ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-17, 17:33

zoofee

Nykomling
zoofee är inte uppkopplad
zoofees avatar

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard Asien runt! Tips & råd snälla! Dela med dig av DINA upplevelser =D
Hej hej!

Nya zeeland-australien-fiji-bali-malaysia-thailand-filippinerna-kina-japan. Låter det som en bra idé?

Det är iaf vad jag och en polare tänkt oss och vi är tacksamma för tips och råd om kostnader, aktiviteter, boenden, varningar, måsten!, flyg och allmänt.
Har du tips på andra länder vi bör besöka så skriv gärna det och varför! ^^

Vi är 21 år och vi söker inte efter de typiska turistorterna utan fina ställen där man verkligen får se en del av landet och dess kultur. Självklart är det trevligt att testa partystäder också!

Vi har absolut inga höga krav på boenden utan enkla vandrarhem eller billiga alternativ tänker vi oss.
Äventyr och aktiviteter är det vi vill lägga pengarna på!!

Har ni gjort en liknande resa? Mindre rundresa i asien? Eller bara besökt något av länderna?
Skriv gärna era erfarenheter och tankar och hjälp oss få en kanontrip snälla =)

Största frågan vi funderar på är väl egentligen.... vad kan allt gå på? =O

Tjingeling <3
Svara med citat

Gammal 2009-08-19, 16:00

Trea

Medlem
Trea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Standard
Hej!

Vilken häftig resa! Jag rekommenderar verkligen Nya Zeeland som är ett fantastiskt ställe för äventyr av alla slag; vulkaner, bungy jump, forsränning, glaciärer, valskådning... you name it. Och otroligt vacker natur (utan farliga djur!)

Kina har också en hel del intressant att erbjuda. Men däremot föredrar jag Vietnam före Thailand; finare och mindre turister. Besök gärna Hoi An och Halong bay i Vietnam.

Hur som helst: länderna du skriver om ligger låångt ifrån varandra och många är vääldigt stora till ytan. Hur länge ska ni vara borta? Jag gissar att det krävs minst några månader i alla fall? Väldigt svårt att säga vad allt kommer att kosta när man inte ens vet hur länge ni ska vara borta och hur ni ska resa mellan ställena, flyg, tåg, buss, båt?

Hälsningar Helena
Freedomtravel
Svara med citat

Gammal 2009-08-19, 19:12

zoofee

Nykomling
zoofees avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Trea Visa inlägg

Hej!

Vilken häftig resa! Jag rekommenderar verkligen Nya Zeeland som är ett fantastiskt ställe för äventyr av alla slag; vulkaner, bungy jump, forsränning, glaciärer, valskådning... you name it. Och otroligt vacker natur (utan farliga djur!)

Kina har också en hel del intressant att erbjuda. Men däremot föredrar jag Vietnam före Thailand; finare och mindre turister. Besök gärna Hoi An och Halong bay i Vietnam.

Hur som helst: länderna du skriver om ligger låångt ifrån varandra och många är vääldigt stora till ytan. Hur länge ska ni vara borta? Jag gissar att det krävs minst några månader i alla fall? Väldigt svårt att säga vad allt kommer att kosta när man inte ens vet hur länge ni ska vara borta och hur ni ska resa mellan ställena, flyg, tåg, buss, båt?

Hälsningar Helena
Freedomtravel
Vad kul att höra! Nya Zeeland är nr 1 på min lista och bungy jump är redan planerat men tack för de andra tipsen! Valskådning lät väldigt intressant.

I Kina är det de typiska städerna Shanghai och Bejing som är tänkta även om det är turistorter så det hoppas jag ska bli bra. Mycket intressant att höra om Vietnamn! Vi funderade på det men visste inget om landet, men nu när du föreslår det ska vi nog överväga det! =)

Vi har inget speciellt tidsschema men vi vill ha relativt mycket tid på varje ställe och vi räknar med minst 5 månader!
Resealternativen kan variera. Det som är billigast är väl det som lockar mest. Vet du något om tåg och båt? Finns det lämpliga sätt att välja utom flyg?
Tack för svaret <3 / Sofie
Svara med citat

Gammal 2009-08-20, 08:18

Jesla

Medlem
Jesla är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Hej!
Jag tycker det låter väldigt stressigt med så många stopp på bara tre till fem månader!
De flesta rekommenderar ju typ minst två månader till både Australien och NZ.
Det är dessutom långa avstånd mellan destinationerna och många dyra destinationer ni valt. Jag förstår att ni vill se så mycket som möjligt om det är er första backpacking-resa men jag skulle absolut rekommendera er att ha färre resmål. Jag menar, hur kul är det om ni måste stressa runt hela resan och bara hinner stanna väldigt kort tid på varje ställe?

Mina förslag är att ni antingen väljer Australien, NZ och Fiji bara,
eller Thai, Fili, Vietnam, Malaysia Bali och Kina.
Australien, NZ och Japan är dyra destinationer, så om ni bara ska resa runt tror jag ni får räkna med mellan 10-15 000 per månad.
I Thai-Fili-Vietnam-Malaysia-Bali-Kina så kan ni räkna med en månadsbudget på mellan 7-10 000.

Väljer ni alternativ två så skulle en resplan kunna vara att flyga till Bejing, åka landsvägen ned till Shanghai, från Shanghai ned till Hong Kong där ni kna flyga till Filippinerna. Flyg sen från Filippinerna till Vietnam och res längst med kusten, sen kan ni antingen flyga till Thailand eller åka via Laos eller Kambodja.
Res genom Thailand ned till malaysia med massa stopp på vägen, och sen kan du flyga från Kuala Lumpur till Bali.

Ganska vanlig resrutt, men ni får se massa länder och kommer billigare undan, eftersom ni kan resa landsvägen hela tiden förutom bara några billigare flygresor. Det är dessutom superenkla länder att resa i, så även om man är nybörjare kommer ni klara det skitfint. =)

Jaja, måste jobba nu, fråga om ni undrar något, har ganska mycket info! =)
Svara med citat

Gammal 2009-08-29, 10:12

Arild

Medlem
Arild är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Standard
Philippinerna

Donsol, se dom berömda Valhajarna, Vandring på Mayon Vulcano liksom ett besök till Caramoan Peninsula där ett antal länder spelat in Survivor (Robinsson) sedan 2008.
Bästa årstid för detta är Slutet av Januari tom April.

Caramoan tour Packages.
Caramoankayaks | CK Inn
Senast redigerad av Arild den 2011-02-28 klockan 10:14.
Svara med citat

Gammal 2009-08-29, 12:01

zoofee

Nykomling
zoofees avatar

Standard Schysst!
Det lâter jättecoolt! Tack för tipset!
Det är precis i den tiden pâ âret som vi ska âka sâ jag ska absolut kolla upp det =D
Svara med citat

Gammal 2010-01-06, 17:48

Erik groda

Standard Thailand
Såg det du skrev och tänkte bara att jag måste tipsa om Koh Tarutao i södra thailand angränsande till malaysia. Helt sjukt lugnt, fetaste stranden nästan helt solo, inga solstolar, inga turisthotell. Hela ön tas om hand om staten så det finns ingen privatägd profitinriktning där alls, supernajs =) När man vill slappa och bara finnas till på riktigt. Bästa läget för solnedgång också btw.
Svara med citat

Gammal 2010-01-11, 09:41

Gäst

Standard
Du kan läsa lite om både Japan och Filippinerna i min reseblogg och förhoppningsvis få ett och annat tips, i synnerhet från Japan

walksalone -
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8