Hej alla
Var på bali dec 07 och åker dit igen nu i december
Bodde förra gången i nusa dua för att få all lyx och fina stränder.
Shoppar gör jag i kuta och ubud, denna gången blir det en natt i ubud också på ett hotell där vi har egen pool å badkar på altanen
Nusa dua ligger lite avsides och har inte lika mycket billig shopping, barer å restauranger som andra ställen. Men det är vackert och LYXIGT!!
Passa på att gå till monkey forest i ubud, där apor lever ett fritt och mycket bra liv och man får mata dom med bananer.
Lite tips:
Åk med blue bird taxi (ljusblåa bilar) dom har taxi-meter och anses vara trygga att åka med.
Tänk på att vissa växlingskontor använder "fixed calculators" ha med egen miniräknare och räkna ALLTID pengarna när du fått dom innan du lämnar luckan. Kodak shops/växlingskontor är dom enda man skall använda sig av, dom är säkrare.
Inplastade billiga märkesparfymer är oftast bluff om du handlar på marknader, öppna paketet i affären/marknaden för att se att det är rätt flaska och innehåll som är i. Betalade dyrt för en halv flaska balinesisk eterisk olja som skulle vara elizabeth ardens green tea
märkeskläder----är oftast kopior, men det finns bra och dåliga kopior, du kanske inte vill ha en tröja med dig hem som det står Dolca gubbana med dig hem
Is på dom bra restaurangerna och hotellen är ok att dricka. Var försiktig med att äta råa grönsaker/sallader på warunger (mindre restauranger)
Be aware of försäljare på gatan som vill ge dig gratis lotter, du kommer att vinna en videokamera men då vill dom att du skall följa med till hotellet dom representerar för att få den, har hört att detta e bluff, men har aldrig följt med så man vet inte.
SOLSKYDDSFAKTOR ,behöver jag inte nämna va? Nej man blir inte mindre brun för att man använder skydd mot skadliga strålar!
ATM- bankomat finns på flygplatsen och lite överallt, inte alltid dom funkar, max uttag per gång 400.000 IDR bara å stå å ta ut flera gånger.
Delfiner kan du bada med/titta på antingen med båt vid lovina beach eller melka hotell där man kan simma med delfiner i pooler.
Vissa Zoo i bali är inte så snälla mot djur, jag har skippat dom. Och jag kände inte för att se folk köpa levande kycklingar för att mata krokodilerna med.
Singapore airlines är verkligen suveräna att flyga med.
agoda.com är ett bra bokningsföretag för hotell, jag har inte hittat något annat bokningsbolag eller direkt till hotell som kan matcha deras priser.
hör av er om ni undrar nåt
//L