ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-03, 20:24

willbur

Nykomling
willbur är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Rykte: 0

Smile Bali Sanur
Vi ska åka första gången till bali i Juni skulle behöva lite tips vad som finns att göra vore mysigt om någon vet om man kan se delfiner .
Svara med citat

Gammal 2010-01-06, 21:49

Gäst

Standard
Jag och min sambo var på Bali 3 veckor i september-09. Vi bodde i Sanur men tog flera utflykter över dagen. Det jag kan rekommendera är att se Tanah Lot templet och Uluwatu är otroligt mäktigt! Det är ett tempel som finns på klippor som sluttar ner mot havet! Otroligt vackert! Vi åkte även till Kintamani på utflykt där vi åkte igenom en massa små byar och slutstationen var vid en aktiv vulkan!

Vi tog även en 2 dagarstur upp till Lovina, norra Bali. Där fick vi åka ut med en traditionell båt tidigt på morgonen och se vilda delfiner! Och det är jätte bra att snorkla där för vattnet är så klart! Sen kan man åka till ett hotell i närheten och få simma med delfiner i en pool! Det gjorde jag och det var det bästa jag har vart med om

Det finns så otroligt mycket fint att se på Bali! Det bästa är att hyra en chaufför över dagen så kan han visa er vackra platser! Om du behöver tips om en så har jag nummer till en kanon bra!

Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2010-01-07, 14:05

willbur

Nykomling
willbur är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Smile Taxi resa
Tack för tipsen .Jag tar gårna emot telenr o vad kostar taxin en heldag o utflykterna på ett ungfär
/Micke
Svara med citat

Gammal 2010-01-08, 21:33

Gäst

Standard Bali februari-mars
Jag och min dotter på 11 år åker till bali i 4 veckor i februari-mars och ta också tacksamt emot info om bra aktiviteter och telefonnummer till guider/chaufförer.
Jag kan givetvis dela med mig av våra erfarenheter när vi kommer hem.
Svara med citat

Gammal 2010-01-14, 15:50

Gäst

Standard
Jag och min tjej ska åka till bali i tre veckor nu i juni. Vi är i stadiet att köpa biljetter och försöker hitta det flygbolag som har billigast. Vilka rutter har folk tagit när ni åkt ner till bali?

Och är det bättre att bo på ett ställe och göra utflyckter därifrån, eller är det skönare att byta ställe då och då för att se mer av ön så att säga?
Svara med citat

Gammal 2010-01-16, 17:13

Gäst

Standard Flygtips
Med antagande du vill flyga från Stockholm eller Köpenhamn.

Thai Air

Till Bangkock och sen direkt Bali

+
Snabbast
Bra tider på avgångar och ankomst!
en incheckning

-
Inte billigast räkna 10 -12kkr++

KLM

Flyger via hubben Amsterdam. Finns flyg till Bali via Singapore

+ snabb
+ en incheckning

-
ej alla dagar i veckan
Måste via Amsterdam vilket tar tid

Malaysia Airways

Flyger via Kuala Lumpor och sen direkt bali.

Slutat flyga på stockholm. Så det är från Amsterdam som gäller.

+
snabbt
bra priser
Trevligt bolag
bra ankomsttider

-
ej från stockholm måste via amsterdam

Bästa alternativet är thai air. Näst bästa är Malaysian. Och sen KLM som jag ser der det.

Finns givetvis fler mer eller mindre krångliga alternativ men om du inte gillar väntetider eller ankomst sent på kvällen eller mitt i natten så....

Absolut billigaste billjetterna är ofta med med två byten och mycket väntetid på flygplatsen. I värsta fall tappar du en extra semesterdag på väg ner och och ytterliggare en på vägen hem bara på att vänta på byten. Hur mycket tiden är värd för dig kan bara du avgöra.

Den i mitt tycket bästa sökmotorn är

Momondo.se

för att du är inte låst till att börja din resa i Sverige. --> först söker du till exempel ARN - AMS och sen AMS-DPS.

Koder:

Stockholm ARN
Köpenhamn CPH
Bali Denpasar DPS
Amsterdam AMS

lycka till!
Svara med citat

Gammal 2010-01-19, 09:58

Gäst

Standard Tips om chaufför/guide på Bali
Hej!

Vi hyrde en chaufför/guide i 12 timmar för 50 dollar.

