ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-08-21, 23:06

Gäst

Standard Delfiner
Vår familj ska till Bali (Nusa Dua) i slutet av oktober. Barnens högsta önskan är att få se och helst simma med delfiner. Finns det någon som gjort det och kan rekommendera något bra ställe?

Tack för alla bra tips
Svara med citat

Gammal 2008-08-28, 21:38

Gäst

Standard rubi vs dollar
Tusen tack för all information, skall ner i oktober med en vännina och nu har man mycket mer kött på benen.
Men valutan, jag vet att det är rubier som är det "riktiga" valutan, men många här på tråden skriver i dollar. Vad är bäst att ha, lite av båda eller? och accepterar alla på bali dollar?

MVH
Svara med citat

Gammal 2008-08-28, 22:38

Gäst

Smile bali utan turister
Hejsanhttp://www.reseforum.se/forum/images/icons/icon7.gif
Smile

Jag och min sambo ska åka till Bali i november i två veckor.
Jag tror att jag fattat det här med vädret i november.
Men....

Det jag underar är turismen.
Vart ska man åka om man vill slippa alla turister???

Vi är inte ute efter nå festande och drickande. Vill mera ha lugn och ro
med en paraplydrink i handen och massa balineser och så få turister som möjligt

Uppskattar alla svar jag kan få!
Svara med citat

Gammal 2008-08-30, 23:05

Kristina H

Smile Lugnt ställe
Hejsan!
Ni undrade vart man kunde åka för att komma undan turismen och då kunde Ahmed vara en plats som jag bott på i 8 dagar i april i år. Det finns förstås flera ställen att bo på och restauranger men det är väldigt lugnt och fridfullt där. De små fiskebåtarna (katamaraner med segel) som åker ut 2 ggr / dag och det är ett skådespel bara det när fiskarna hjälper varandra att släpa ut båtarna från stranden ut i havet. Jätte fint bad och trevlig och lugn atmosfär med kontakt med Balineserna.

Ahmed ligger ipå nordöstra delen av Bali och det tar några timmar att komma dit med taxi men det är det verkligen värt.

Det ligger vackra risterasser på vägen dit och när man är på plats har man kusten framför sig och höga vulkaner bakom sig. Man ser ön Lombok med vulkanen Rinjani som morgonsiluett vid stranden.

Jag bodde på Hidden Paradise cottages och det var fint och lugnt. Jag bodde även i Lovina utanför Singaraja och det finns många lugna ställen där och längre bort västerut. Jag har varit på Bali många gånger.

Jag har en person som jag känner som du kunde SMS a till och beställa hämtning från flyget
till Ahmed. Han heter Ketut Ginantika. +6281338736957 eller Made Sudiartha +6281337922766. De kör taxi över hela ön. Bor utanför Singaradja. Billiga och pålitliga.

Jag kan också ordna med en kontakt i Ahmed, en kille som guidar och hjälper till som heter Wayan Suka. +6285237992836.

Hälsa bara från mig Kristina Hildingsdotter. Wayan har jag lärt qigong när jag var i Ahmed och Ketut och Made tog mig runt i trakterna på norra änden av ön. De är kompisar till mig. Deras engelska är väl inte perfekt men jag tycker det går bra.
Hälsningar från Kristina H.
Svara med citat

Gammal 2008-08-30, 23:12

Gäst

Smile Gäst
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Tusen tack för all information, skall ner i oktober med en vännina och nu har man mycket mer kött på benen.
Men valutan, jag vet att det är rubier som är det "riktiga" valutan, men många här på tråden skriver i dollar. Vad är bäst att ha, lite av båda eller? och accepterar alla på bali dollar?

