ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-09-17, 21:57

Gäst

Standard Från Kambodja till Puh Quoc?
Hej,
Är det någon som har tagit sig från Kambodja till den vietnamesiska ön Puh Quoc? Läser man om ön står det bara om flyg från Ho Chi Minh City eller båtvägen från Vietnam. Tittar man på kartan ser det inte ut att vara långt sjövägen från Kambodja, t.ex. från Kampot eller Kep, men går det?
Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2008-10-20, 17:41

Gäst

Standard Resväg
Så sant att det bara går att flyga eller åka båt från Saigon till Pho Quoc.
Känns lite tråkigt då man kan se Shianookville från ön.
Men det är värt alla vedermödor för att ta sig dit.
Hat så trevligt.
M-E Persson
Svara med citat

Gammal 2009-03-31, 16:38

Gäst

Standard Det går visst att ta sig från Kep fast med lite besvär
Det går inte att ta båt från Kambodja (Kep, Kampot, SHV) till Phu Quoc. Däremot kan man ta sig över gränsen nära Kep till Ha Tien som ligger 7 km från gränsen och därifrån ta båt. Man kan åka motorcykeltaxi på båda sidorna av gränsen. Se till att ha kambodjanskt visa fixat i förväg om du tar dig från Vietnam.
Svara med citat

Gammal 2009-10-26, 20:15

acjb

Nykomling
acjb är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 0

Standard Jag har åkt Kambodja-Phu Quoc
Hej.
För några år sen åkte jag från Kambodja till Phu Quoc.

Först båt från Phnom Penh i Kambodja till en gränsstad i Vietnam som heter Chau Doc.
Man åkte från Phnom Penh på förmiddagen och var framme i Vietnam efter mörkrets inbrott.
Vid gränsen mot Vietnam fick vi vänta i någon timme innan allas pass (o visum för dem som behöver det) var klart. När båten anlände till Chau Doc så lade den till precis vid ett hotell (de fick säkert betalt av hotellet för detta). Då man var trött så var det bara att hyra ett rum där o sen lägga sig o sova.
Inte världens bästa hotell, men inte överdrivet skabbigt heller.

Hittade en resebyrå på kvällen i Chau Doc och bokade på en gång båt från Rach Gia på fastlandet till Phu Quoc för dagen efter.
Det var en snabbgående båt och det var härligt att sitta ute på däck i solskenet och se land försvinna i horisonten.

Från Chau Doc till Rach Gia åkte jag buss i gryningen.
Det var en bussresa på några timmar.
När man kom fram till Rach Gia så fick man åka mopedtaxi (sitta bakom en liten Vietnames på en liten moppe med sin packning) till hamnen.

Tyvärr kommer jag inte ihåg exakta priser, men det var inte speciellt dyrt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8