ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-07-04, 13:05

Gäst

Thumbs up Resepengar Bali
Jag har rest lite på Bali/Lombok och tänkte dela med mig lite av mina lärdomar kring resepengar.

Alt 1 Forex & X-Change. Bara ett alternativ för lite startkapital. Kursen de erbjuder på IDR slår ~8% till din nackdel på kursen kortföretagen ger dig. Ocker om du frågar mig.

Alt 2 Ta med dollar och växla på plats. Fungerar så klart. Många hotell utom de allra billigaste har dessutom priser i $. Finare butiker har priser i $.

Det går självklat att växla dollar till IDR på plats. Oftat är detta inga problem om det är bank eller seriöst ställe så men mindre kontor, ofta lite bättre kurser, kan vara väldigt flinka med händerna och skimma lite sedlar ( dett har hänt mig).

Jag brukar ta med en buffert på ~200$ som reserv innan jag kan fixa pengar hemifrån fall jag blir av med kortet. Dollarna kan med fördel användas för att betala en del av hotelräkningen i slutet av resan.

Alt 3. Kort kopplat till Visa/Mastercard. På Bali finns gott om ATM. Ofta är dessa placerade inne i små snabbköp typ Circle K eller K-mart. Detta gör att det känns ganska säkert att ta ut pengar eftersom det upplyst och det finns butikspersonal närvarande i bakgrunden.

Det man skall tänka på att maxuttag är ofta 1-2M IDR. Detta innebär att du kommer att göra en hel del uttag om du inte lever som en kyrkråtta. För varje uttag debiterar din bank dig 30-45kr i avgift. Valutakursen som använts är kortföretagens och den är mycket bättre än Forex kurs. Det tillkommer dock nästan alltid ett valutakurspåslag på ~2% som en extra avgift från din bank.

Det går att undvika både uttagavgift och valutakurspåslag med ICAbankens och Skandiabankens kort. Alla kort lockar med någon särskild fördel och för oss som gillar att resa är detta en mycket bra fördelar. Därför är dessa kort också populära bland svenskar som antingen reser mycket eller bor delar av året utomlands.

Så det jag gör är jag tar med lite IDR som räcker 2-3 dagar. På det ett par hundra $ som backup som jag inte har på samma ställe som resten av pengarna, pass och kort. Dollarna betalar jag kostnader i dollar med som t.ex hotelli sltet av resan om jag inte behöver använda dem i nödfall. I övrigt är det uttag med, i mitt fall, ICAkort som gäller. Detta spar mig lätt åtminstone 1000kr på ett par veckor av behaglig semester utan jag behöver kludda till det eller offra något.
Svara med citat

Gammal 2009-07-04, 13:13

Gäst

Standard
Ser nu att jag har droppat både bokststäver och ord hejvilt i mitt inlägg ovan. Sorry.
Svara med citat

Gammal 2009-07-07, 16:51

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Hörru.. skitbra tips.
Är det billigt att leva på Bali? Jag läste någon stans att det var billigt men det säger inte så mycket. Vad kostar en måltid? Vad kostar transporter?

Är det lätt att få tag på boende där? Typ om man känner för att backpacka menar jag.
Svara med citat

Gammal 2009-07-18, 19:26

Gäst

Standard Prisnivå
Sorry för sent svar.

Bali är fortfarande billigt efter som rupian har fallit mot dollarn precis som vår svenska krona.

Du kan leva riktigt billigt om du bor enkelt och äter på samma ställen som de balineserna själva gör. Du kan nog leva på 100000-200000 rupias per dag.

Ett ett gott liv innebär nog 0,5-1 miljon rupias om dagen med ganska trevligt boende och god mat och dricka. Det beror ju på lite hur mycket aktiviteter du väljer och var du bor men generellt är det billigare eller mycket billigare på Bali jämfört med många andra turistmål. Jag har ingen egen erfarenhet av Thailand men av vad jag hört skall Bali vara lite billigare.

Självklart finns det turistpris och ett pris för vanliga balineser. Bara att pruta. Du kommer längre med charm och humor i prutningen än att bli irriterad och gapa. Jag har märkt en viss tendens att inflyttade indoneser till Bali är lite mer fräcka på försöka lura dig än balineserna själva.

Själv gör jag lite både och när jag är på Bali. Jag kan njuta lite mycket av en enkel bali kopi på standen för 3kr. Men jag kan lika gärna gå på inte så lite pretantiös klubb och dricka importerat och hårt beskattat vin. Det vilket kostar kanske 75% av vad det gör hemma men med lokala mått är det mycket dyrt. Båda sakerna har sin charm och är en del av Bali. Oavsett vad du gillar får du, anser jag, väldigt mycket för pengarna på Bali.

Ett stycke ödmjukhet är också på sin plats. Vi kan spendera en månadslön på en kväll och ha det behagligt. Tyvärr så tror vissa turister som jag stött på att de därför är förmer (och de beter sig också så) än de balineser som servar dem.
Svara med citat

Gammal 2009-07-18, 19:31

Gäst

Standard
Inga problem att hitta boende om du är utanför peak sesson vilket är jul/nyår samt juli-augusti. Det går nog att hitta boende ändå på plats även under peak seasson men man får nog fråga runt lite mer. Kanske lite mindre och välja på och högre priser bara då en del ställen kan vara fullbokade.
Svara med citat

Gammal 2009-07-20, 14:45

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Åh, tack så hemskt mycket. Jättebra svar.

Jag tror vi siktar på att åka dit i slutet av januari början på februari och vara där en två veckor eller så. Hur många pengar behöver man i fickpengar (inklusive boende då?).

Eller, jag borde kunna räkna ut det sjlv på Forex.
Svara med citat

Gammal 2009-07-21, 20:32

lenita

Medlem
lenita är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 0

Standard
När är det peak seasson på Bali?
Svara med citat

Gammal 2009-07-22, 11:14

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av lenita Visa inlägg

När är det peak seasson på Bali?
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

peak sesson vilket är jul/nyår samt juli-augusti.
Om jag tolkade Gäst rätt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8