MVH
Finax rekommenderar speciella dollarsedlar som man kan växla på Bali för att få bra valuta i Rupia. Kontakta dem! Man kan ha båda valutorna (dollar och indonesiska rupia) när man är där, det fungerar bäst. Alla kan ju inte ta emot dollar ellelr växla en dollarsedel.
Dollar får man föra in obegränsat till indonesien men inte rupia.
mvh Kristina
Svara med citat

Gammal 2008-08-30, 23:17

Gäst

Standard Delfiner
Citat:

Vår familj ska till Bali (Nusa Dua) i slutet av oktober. Barnens högsta önskan är att få se och helst simma med delfiner. Finns det någon som gjort det och kan rekommendera något bra ställe?

Tack för alla bra tips

Delfinerna finns på norra sidan av ön, i Lovina finns det ett delfinhotell där man kan simma med delfiner i poolen. Man kan även ta en morgontur med liten fiskebåt för att se på delfiner men då går det inte få närkontakt med dem.

Kontakta gärna mina vänner som bor där och jobbar med turister och kör bil. De kan hämta er och hjälpa till.

Ketut Ginantika +6281338736957
Made Sudiartha +6281337922766

Häsln. Kristina H. tel: 019-333112
Svara med citat

Gammal 2008-09-13, 17:35

Gäst

Standard Heej
hej allihopa!
Jag och min familj ska åka till bali över jul och nyår!
Varför är det dåligt att åka till sanur beach?
finns det barer och sådant som man kan ta en drink och liknande på?
hotellet vi tänkte boka hette teneeda view beach, någon som har några erfarenheter?

jätte tacksam för svar!

/johanna
Svara med citat

Gammal 2008-09-23, 10:35

niclas123

Standard Hyra hus
Hejsan, tänkte höra om någon har erfarenhet av att hyra hus i bali under 1-2mån? Isf, vart? Priser? Allmänna tips?

tack på förhand
Svara med citat

Gammal 2008-10-03, 14:37

Brandten

Nykomling
Brandten är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg

Hej!

Jag och min pojkvän blev väldigt intresserade av Bali efter allt som har skrivits på detta forum. Vi kommer att åka totalt 3 veckor, i mitten på december till början på januari 09. Är det någon som kan tipsa om billiga flygbolag? Vi tänkte då bara ta flygstolar och ordna boende på plats.
Hur är shoppingen på Bali?

Tack på förhand!
Se här vad vi ska flyga med.
Eftersom man är flygintresserad (pilot) så passar ju A380 riktigt bra

Har kollat på 50? olika sidor med flygpriser och alla ligger runt 13-15k per person t/r i den perioden. Självklart finns det för 50-60k också men jag räknar med att ni inte vill betala det ?

Finnair flyger via Bangkok men vad jag sett så har dom inte IFE (in flight entertainment) på sina MD11.
Du kan ju alltid hoppas på att du får flyga deras nya Airbus dock om det här är viktigt med film och musik på en lång flygning.

KLM via Amsterdam sen Kuala Lumpur eller Singapore (flög KLM till Sydafrika och var riktigt nöjd)

Lufthansa via Frankfurt (funkade också väldigt bra till / från Sydafrika, bra mat å service)

Swiss flyger via Zurich och dom hade också riktigt bra service och mat ombord, samt fräsht flygplan när vi flög hem från Johannesburg.

Singapore Airlines har jag inte flugit med men har läst att det är RIKTIGT bra !

Sen slutade jag leta på mrjet, jetweb, flygstolen, seat24 m.fl och gick direkt på Singapore Airlines hemsida och hittade London - Singapore - Bali för ca 11000kr per pers. Då tar vi oss till London med British Airways för 1200kr och hem med SAS för samma pris så totalen blev ungefär den samma som för alla alternativ ovan.
Svara med citat

Gammal 2008-10-10, 14:28

Gäst

Smile Bali rules
Hej alla

Var på bali dec 07 och åker dit igen nu i december

Bodde förra gången i nusa dua för att få all lyx och fina stränder.