Chauffören kallar sig för Norman. Mobilnummer: (62) 081 337 078913.
Hans mailadress är: norman_greetting@yahoo.co.id

Mvh Catrine
Svara med citat

Gammal 2010-01-24, 19:43

seniorbackpackers

Medlem
seniorbackpackers är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Standard Resa till Bali
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Jag och min tjej ska åka till bali i tre veckor nu i juni. Vi är i stadiet att köpa biljetter och försöker hitta det flygbolag som har billigast. Vilka rutter har folk tagit när ni åkt ner till bali?

Och är det bättre att bo på ett ställe och göra utflyckter därifrån, eller är det skönare att byta ställe då och då för att se mer av ön så att säga?
Vi åker till Bali tre veckor i mitten av juli. Har bokat med Thai 6700/pers samt med Airasia 750:-- t.o.r. Kolla olika avresedagar mellan BKK och DPS, det varierar från olika datum.
Svara med citat

Gammal 2010-01-30, 00:31

Gäst

Standard Bangkok
Hur lång stopover har du i Bangkok? Jag har själv tittat på det upplägget flera gånger men i de fallen har Air Asia lyft redan 0615 vilket innebär att jag får i princip ett helt dygns väntetid då flighterna från europa landar nästan samtidigt.
Svara med citat

Gammal 2010-03-23, 12:11

Martinaaaa

Nykomling
Martinaaaa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Standard
Det beror på om ni har tänkt att resa runt eller inte? Bali i sig är ganska förstört och överexploterat. Jag rekomenderar mer att ta sig över till Lombok och alla småöar runt omkring som tex. Gili Öarna. Allt är mer bevarat och mycket vackrare, dessutom så är det billigare att leva där. Om ni ska åka ut till Tanah Lot templet, åk i tid så att ni hinner se templet i solnedgången! Det är jätte vackert! Kan va kul och åka till monkeyforest också. Men simma inte med delfinerna åk ut och kolla på de vilda istället! Delfiner mår inte alls nå bra va att vara i fångenskap
Svara med citat

Gammal 2010-03-23, 18:23

Gäst

Standard
Rekommenderar inte alls snorkling i Lovina. Hårt åtgångna rev av fiskesamhället.
Däremot rekommenderar jag endå Lovina för 2-3 dagars stopp,sömnigt fiskarsamhälle perfekt för avkoppling. Det är desutom därifrån man kan se delfiner på morgonkvisten. Vi hade tur,vattnet kokade av delfiner vid våran utflykt. Däremot så ´måste jag tyvärr tillägga att ni knappast kommer vara ensam om att vilja se delfinerna,har ni otur är det mer fiskebåtar som åker efter delfinerna än det finns delfiner.
Besök gärna GitGit vattenfallen när ni endå är i närheten.

Vill ni ha utmärkt dykning/snorkling så rekommenderar jag Pemuteran,finns inget annat här att göra än sola och givetvis dyka! Bodde på ett dykarhotell ett stenkast ifrån vattnet. Man kunde gå ut 10 meter ut i vattnet och se underbart fina Korallrev.
Finns ett flertal seriösa dykhotell i pemuteran,som arbetar för att bevara och återuppbygga korallreven i trakten med hjälp av lokalbefolkningen. Skulle ni åka till Pemuteran så rekommenderar jag varmt att åka till Menjangan island,som ligger knappt en mil öster. Underbar båttur och helt fantastiskt bra dyk. hade en sikt på +35 meter i vattnet. (kanske hade tur?)

Ubud är en väldigt bra knutpunkt för dagsutflykter,bara snacka med erat boende så fixar dom fram en pålitlig chafför för ca 50dollar heldag. Upplevde många vackra tempel på det sättet. En Nått som också är värt ett besök är kaffe/chocklad-plantaget,kommer inte ihåg exakt var det låg men eran ev. chafför har nog koll
Ett av mina bästa minnen från Bali var ett promenadstråk i ubud,rice field walk tror jag den kallades. Underbart vackert!

Som ni kanske märker blev jag väldigt biten på det här med dykning,och om ni endå är i sanur och är intresserad av dykning,är Crystal Divers ett måste! Där lärde jag mig dyka och jag blev helt fast. Stället drivs av två danskor,och är mycket seriöst med högt säkerhetstänk. Dom har även en dykinstruktör som extraknäcker som magiker. Om det inte fanns nått speciellt att titta på just för stunden under dyket,då började karln trolla under vattnet. Jag skrattade så masken fylldes med vatten hela tiden
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8