Nu är denna tråd ganska gammal, men jag kanske kan tipsa andra kommande resenärer...
Ett tips på ett trevligt hotell är Family Hotel, som ligger i nordvästra gamla stan, i hörnet av Bat Su och Hang Vai. Det drivs av Binh och Huong med familj som är väldigt trevliga och ordnar det mesta, stort som smått, för sina gäster. Jag har bott där i en månad under hösten 2008 och stortrivdes. Dubbelrummen är små och ganska basic med tv, toa och dusch, de kostar 10 dollar per natt inkl frukost och internet (som ibland fungerar sådär). I huset brevid finns större och finare rum som kostar upp mot 25 dollar.
Jag har inte funnit dem på Internet, men har ägarens e-mail:
phamthanhbinh1978@yahoo.com. Ibland är de lite sega på att svara på mail, men är man i god tid så är det nog inga problem. Annars är det bara att ta en taxi till Hang Vai när man kommer till Hanoi. När man omgärdas av bambu-affärer är man framme. Skulle de inte ha några lediga rum är jag övertygad om att de kan ordna ett rum för er i närheten.
Om någon skulle ta vara på mitt tips (och det tycker jag verkligen ni ska göra, för de är underbara) så får ni gärna hälsa från Malin till min fantastiska vietnamesiska familj.