Shoppar gör jag i kuta och ubud, denna gången blir det en natt i ubud också på ett hotell där vi har egen pool å badkar på altanen

Nusa dua ligger lite avsides och har inte lika mycket billig shopping, barer å restauranger som andra ställen. Men det är vackert och LYXIGT!!

Passa på att gå till monkey forest i ubud, där apor lever ett fritt och mycket bra liv och man får mata dom med bananer.

Lite tips:

Åk med blue bird taxi (ljusblåa bilar) dom har taxi-meter och anses vara trygga att åka med.

Tänk på att vissa växlingskontor använder "fixed calculators" ha med egen miniräknare och räkna ALLTID pengarna när du fått dom innan du lämnar luckan. Kodak shops/växlingskontor är dom enda man skall använda sig av, dom är säkrare.

Inplastade billiga märkesparfymer är oftast bluff om du handlar på marknader, öppna paketet i affären/marknaden för att se att det är rätt flaska och innehåll som är i. Betalade dyrt för en halv flaska balinesisk eterisk olja som skulle vara elizabeth ardens green tea

märkeskläder----är oftast kopior, men det finns bra och dåliga kopior, du kanske inte vill ha en tröja med dig hem som det står Dolca gubbana med dig hem

Is på dom bra restaurangerna och hotellen är ok att dricka. Var försiktig med att äta råa grönsaker/sallader på warunger (mindre restauranger)

Be aware of försäljare på gatan som vill ge dig gratis lotter, du kommer att vinna en videokamera men då vill dom att du skall följa med till hotellet dom representerar för att få den, har hört att detta e bluff, men har aldrig följt med så man vet inte.

SOLSKYDDSFAKTOR ,behöver jag inte nämna va? Nej man blir inte mindre brun för att man använder skydd mot skadliga strålar!

ATM- bankomat finns på flygplatsen och lite överallt, inte alltid dom funkar, max uttag per gång 400.000 IDR bara å stå å ta ut flera gånger.

Delfiner kan du bada med/titta på antingen med båt vid lovina beach eller melka hotell där man kan simma med delfiner i pooler.

Vissa Zoo i bali är inte så snälla mot djur, jag har skippat dom. Och jag kände inte för att se folk köpa levande kycklingar för att mata krokodilerna med.

Singapore airlines är verkligen suveräna att flyga med.

agoda.com är ett bra bokningsföretag för hotell, jag har inte hittat något annat bokningsbolag eller direkt till hotell som kan matcha deras priser.

hör av er om ni undrar nåt

//L
Svara med citat

Gammal 2008-10-18, 11:03

Schmidt

Standard Bali
Hej

har just kommit hem med familjen efter 3 veckor på Bali med omnejd. Jag läste i tråden att det finns de som tänker åka med barn - No problemo. Bali fungerar hur bra som helst att resa med barn, människorna därnere här hur trevliga och hjälpsamma som helst.

Vi valde att åka runt och prova på olika ställen. Dels för att jag var där själv för ca 20 år sedan men oxå för att pasa på att se så mycket som möjligt av ön - den är olika beroende på var du befinner dig. Mycket finns dokumenterat på vår blogg familjenschmidt.spaces.live.com där kan ni oxå skicka ett mail familjen_schmidt@live.se så lovar jag att försöka svara så gott det går om ni har några frågor.

Till alla som är på väg till Bali. Jag avundas er och om tillfälle ges - ta en sväng till Gili öarna nordväst om Lombok (vi valde Meno för lugnet) - kan vara en halvjobbig resa men det är värt det.

Hej hopp

Leppe
Svara med citat

Gammal 2008-10-27, 20:31

Gäst

Standard Vädret
Citat:

Hej alla

Var på bali dec 07 och åker dit igen nu i december

Bodde förra gången i nusa dua för att få all lyx och fina stränder.

Shoppar gör jag i kuta och ubud, denna gången blir det en natt i ubud också på ett hotell där vi har egen pool å badkar på altanen

Nusa dua ligger lite avsides och har inte lika mycket billig shopping, barer å restauranger som andra ställen. Men det är vackert och LYXIGT!!

