ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-08-21, 22:54

Nick

Exclamation Någon som åkt transibiriska järnvägen?
Jag skall åka Transibiriska järnvägen (Transmanchuiska järnvägen) väldigt snart, men har lite frågor.

1. Finns det möjlighet att ladda videokamera/kamera ombord
2. Hur mycket gör man av med på en dag på tåget, så där mellan tummen & pekfingret? Har hört att det kan gå upp emot 150:-/dag! (Om man äter 3ggr i restaurangvagnen).
3. Hur mycket pengar & tid lägs i Ryssland kontra Kina under dessa 7 dagar.
(Så man kan beräkna hur mycket valuta av varje som behövs.

Finns det några andra tips eller svar på frågor som jag inte ens ställt, så tas det emot hjärtligt det med.
Svara med citat

Gammal 2008-09-01, 19:52

Gäst

Standard
Det finns vägguttag utanför hytterna i andraklass om det finns inne i hytterna i första har jag ingen aning om. Dock har jag för mig att det inte är samma styrka som våra Svenska uttag, ca hälften om jag minns rätt och det är samma sorts uttag iaf i det Kinesiska tåget jag åkt med.

Restaurangvagnen är inget jag rekommenderar. Istället kan man hoppa av och köpa mat och dryck (inte sprit men öl och allt annat) av i regel äldre damer på de stationer tåget stannar. Priserna är inget jag kommer ihåg men maten av tanterna på stationerna är både bättre och billigare. Ett varningens finger för stationen vid Bajkalsjön, eventuellt finns endast bär och fisk att köpa där, fisken finns nog bara i Bajkalsjön så det kan ju va roligt att prova.

Jag åkte genom Mongoliet så det är ju inte exakt samma resa men på hela resan var det ca 1 dygn i Mongoliet och 1 dygn i Kina på sin höjd av hela resan. Dvs väldigt kort sträcka jämfört med hur mycket du är i Ryssland. Angående valuta som behövs fungerar Dollarn fint överallt.

Att lämna Ryssland kan ta sin tid då byråkratin är i en liga för sig själva. Räkna med minst 5 timmar. Som tur är går det desto snabbare att att ta sig igenom Kinesiska passkontrollen, dock tar det ca 2 timmar att byta hjul på tågvagnarna då de har olika bredd på spåren.

Har inget mer direkt att säga från mina erfarenheter förutom att ta med dig underhållning av alla de slag om du är en rastlös typ och var inte rädd skapa nya kontakter med dina medresenärer.
Svara med citat

Gammal 2009-11-10, 22:22

Gäst

Standard God fisk vid Sludyanjka
Den rökta fisken vid Bajkalsjön (Sludyanka) rekomenderas varmt. Den är super god och busbillig, i somras pröjsade jag 10 rubel per fisk (2 räckte för en måltid om man har en öl och lite bär).

Att ladda grejer är inget problem, fråga Provodnistan.

För övrigt, köp dig en L.P. TSJ kopia, det är pengar väl värt´. En 2009 års upplaga finns.

/Rättvikar'n
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8