Bangkok i november kanske stanna där någon dag sen vidare till det stora målet Bali! Där jag tänkt surfa och ha kul i allmänhet, sedan lockar även Kambodja, Vietnam och Laos.. Tiden jag tänkt vara borta är ca 3 månader med en budget på ungefär 50 000:- totalt.

Kanske är en tråkigt startad tråd med tanke på att dessa finns i massor, men i min brist på ork att leta upp andras trådar osv så startar jag denna.
Posta gärna era erfarenheter ang. Asien och denna typ av resor.
Enkelt och billigt att ta sig mellan länderna utan flyg etc. ?
Vad får man inte missa jaja med mer, men insticken får gärna ta upp sådant som inte kommit på tal tidigare.

/js3
Svara med citat

Gammal 2010-06-04, 12:35

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Hej,
Jag ser att du inte har fått något svar på din tråd så jag får väl skriva lite.

Först och främst, ett billigt sätt att transportera sig längre sträckor i asien är Welcome to AirAsia.com, The World's Best Low-Cost Airline
Jag sitter själv och plannerar en asienresa under vintern 2011. Såhär långt har jag fått till en 6 olika flygningar inom Asien för 2700, varav flera av dem är längre sträckor som Kuala Lumpur-Bali tex. Det är inte dyrt att flyga i Asien med andra ord.

Jag har bara varit i Thailand hitils så det ska bli kul att se andra ställen i regionen. I Thailand kan jag starkt rekomendera följande orter:

Östkusten
Ko Pha Ngan - Grym partyö, särsilt runt fullmåne
Koh Samui - Tillbakalutad ö men med bra nattliv, åtminstone i Chaweng

Västkusten
Koh Phi Phi - Bra backpackerö, bra utbud på utflykter och sånt, partyö, men allt stänger klockan 01.
Similan Islands - Paradisö, ett av få ställen i världen där bilderna går in i broshyrerna oredigerade. går att övernatta där. nås enklast från Khao Lak.

Undvik: Krabi, Phuket (det är som grekland fast i Thailand)
Svara med citat

Gammal 2010-06-08, 11:52

js3

Nykomling
js3 är inte uppkopplad

Standard
Hej! Tack för svaret först och främst.

Sedan tycker jag dina förslag låter intressanta. Var inte sugen alls på thailand ett tag i och med att det börjar bli försvenskat och turistigt. Men det kanske bara är vissa delar?
Hur noga planerar man egentligen?
Jag hade tänkt vara ganska spontan och låta humöret ta mig till olika platser. Men visst kan det vara bra att ha en hum om länder och platser kan jag gissa. Reser du ensam eller tillsammans med några? Det är också något jag funderar om man ska dra själv eller inte..
Men ska helt klart ta en titt på orterna du tipsade om!
Svara med citat

Gammal 2010-06-08, 15:50

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Jag tror att det är vissa delar som är försvenskade. Thailand är väldigt nice resmål, allt är jätteenkelt och alla är hjälpsamma.

När jag och min kompis åkte så hade vi en grovskiss över hur vi ville åka och sen skötte vi finputsningen där nere. Det lämnade mycket utrymme för spontanitet för våran del och ville vi stanna längre någon stans så gjorde vi det.

Beroende på hur lång tid du har på dig att resa runt så är det en bra idé att ha en grövre resplan i alla fall där du har angett ungefärligt antal dagar på varje plats/land vilket jag ser att du har gjort. Sen ska man kanske inte låta den vara helt huggen i sten såvida man inte har beställt flygresor i förväg.
Svara med citat

Gammal 2010-06-08, 15:51

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Jag vet inte om jag kommer resa ensam eller med sällskap än. Jag har en kompis som ska spendera ett halvår i Asien i vinter och en annan kompis funderar på att hälsa på den som ska vara borta länge. Men jag planerar utifrån att jag åker ensam för tillfället.
Svara med citat

Gammal 2010-06-25, 10:17

Erona

Standard Resa
Hej:=) Jag är en tjej på 20 år från småland som också är väldigt sugen på att dra iväg på en sådan resa men tyvärr vill mina kompisar det och att åka ensam känns inte speciellt tryggt speciellt med tanke på att jag inte är van att resa ensam.. :=)P
Svara med citat