Passa på att gå till monkey forest i ubud, där apor lever ett fritt och mycket bra liv och man får mata dom med bananer.

Lite tips:

Åk med blue bird taxi (ljusblåa bilar) dom har taxi-meter och anses vara trygga att åka med.

Tänk på att vissa växlingskontor använder "fixed calculators" ha med egen miniräknare och räkna ALLTID pengarna när du fått dom innan du lämnar luckan. Kodak shops/växlingskontor är dom enda man skall använda sig av, dom är säkrare.

Inplastade billiga märkesparfymer är oftast bluff om du handlar på marknader, öppna paketet i affären/marknaden för att se att det är rätt flaska och innehåll som är i. Betalade dyrt för en halv flaska balinesisk eterisk olja som skulle vara elizabeth ardens green tea

märkeskläder----är oftast kopior, men det finns bra och dåliga kopior, du kanske inte vill ha en tröja med dig hem som det står Dolca gubbana med dig hem

Is på dom bra restaurangerna och hotellen är ok att dricka. Var försiktig med att äta råa grönsaker/sallader på warunger (mindre restauranger)

Be aware of försäljare på gatan som vill ge dig gratis lotter, du kommer att vinna en videokamera men då vill dom att du skall följa med till hotellet dom representerar för att få den, har hört att detta e bluff, men har aldrig följt med så man vet inte.

SOLSKYDDSFAKTOR ,behöver jag inte nämna va? Nej man blir inte mindre brun för att man använder skydd mot skadliga strålar!

ATM- bankomat finns på flygplatsen och lite överallt, inte alltid dom funkar, max uttag per gång 400.000 IDR bara å stå å ta ut flera gånger.

Delfiner kan du bada med/titta på antingen med båt vid lovina beach eller melka hotell där man kan simma med delfiner i pooler.

Vissa Zoo i bali är inte så snälla mot djur, jag har skippat dom. Och jag kände inte för att se folk köpa levande kycklingar för att mata krokodilerna med.

Singapore airlines är verkligen suveräna att flyga med.

agoda.com är ett bra bokningsföretag för hotell, jag har inte hittat något annat bokningsbolag eller direkt till hotell som kan matcha deras priser.

hör av er om ni undrar nåt

//L
Eftersom just DU varit på Bali under decembermånad frågar jag helt enkelt hur vädret är då. Fått väldigt många olika svar nämligen. Jag kommer att åka mellan den 15 december till någon gång i mitten av Januari, vad kan jag förvänta mig? Kommer jag att få se solen någonting?

Tack på förhand.
Svara med citat

Gammal 2008-11-07, 10:08

Gäst

Thumbs up Bali
Hej,
vår familj kom hem ifrån Bali igår, hade en fantastisk tid där men vi gick också på en del luringar...Håll er ifrån Kuta kvällstid, strosa gärna där under en em. men på kvällen är det bara buffel o båg och riktigt obehagligt om du råkar hamna i fel gränd.... Vi har bott på Balisani suites hotell uppe vid Seminyak, 45 min prom. på stranden till Kuta.Hit är det billigare att resa med flygstol och boka rum på plats! Lugnt o vackert, lätt att ta sig med billig taxi till Legian, Seminyak mm som är betydligt trevligare än Kuta.
Taxin bör dock vara en blåtaxi med taxameter...men var uppmärksam, t.om blå taxi med taxameter kan försöka få dig att betala 100.000 r för en 10.000 r resa! Packa så lite som möjligt i klädväg, du går ändå bara i sarong o flip-flop och det finns sååå mycket fint att ta med hem.Vi hade ruphier o dollar med oss men jag skulle nog rek att bara ta ruphier,det finns många skumma växlingskontor! Håll er till de större och kolla noga hur de gör när de räknar pengarna, släpp inte tagat på dina förren du är överrens, bättre att gå därifrån med pengarna i behåll än blivit dragen vid näsan...
Vi besökte bla.Turtel Island som föder upp och värnar om havssköldpaddorna. Väl värt ett besök, stället drivs privat så lämna gärna en donation!
Tänk också på att en Balines tjänar kanske ca 5000 kr på en månad. Vi släcker gärna pengar omkring oss men för dem är dricks på 50.000 rupiers väldigt mycket. 5.000 till 10.000 ruphier är "normalt".
Ta reda på så mycket ni kan om Bali innan ni far, på så sätt finner ni guldkornen och slipper turistfällorna och det "spelade" trevliga folket...Det finns ett mer "äkta" Bali, det gäller bara att leta lite.
Ha så underbart, njut!
Svara med citat

