Det finns väldigt många hotell som erbjuder bra standard i Manila, men det beror helt klart på vart du bor. I Makati finns det flertalet bra hotell dock får du räkna med lite mer än 300kr/dygn personligen tycker jag dock det är värt att lägga till lite extra när det handlar om boende i Manila, är det ditt första besök kan det absolut vara värt att satsa på det.
Jag brukar bo på Lotus Garden i Ermita eller City Garden i Makati, det sistnämnda lite dyrare men från hotellets takvåning kan du och din sambo avnjuta en måltid med storslagen utsikt över hela Manila. Bor du på Lotus Garden har du krypavstånd till Robinson's Mall. Men båda hotellen erbjuder transfer till och från alla köpcentrum som finns i staden, visserligen till ett dyrare pris än om du tar taxi ute på gatan, men som sagt är det ditt första besök i Manila kan det vara tryggt att åka med hotellpersonalen, då taxibiten där är en hel vetskap. Dom erbjuder även pick up från flygplatsen
Manila Hotels Makati Hotel Philippines - City Garden Hotels Manila Makati Här har du hemsidan till båda hotellen (samma kedja)
Det lättaste sättet att ta sig till Boracay från Manila är att flyga med Seair till Caticlan, det näst lättaste sättet som är det enda jag själv gjort är att flyga med cebupacific från Manila till Kalibo och därifrån avgår transfer till Caticlan och Boracay's färjeläge hela tiden. Rutten Kalibo - Caticlan tar ungefär 1.5 - 2 timmar, passa på att njuta över scenariot, utsikten är mestadels riktigt vacker
Till Bohol är lättaste sättet att flyga till Tagbilaran, även cebupacific flyger hit
Helt klart smidigast att förhandsboka, biljetterna går väl på ett par hundra per väg och person
Cebu Pacific Air
Boende på Boracay finns i överflöd, och om ni inte kommer mitt i "holy week" som är någon gång i mars så behöver ni inte ens tänka på att boka i förväg. På Bohol kan jag rekommendera Alona Studios om ni har tänkt bo på Panglao dvs, ägs dessutom av en svensk som kan ge er många värdefulla tips
/Viktor