|
En mysig plats på Filippinerna
|

2009-10-18, 18:34
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 0
|
En mysig plats på Filippinerna
Hej alla! Har försökt få svar på några frågor på ett par andra forum, men inte lycktas nå människor som har haft tips om det vi efterfrågar på Filippnerna, kanske har vi bättre tur här?
Vi reser till Filippinerna i vinter och söker nu efter tips om boende i enkla men mysiga bambuhyddor nära stranden. De ska vara hyddor utan AC - men gärna med en tyst fläkt... Gångavstånd till en bar är ett plus, men det får gärna vara lugnt, vi söker inget håll i gång ställe. Finns det sådana hyddor på Malapascua? Eller, är det någon som har tips på någon annan liten pittoresk ö? (det finns ju en hel del öar att välja blan på Fili...)
Undrar också hur man bäst tar sig från Cebu till Palawan – är det en jobbig båt om man lätt blir sjösjuk?
Tacksam för alla svar!
|
|
|

2009-10-18, 20:19
|
|
|
Inga problem
Kan inte Filipinerna. Men dina önskemål är nog inga problem är min gissning. Köp en Lonely Planet/Rough Guide på Filipinerna. Där finns hur mycket detaljfakta om helst om boende, mat, färjor och annat.
|
|
|

2009-10-19, 19:46
|
|
...dina önskemål är nog inga problem är min gissning. Köp en Lonely Planet/Rough Guide på Filipinerna. Där finns hur mycket detaljfakta om helst.
Tack för svar - det känns skönt att höra att du inte tror att det är något problem att hitta det vi söker på Filippinerna! (Tror egentligen samma sak, om jag ska vara logisk...)
Jo, har köpt Loney Planet, men hoppades ändå på ett personligt tips. Tycker inte den är så detaljerad som för andra länder jag läst om, innan vi rest, men det är ju också många öar att täcka in.
|
|
|

2009-10-19, 22:55
|
|
|
Mysiga Panglao
Hej!
Jag kom hem i måndags efter en på tok för kort semester på underbara Filippinerna. Jag var runt en hel del bla; Angeles City (som är allt annat än lungt), Manilla, Bohol, Panglao, Boracay och Cebu City. Jag rekommenderar starkt ön Panglao och stranden Alona Beach om ni vill ha lugn och ro! Jag är en singel kille på 28 år och jag föredra ställen med hålligång men hade jag varit kär och ville göra det mest romantiska man kan tänka sig så hade jag utan tvekan tagit min käraste till lugna, vackra och romantiska stranden Alona Beach på ön Panglao utanför Bohol. På första kvällen hade "vi" avnjutit nygrillad hummer till tonerna av en nyckelharpa som spelar "somewere over the rainbow" med havet i bakgrunden. Efter sköljt ner middagen med en god drink så är kl. nu 22.00 och ljuset på stranden släcks. Dags att krypa till kojs, det ända som håller er vakna är dem små geckoödlorna. Dagen efter ringer klockan för första och sista gången på semestern, klockan är 05.00 och det är dags att väcka din käraste för det som nu väntar är en longtailbåt ut över havet för att säga godmorgon till havets "skönheter" delfinerna som är aktiva i gryningen! Blir det mer romantiskt eller lungnare än så här?....Jag tror inte det.
Jag njöt av detta ensam, ni som är två kommer att få dubbel njutning!!!
Mvh Simon!!!
phuket_82@hotmail.com
|
|
|

2009-10-20, 20:52
|
|
Hej och tack för svar Simon, det låter verkligen härligt!
Vi är totalt fem som reser, men det är inte säkert att alla stannar på samma ställe, lika länge - min sambo och jag kommer säkerligen att besöka Pangalao iaf, hade redan kikat lite på det och blev än mer sugen efter din beskrivning!
Hur bodde du där, finns det enkla hyddor nära stranden, så att man kan ligga och somna till vågbruset, typ?
|
|
|

2009-10-20, 21:33
|
|
Alona beach
Ju närmare stranden destå dyrare! några enkla hyddor på stranden finns inte här längre, har varit på Alona beach två ggr senast för 1,5 år sedan, och stället växer och det snabbt, var året innan också i tre veckor på Alona och det hamrades och byggdes överallt redan då, och flervåningshotell byggdes vid stranden,(synd), vi bodde på Bohol divers och Lost Horizon, och har även bott 2veckor på Isis bungalows, Bungalows på stranden är det dyra alternativet här, och det är bungalows med ac,tv, kyl räkna med ca 2700 PHP natten ,ovanför stranden uppe i "samhället" finns det billigare alt,
Senast redigerad av Brynolf den 2009-10-20 klockan 21:56.
|
|
|

2009-10-21, 21:29
|
|
Tack, äntligen fick jag svar på det också (tyvärr) - att Filippinerna börjar alltså bli så sönderturistat att det är svårt att hitta den typ av platser vi söker. Sorgligt att alla paradisöar förr eller senare anpassas till den breda massan av turister.
Alona är säkert värt ett besök iaf - men, någonstans på Filippinerna borde man väl kunna hitta den typen av enklare boende som fanns i Thailand i slutet på 80-talet? Någonstans bland alla dessa 7000 öar?
Någon som har ett tips på en ö med bungalows - utan ac och tv etc?
|
|
|

2009-10-22, 03:44
|
|
|
Om du vill hitta mysiga ställen på filippinerna, glöm Lonley Planet, ställerna som skrivs om deär drar till sig turister....
Du hittar hyddor vid stranden överallt, de är ofta små familjeställen som aldrig annonserar i böcker eller tidningar osv. Alona, i sin ära, men det är idag en stor turistspot, Malapascua, också turistiskt men du finner hyddor vid strandlinjen. Bantayan också. Om du tar en buss runt on Cebu, finner du många små p'rlor, likaså runt Palawan med de många småöarna..
Då landet har över 7000 öar finns bambyhyddor överallt,, om det var det du sökte..
Jag bor i Filippinerna, söker mig alltid till mina pärlor, som ligger utanför turiststråken.. Filippinerna har betydligt mindre turister än Thailand,, så turisterna som kommer hit kommer dit andra reser... Ta en lokalbuss, var spontan, fråga lokalbefolkningen after det boende du sker det finns massor,,
|
|
|

2009-10-23, 19:18
|
|
Åh, så blev jag glag igen då! Det finns alltså pärlor kvar (som förhoppningsvis förblir sådana?)
Tusen tack för tipsen "Gäst"!! Nu känns det som att vi valt rätt resmål iaf! Funderade länge på var i världen man kan återfinna den atmosvär som fanns i "det forna" Thailand... Valet stod väl egentligen mellan Mexico och Filippinerna den här gången, men eftersom det verkar vara mindre kriminalitet på Fili, så valde vi det.
Men, ett tag kände vi oss "blåsta på konfekten", när vi surfade runt och bara hittade boende tips som handlade om "hög standard hotell", men, som sagt nu känns det betydigt bättre!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|