ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-09-14, 11:42

Don Jocke

Standard Singapore tips tack ??
Tjena !

Verkar inte finnas så mkt tips här inne om Singapore.

Nån som varit där ?
Finns det något där värt att se och göra =) ?
Hur är prisskillnaden om man jämför thailand eller malaysien ?

Ge mkt tips tack så kanske man tar en sväng dit också.
Ska nämligen iväg 29 okt i 6 månader och vill se så mkt som möjligt.

Tack på förhand
/Jocke
Svara med citat

Gammal 2008-09-24, 15:58

explorer1993

Medlem
explorer1993 är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 0

Standard Mycket fakta om singapore sevärdheter!
Hejsan, jag har varit i både Malaysia, Thailand och så har jag bott i Singapore i 2 år. Thailand och Malaysia är väldigt lika men Singapore skiljer ju sig på det sättet då det är dels mycket mindre och det är inte precis det bästa stället för att sola och bada, men det verkar ju inte vara vad du är ute efter precis.
Singapore är ett jätte häftigt land där det finns massor av saker att göra!

Att ta sig runt i Singapore är superlätt då det är så litet, billig taxi men jag rekommenderar tunnelbanan som finns i stort sätt i hela landet.

Om du är intresserad av shopping rekommenderar jag Orchard road där det finns jättemånga olika shoppingcenter radade efter varandra. Priserna i Singapore är inte direkt som i Malaysia och Thailand, du hittar t.ex. inte falska märkeskläder o.s.v, utan här är det fasta priser som gäller och det är ungefär lika dyrt som här hemma. Men maten är dock väldigt billig och då snackar jag om den asiatiska maten som man givetvis kan äta överallt.

Singapore är ett land som har väldigt blandade kulturer och för att visa detta har de något som heter China town, Arab street och Little India. Jag rekommenderar ett besök till alla tre faktiskt, för några timmar känns det som om man har kommit till ett annat land på cirka 15 minuter.

Jag kan även rekommendera sentosa, en ö som tillhör singapore, jag har för mig att man antingen tar båten ut dit men det är så pass kort sträcka att man även kan ta linbanan (jättehäftigt). På själva ön finns där bl. annat undervatten värld där du går genom en tunnel med exotiska fiskar och hajar både över och under dig. Där finns även en lång jätte fin strand, golfbanor och mycket mer.

Singapore zoo är något som du bara måste besöka, helst på kvällstid då de har night safari då du kan välja mellan att gå själv och utforska eller åka något form av safari tåg om jag inte minns fel. Det är verkligen häfigt då du åker runt brevid ''white tigers'' och andra exotiska djur. Men det som dock var ganska lustigt var hur de från singapore flockades runt en gammal, smutsig och vit häst, som enligt dem var jätte häftig haha.

Jag hoppas att du iallafall hittar något att göra i Singapore, detta var som sagt bara ett urval av det jag kommer ihåg. Singapore är verkligen ett fantastiskt land som förtjänar ett besök!
Svara med citat

Gammal 2008-09-24, 18:44

Gäst

Standard
Oj =)... tack för många bra tips, nu blir det nog en sväng dit trots allt.

Tack så mkt.
Svara med citat

Gammal 2009-06-27, 06:52

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Jag har planer på att besöka Singapore i januari, skall bo på Langkawi i 2 veckor men tänkte ta flyg både till Kuala Lumpur och Singapore.
Är det som ni skriver, shoppingen har nästan samma priser som hemma ?
Så om man skall frossa i billiga kläder, väskor, skor osv, så är KL bäst ?