Gammal 2010-06-25, 10:19

Erona

Standard Resa
Hej:=) Jag är en tjej på 20 år från småland som också är väldigt sugen på att dra iväg på en sådan resa men tyvärr vill inte mina kompisar det och att åka ensam känns inte speciellt tryggt speciellt med tanke på att jag inte är van att resa ensam.. :=)P
Svara med citat

Gammal 2010-07-04, 20:59

NSK

Standard
Tjena!

Vi är i nuläget två personer som ska åka runt i sydostasien på obestämd tid. Vi åker ner till Shanghai, Kina den 15 augusti och det blir alltså vårt första stopp, vi tar oss därifrån vidare till Taiwan, Filippinerna, Indonesien (Bali), Singapore, Malaysia, Vietnam, Kambodja etc med hjälp av lågbudgetflyg o buss som någon tidigare nämnde i tråden...

Låter detta lockande? Haka på eller så ses vi på vägen nånstans kanske!
Svara med citat

Gammal 2010-07-12, 10:37

HannaS_90

Nykomling
HannaS_90 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Skicka ett meddelande via MSN till HannaS_90 Skicka ett meddelande via Skype™ till HannaS_90
Standard
vi är också två personer som tänkte dra neråt asien i början på oktober. Starta i Thailand o sen försöka ta oss runt, Indonesien (Bali), Singapore, Malaysia, Vietnam, kuala lumpur är iaf några förslag sen får vi väl se när vi väl är på plats vad som händer.
Säger som NSK, haka på eller möt upp oss på vägen
Svara med citat

Gammal 2010-07-17, 12:59

js3

Nykomling
js3 är inte uppkopplad

Standard
Kul att det blev lite intresse för tråden!
Just nu jobbar jag förfullt för att få ihop lite cash till resan!
Antingen drar jag i slutet av november eller i januari, inte bestämt så mycket mer! Beror lite på jobbet..
Sen lutar det mer att jag kanske drar själv, tror det är lätt att man möter folk på vägen etc. Men man vet aldrig, är lika kul med sällskap!
Svara med citat

Gammal 2010-07-19, 06:37

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av js3 Visa inlägg

Sen lutar det mer att jag kanske drar själv, tror det är lätt att man möter folk på vägen etc. Men man vet aldrig, är lika kul med sällskap!
Hej! Jag hoppas det går bra med pengasamlandet. Själv har jag mer eller mindre bärgat min vintersemester, borde kanske skrapa ihop en 10k till för att täcka mina flygbiljetter också men men..

Hur som, jag och min kompis åkte i Thailand i vintras som sagt och vi träffade massor med folk, både svenska och andra nationaliteter som vi hade sällskap med på delar av våran resa genom Thailand. Det är verkligen jätteroligt.

Vi har fortfarande kontakt med dem vilket gör det hela ännu roligare. Det verkar luta åt att jag får åka ensam i vinter vilket gör mig lite nervös eftersom det är första gången jag åker ensam i sådana fall, men... Samtidigt tror jag det kommer bli skitkul för då måste jag verkligen träffa nya människor om jag inte vill vara helt ensam hela resan.
Svara med citat

Gammal 2010-09-30, 20:13

js3

Nykomling
js3 är inte uppkopplad

Standard
Sådär, blev lite inaktiv! Jobb i massor har det blivit och det fortsätter till nyår åtminstone! Sen har jag planer på att dra! Tror jag kommer dra någon gång tidigt i januari nu, men inget bestämt. Men tror jag ska boka snart annars blir det väl lätt att det inte blir av känns det som! Sen tror jag att jag kommer begränsa mig till ca 2,5 månader så jag är tillbaka i slutet av mars!
Förmodligen reser jag ensam också, så är någon sugen så tveka inte! Thailand, vietnam, kambodja och bali är de ställen jag tänkt besöka.
Allt är just nu ganska oplanerat pga allt jobbande..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8