ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-11-09, 15:16

syndaren

Standard Taiwan
Någon som varit i Taiwan?
Vad skall man tänka på tacksam för tips.
Svara med citat

Gammal 2007-12-02, 06:42

Gäst1234566789

Standard taiwan
hej, jag bor i taiwan så är det något speciellt du önskar veta så kan jag nog hjälpa dig med det. Du flyger antagligen till Taipei först så passa på att stanna i stan ett par dagar, för att se 101'an såklart, om du tycker om historia så besök även det berömda national palace museum, som var kejsarens privata kollektion i den förbjudna staden i Beijing men som flyttades till Shanghai och Nanjing under 1900talet av Chiang Kai-Shek och som han sen tog med sig till Taiwan 1949 när han blev besegrad av Mao Zedong och kommunisterna. Runt Taipei finns också möjlighet att besöka varma källor, antingen om du åker upp till Beitu (rätt dyra spa'n), eller åker till Wulai. Taiwaneserna själva älskar berg, hiking och på helgerna är det totalt SMOCKAT med folk överallt men det får man räkna med.
Andra platser i Taiwan du kan besöka,
1. Taroko gorge, ta tåg från Taipei till Hulai eller om du hyr en bil i Taiwan och tar dig runt. Taroko gorge är ett fantastiskt vackert område som du bara inte får missa!

2. Alishan mountain. Detta är taiwanesernas favoritberg. Har ej varit där själv. Ska finnas ett litet speciellt tåg som man tar upp på berget?

3. Sun Moon Lake, taiwanesernas honeymoon-resa nr. 1! Vackra soluppgångar och nedgångar.

4. Södra delarna som t.ex. Kenting. Ska enligt en svensk vara badbart i december, men dock kallt!

5. Penghuöarna, för surfare men inte på vintern. Är för kallt och blåser nästan för mycket för att kunna surfa! Bättre senare på året. Finns inget annat att göra än att surfa heller...

Obs! Missa inte alla nattmarknader och allt läskande och läskigt som finns där!

/Agneta Olofsson
Svara med citat

Gammal 2007-12-02, 13:24

syndaren

Standard Tack för tipsen.
Åker först sommaren 2009 då jag fyller 40år,stannar först i Thailand 1 mån sedan vidare till Taiwan.Min fru som är Thai har en syster som bor i Taiwan.Väldigt tacksam för dom goda tipsen kommer säkert med fler frågor.
Svara med citat

Gammal 2008-03-09, 12:45

Gäst

Standard fakta om Taiwan
Hej, jag skriver uppsats om Taiwan vill gärna ha fakta om skolor hur det ser ut på deras skolor i jämförelse med svenska skolor. Var hittar jag sådan fakta/källa??
Svara med citat

Gammal 2008-03-12, 17:13

Gäst

Standard
Jag kan starkt rekommendera Green Island om du kan ta dig dit. Det går att flyga eller ta en båt (vissa tider på året). Lugnt tempo (i alla fall på lågsäsong), mysiga ute-restauranger, vacker natur, het källa i havet (geotermisk aktivitet) man kan bada i och värt att snorkla längs kusten. Inte mycket bilar, men skotrar (som vanligt). Hyr en skoter för att ta dig runt. Ön är inte så stor. Min favorit och jag har varit i Taiwan flera gånger och runt på många ställen utom övriga småöar.

Jag vill prova Orchid Island och lite andra öar framöver.

Taroko ska du definitivt inte missa, ta tid för att vandra lite. Sun Moon Lake är sevärd. Alishan har trevligt smalspårståg och soluppgång, om man har tur, dock är kanske lite mer populärt än det kanske förtjänar.

Kenting är helt OK och det är klart värt att åka runt däromkrig, men det är populärt, så det kan vara ganska mycket folk.

Är du ambitiös kan du definitivt prova att ta dig runt i bergen i centrala Taiwan, vackert och möjligheter till heta källor.

Är du riktigt ambitiös kan du bestiga berg eller ta någon längre vandring, det finns många att välja på.

Tips: Prova pärl-bubbel-te och lokala frukter!

Håkan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8