ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-10-14, 19:52

Gäst

Standard Bo på Bali under en längre tid?
Jag och en vän har fått ett erbjudande om att hyra en bekants hus i Ubud, nästintill gratis. Nu funderar vi lite på hur ett "riktigt" liv som svensk skulle se ut där. Går det att få något jobb där? Är det ens någon idé? Hur gör man för att få ett visum som gäller längre än 60 dagar?

Är oerhört tacksam om det finns någon som kan och vill svara på någon av dessa frågor!
Svara med citat

Gammal 2009-10-15, 22:37

Gäst

Standard Arbeta på Bali
Ubud är riktigt trevligt. Vackert och lugn och ro. Lite svalare också. 1 timme till beach och party. Finns dock många bra restauranger och hotell men i princip inget nattliv. Många expats bor i Ubud.

Finns visum för typ volontärarbete eller social work men jag det är vilkorat som oavlönat arbete. Jag tror de gäller i 6 månader. Kolla med ambasaden.

Arbete på Bali innebär i princip local wages vilket inte är mycket med svenska mått mätt. Även kvalificerade arbeten som till exempel lärare i engelska är inte särskilt bra betalt. Ett (eftertraktat) jobb i turistindustrin betalar kanske 2-3 miljoner rupiah i månaden. Då har du sex dagarsvecka och 9-10 timmar om dagen.

Turistvisa gäller 30 dagar och då får du inte arbeta. Många som åker ToR Singapore varje månad för att förnya detta VISA.

Det går att leva billigt i Bali och med förmånligt boende försvinner en av de stora kostnaderna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8