ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-14, 23:42

Bettyy

Nykomling
Bettyy är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 0

Standard Thai, Laos, Vietnam & Kambodja -Vad får jag inte missa?
Jag och en tjejkompis skall ta oss en backpackersväng nere i dessa länder. Vi är 20år båda två och vi vill ha lite tips! vår tänkta tripp är följande: börja i Bangkok, sedan ta oss upp till norra Thailand, sedan över till Laos. Efter det ta oss ner genom Vietnam och slutligen till Kambodja. gärna åsikter på denna rutt om den verkar vettig eller ej.

Vi är ute efter upplevelser och lite liv under resan som skall pågå i ca 2 månader, dock är det tänkt att överstående rutt skall ta ca en månad då vi skall ner och möte upp lite fler kompisar i Thailand och sedan ta oss över till Bali.

Det jag gärna skulle vilja veta är lite guldkorn i de olika länderna vad får man inte missa? Och framförallt varför.

(självklart om ni stött på några varningar vore det också bra att veta)
Svara med citat

Gammal 2009-08-31, 16:39

afc11_744

Nykomling
afc11_744 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard
Hei på deg...
Vi var fire personer, 2 par i 60-års alderen, som reiste til Vietnam i februar 2008.
Vi hadde ingen planer før vi reiste, enn at vi skulle være i Ho Chi Minh i 2 netter.
Vi hadde booket inn på AnAn2 hotel, + at vi hadde bestilt henting på flyplassen.
Vi kjøpte briller for ca 400 NOK per par. I Norge ville tilsvarende kostet 5000 - 6000. Jeg og min kone kjøpte 4 forskjellige, så her sparte vi nesten inn hele reisen.
Vi drog så til Vung Tau med båt. Pris 45 NOK per person. Tid: 1,5 timer.
Der var vi på forskjellige marked, pluss sol / bad.
Så reiste vi til Mui Ne med lokalbuss. Fem timer for 35 NOK per pers.
Der hadde vi det dyrest hotellet, rett på stranden, for NOK 250 med frokost og aircondition. Bedre kan vi ikke få det..........
Her besøkte vi to "ørkener". En hvit og en rød. Til dette hadde vi bil med sjåfør, noe vi betalte NOK 45 per pers for.
Etter 4 netter i Mui Ne tok vi buss tilbake til Ho Chi Minh, 5 timer for 40 NOK.
Her besøkte vi Cu Chi tunnels, + en dag i Mekong Delta. Buss med guide og lunch til Mekong Delta var NOK 40 per pers.
Etter 3 netter i byen var det å reise hjem .....
Gj.snitt per natt fro hotell var 168 NOK.......

Slutt kommentar: Bestill hotell for de 2 første netter. Ta resten som det kommer... mye å spare på dette.
Et herlig land, smilende folk og et fantastisk klima.... ca 30 - 40 grader hele døgnet.

Håper dette gir deg et hint over hva du ikke bør misse, når du besøker Vietnam....

NB! Vi reiste med Lufthansa på hele turen, med denne reiseruten:
Norge - Frankfurt - Bangkok - Ho Chi Minh - Hong Kong - Frankfurt - Norge.

MVH per
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8