Ni som varit där kanske kan tipsa om vilket område som är bäst, där man har närhet till alla mall och shoppinggator utanför hotellet, genom att det nog blir bara en natt i Singapore.
Svara med citat

Gammal 2009-06-29, 15:16

Jesla

Medlem
Jesla är inte uppkopplad

Standard
Tja! Jag var i både Singapore och KL förra året, och shoppade på båda ställena.
Singapore: Mycket stora köpcentrum med märkesvaror, samma priser som hemma. Jag hittade dock en skitstor utomhusmarknad där de sålde hur mycekt kläder som helst för typ inga pengar alls, jag kan försöka kolla upp adressen om du vill. Där köpte jag t ex två kjolar för typ tio spänn styck. Dessa kläder var dock inte kopior av kända märken, utan "egna" märken så att säga.
Maten är jättebillig om du käkar på de "sunkigare" ställena med asiatiskt mat, istället för snofsiga restauranger. Vanlig måltid med dricka för runt 30 spänn.

Staden är väldigt liten och det går bra att ta sig fram till fots, så länge man har en bra karta och hyfsat lokalsinne.

Jag har ingen riktigt uppfattning om boende, men jag gick runt och hörde mig för och man fick betala några hundra för att schysst rum. Boka gärna rum i förväg! Jag var där i juni då det ska vara lågsäsong, men fick ändå leta hotell i flera timmar när jag kom dit.

KL: Billig shopping, bege er gärna till Chinatown där det finns hur mycket shopping som helst ute på gatorna. Finns både bra och dåliga kopior. Priset beror på hur bra man är på att pruta, men generellt så är det som i resten av Sydostasien.
Det finns också vanliga shopping malls överallt, med dyra märken såsom GUCCI, Fendi, Quicksilver och liknande märken. Shoppingcentrena är riktigt coola, de är ofta väldigt stora och fina, och innehåller ALLT. Ett av dem innehåller tom en bergochdalbana! Det finns även biografer i shoppingcentrerna där man kan se västerländska filmer för en struntsumma, jag såg en ny Hollywood-film för typ 7 r(15 kr)

Mat är så himla billigt! Jag åt mycket indiskt, och då kunde en hel måltid med kyckling, ris och nanbröd samt dricka kosta typ 10 r, vilket är runt 20 spänn - sjukt billigt alltså!
Alkoholen var dyr i KL, en burk öl kostade 8 r (16 kr) i vanliga affärer, och kanske 13-17 r (25-40kr) ute på klubb/restaurang.

Taxi är billigt, jag betalade aldirg mer än 8r (16kr) när jag åkte runt i stan.

Twin towers måste ni se, de är nästan häftigare nattetid än dagtid, då de är helt upplysta och ser ut som rymdskepp. =) Bry er dock inte om att köa för att åka upp i dem, ni får ändå bara åka halvvägs upp. Lägg tiden på att åka upp i KL Tower istället, det står uppe på en kulle och ät också väldigt högt, så utsikten där är mycket bättre.

Förresten kan jag tillägga att om ni vill åka till både Singapore och KL och spara pengar så går det jättefina bussar mellan städerna flera gånger om dagen. De varierar mycket i pris så det kan vara värt att kolla runt bland olika bussbolag, vilket dock är enkelt gjort då alla ligger på samma ställe. Bussarna är oftast mycket fina, stora säten (bara tre säten per rad, istället för fyra) de har AC och är rena och fina. Bussturen tar bara 4-6 timmar, och ni hamnar mitt i KL. ta med tjocktröja eller sjal, de blir väldigt kallt efter ett tag!

Hoppas min text kan hjälpa er lite. =)
Svara med citat

Gammal 2009-07-01, 05:10

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Standard
Tack Jesla för bra info.
Jag tar gärna emot adressen till utomhusmarknaden i Singapore, toppen att ha med sig så man hittar rätt ställe på en gång.

Jag har tänkt boka hotell hemifrån så allt är klart för nöje då man kommer dit :-)
Trevligt med enklare ställen och billig mat.

Hur är befolkningen i Singapore, tex om man inte hittar, är dom hjälpsamma, trevliga, tillmötegående ?
Är marknader/shopping som i övriga asiatiska länder, dom rycker och sliter i kunderna ?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8