ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-14, 15:47

ALabs

Nykomling
ALabs är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Rykte: 0

Standard Bilder: Södra Laos
Bolaven Plateau

Under julen åkte jag till Pakse i södra Laos. Mitt mål var att ta mig till Si Phan Don, vilket betyder 4000 öar. Innan det bestämde jag mig för att hyra en scooter och ta mig en titt omkring Pakse. Uthyraren gav mig en karta där det även fanns en reseplan för 3-4 dagar. Efter att ha funderat lite package jag ihop alla mina grejer och begav mig iväg. Enligt kartan/planen skulle jag under dessa dagar göra en loop runt The Bolaven Plateau. Längs vägen skulle det finnas: vattenfall, byar, kaffe & te-plantager och mer vattenfall.

Jag tycker om att fotografera och hade med mig följande kamerautrustning. Intressant för övriga kameranördar kanske:

Canon EOS 400D
Tokina 11-16mm f2.8
Canon 50mm f1.8
Canon 70-200mm f4L
Polariseringsfilter
Canon Speedlite 480EX II (ej använd)
Stativ

Bilder från dag 1 och 2:

Tyvärr började det regna efter halva dag ett och jag hade inte något att skydda mig mot regnet. Lyckligtvis var det den enda gången det regnade under hela resan.

Folk använder floderna till att tvätta kläder, tvätta sig själva och lite annat.

Skönaste liraren i stan.

Svara med citat

Gammal 2010-01-14, 15:50

ALabs

Nykomling
ALabs är inte uppkopplad

Standard Dag 3

Tidigt på morgonen ger folk mat till munkar.

Det här var en av höjdpunkterna på resan. Jag såg ett stort vattenfall en bit bort fast det var inte utmärkt på kartan. Hittade en liten stig som såg ut att leda till vattenfallet. Följde stigen och lyckades komma fram. För att komma ut på kanten av vattenfallet var man tvungen att gå ner en ännu mindre stig och klättra ner genom att använda rötterna på ett träd som en stege. Att stå på kanten och titta ner för vattenfallet var en otrolig upplevelse!

Föregående dagarna var jag besviken för att jag inte hade fått särskilt mycket kontakt med lokalbefolkningen. Jag bestämde mig därför för att stanna i en liten by på toppen av platån. Denna dag hade jag skippat frukosten och började bli rätt hungrig eftersom det var nästan lunchtid. En man i byn sålde mig en burk fisk i tomatsås och herren med pipan gav mig lite gammalt ris. Som tack för hans vänlighet gav jag dom resterna av min Pringleskopia. Pipmannen gav mig en kort tur runt byn också.

Husflytt.

Ibland var vägarna rätt usla. Att köra på det här underlaget blir snabbt tröttsamt, speciellt med ett fordon som inte var gjort för det. Lägg också märke till hur röd jorden är. Jag hade på mig vita skor som inte är särskilt vita längre.

Svara med citat

Gammal 2010-01-14, 15:52

ALabs

Nykomling
ALabs är inte uppkopplad

Standard Dag 4

Målet för dagen var att se ett tempel som låg på andra sidan av Mekongfloden. Ingen bro fanns utan man fick ta en hemmagjord färja över, som denna man styrde.

Utsikten från toppen. Att klättra upp för dom branta stegen var utmanande. Jag gjorde misstaget att inte äta något innan eller ha med mig något vatten...

Svara med citat

Gammal 2010-01-14, 15:53

ALabs

Nykomling
ALabs är inte uppkopplad

Standard Dag 5
Efter fyra dagar så jag tillbaka i Pakse där jag lämnar tillbaka scootern. Nu skall jag ta mig till Si Phan Don som jag hade tänkt fast tyvärr så missar jag minivanen med 5 minuter. Jag kunde ha tagit bussen istället fast det skulle bli betydligt långsammare och inte mycket billigare. Inte värt besväret bestämde jag och spenderade en dag i Pakse.

Lägg märke till risklumparna på tungan.

Tack för att ni kikade in. Snart kommer bilder från Si Phan Don.
Svara med citat

Gammal 2010-01-16, 21:23

Gäst

Thumbs up Tack
Hej.

Tack för att du har delat med dej av din semester. Det är bland de vackraste korten jag har sett från sydost Asien, då jag själv reser regelbundet till den delen av världen.
Än en gång kanonbilder, hoppas du blir belönad av resedagboken.

Mvh

Simon
Svara med citat

Gammal 2010-01-25, 11:55

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Smile
Riktigt fina bilder! Fotograferar själv en hel del och det syns att du vet vad du håller på med, du fångar ljuset mycket proffsigt tycker jag! Skärpa och komposition är också riktigt bra.

Är du yrkesfotograf eller bara inbiten entusiast?
Svara med citat

Gammal 2010-05-31, 00:43

gwgidop

Standard Tjenna
hallå där. jag är väldigt mycket intresserad av asien overall. Och när man sånna här bilder blir man ju bara mer glad över att åka dit. Mycket fina bilder
Svara med citat

Gammal 2011-06-01, 03:12

Hajpojken

Nykomling
Hajpojken är inte uppkopplad
Hajpojkens avatar

Reg.datum: mar 2011

Standard
Fantastiskt inspirerande bilder och en spannande reseberatelse som aven den inspirerar!

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8