Gammal 2008-11-20, 10:41

Gäst

Standard Bali m.m
Hej!
Jag och en kompis ska ut och resa i vår och ska runt i Asien. Vi har ansökt om att volontära i Krabi, någon som varit där och kan säga vad ni tycker? Har hört att det är väldigt turistiskt, stämmer det?
Sen ska vi också till Bali och jag undrar hur lång tid man rekommenderas att vara där och är det värt att åka till några öar runt Bali och till vilka i så fall?
Väldigt tacksam för svar
Svara med citat

Gammal 2008-11-24, 11:13

Gäst

Standard Bali
Hittade lite hotelltips och restauranger på:

Bali Travel Guide*-*Bali Travel Guide

Själv är det många år sedan jag var på Bali men hoppas att besöka denna ö i framtiden igen.
Svara med citat

Gammal 2009-01-20, 20:39

Gäst

Standard Boendekostnader?
Hej, planerar att åka till Bali i mitten av december i år och redan nu känns det så himla kul mycket tack vare den här tråden!

Det är en del som skrivit hur det kostat runt 30-50 kr natten att sova på riktigt okej ställen, något som låter sagolikt. Då undrar jag var det var och om dessa ställen går att hitta på nätet eller om man hittar boende på plats?
Svara med citat

Gammal 2009-01-20, 23:46

Gäst

Standard
Jag hänger på den här tråden om Bali.
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 tonåringar. Vi ska åka i mars och vara där i 3,5 vecka.
Jag undrar lite om boende för oss. I Thailand där vi varit tidigare var det mycket bungalows. Då fanns det plats för oss alla. Är det så på Bali också? När man söker boende på nätet så verkar det inte finnas boende för 4.
Vi tänkte boka några nätter när vi kommer ner för att slappa lite innan vi åker runt.
Vart tycker ni man ska bo om man vill bo nära stranden. Absolut inte Kuta. Vi har funderat på Sanur, vad tycker ni om det?
Svara med citat

Gammal 2009-01-23, 13:35

Gäst

Smile Sanur
Jag och min dottter (14 år) Hade Sanur som vårt basboende maj-juni2008. Vi åkte runt Bali som Trots att det är en liten ö tar tid, flög även över till Lombok där vi sen tog båt ut till paradisöarna Gillislands. Vi hade en toppenresa Sanur är ganska stort finns massa hotell med stora rum allt från billiga till svindyra. boka första nätterna på ex asiarooms.

Lite avis på er, ha en underbar semester
Svara med citat

Gammal 2009-01-28, 00:39

Gäst

Standard Flyg till Lombok
Läste att du flugit till Lombok. Är lite nyfiken på vad det kostar. Hur långt innan behöver man boka? Går det flyg varje dag? Tacksam för lite information om övriga Lombok också. Vi ska givetvis till Gili-öarna men vad mer bör man inte missa på Lombok.
Svara med citat

Gammal 2009-01-29, 20:34

Green Surferdude

Standard Tjena tjena
hur är det med weed nere på bali? är det liksom Ok eller vaddå typ?

peace
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8