|
|

2008-04-21, 20:12
|
Reg.datum: apr 2007
Rykte: 0
|
Regnperiod
Jag har läst den här tråden och blivit intresserad av att resa till Bali. Vi brukar ta våran semester i februari, nu är frågan om det är regnperiod på Bali då, och hur mycket regn kan man räkna med?
Lena
|
|
|

2008-04-24, 16:12
|
|
|
regnperiod
Det är regnperiod på bali mellan nov fram till 1 maj ungefär....har själv varit där under februari....det är fantastiskt att vara där även då....visst regnar det...men det är framför allt på kvällarna det kommer ....dagtid är det nästan alltid uppehåll....
|
|
|

2008-05-05, 19:41
|
|
|
Hej alla,
Jag och flickvännen funderar på att åka till Indonesien i September och stanna tre veckor. Tanken är att utgå från Bali och sedan via båt besöka öarna runt om. Kanske ta oss ända till Komodo.
September anses vara högsäsong, betyder det att vi bör boka boende innan?
Finns det bättre ställen att utgå ifrån om man vill ha sol, bad, äventyr, natur och god mat?
Tacksam för alla tips och förslag.
|
|
|

2008-05-16, 18:05
|
|
|
Bali drömland
Hej
Jag och min sambo kom nyss (verkligen nyss, 30 min sen) hem från 2 veckors semester i Bali, Nusa Dua. Jag hade tänkt ge er lite tips om ställen ni måste besöka och bara allmänt berätta varför Bali är så underbart.
Innan jag kom till Bali hade jag hört att Balineserna skulle vara trevliga men jag trodde verkligen inte att de skulle vara så otroligt trevliga, vad de än gjorde så var det med ett leende på läpparna. Min sambo älskade att bli kallad boss och sir.
Det finns försäljare på stranden och på olika stånd som inte är så trevliga utan kan va ganska påträngande, dem är inte balineser, de har flyttat till Bali för att tjäna pengar på turisterna. Balineserna själva tycker inte om dem, bara säg no thank you och ignorera dem så går de vidare.
Naturen och kulturen på Bali är bara så otroligt vacker allt grönt, palmer, blommer, träd och alla tempel (varenda by har minst 3 tempel), det är så otroligt fint. Jag föreslår verkligen att ni pratar med en taxi chaufför och frågar vad han hade tagit för en guidad tur genom Bali, man kan få se så otroligt mycket jätte billigt. Då slipper ni trängas i en fullproppad buss med massa turister och det är verkligen ett plus. Vi gjorde detta och fick se flera olika risfält, Ubud, en by där de gjorde träskulpturer och en där de gjorde smycken, vi fick se traditionell balinesisk dans, åt mat på en restaurang med utsikt över vulkanen Batur och Lake Batur, så mysigt. På den turen fick vi också besöka monkey forest där vi fick mata vilda apor med bananer.
Andra turer som är värda att göra är:
-Solnedgång på Tanah Lot eller Kuta
-Dream land, perfekt om du älskar att surfa, nästan lika stora vågor som i Hawaii.
-Lembongan Island
-Romantisk middag på Jimbaran
-Elefant safari där man får se elefant show, rida elefanter, mata dem och fotograferas med dem, jätte roligt minne.
-Hyra en båt och åka ut på havet och snorkla
Utflykten till Lembongan island gjorde vi aldrig och vi ångrar oss så otroligt mycket nu. Det ska vara så fina stränder där.
Säkerheten på Bali var otrolig, metalldetektorer vid varje galleria, en säkerhets kontroll för att komma in i staden Nusa Dua samt en kontroll vid varje hotell. Det var även vakter som gick längs stranden på Nusa dua, kände mig mycket tryggare än i Sverige :P.
Jag tyckte om Bali så mycket att direkt när jag kom innanför dörrarna till vår lägenhet började jag skriva detta för jag vill att folk ska veta hur underbart Bali verkligen är.
|
|
|

2008-05-18, 12:56
|
Reg.datum: maj 2008
|
Bali i slutet av november?
Hej!
Jag och min flickvän planerar att åka till Bali i slutet av november i 2 veckor. På nätet har vi fått lite dubbla budskap om vad som gäller vädret vid den tiden av året.
Är det någon kortare skur då och då är det ju inga problem, men om man riskerar ösregn hela semestern är det ju ingen höjdare. Även om vi vill se ön vill vi ju även njuta av sol och bad.
Någon som har varit där eller vet om det är en dålig idé att åka till Bali i november?
Vi planerar att bo i Sanur under hela semestern, är det svårtillgängligt att ta sig till andra delar av ön via dagsutflykter? Bör man planera sitt boende så att man sprider semestern på olika delar av ön?
Vore väldigt tacksam för hjälp med dessa frågor!
|
|
|

2008-05-27, 22:04
|
|
|
Ang Bali
Hej Danne,
Bali är en riktig paradisö, människorna är fantastiska framförallt när man kommer bort ifrån Kuta området, där man stöter på många och efterhängsna försäljare. Men är ni ute efter något mer än bara sol och bad, så kan jag varmt rekommendera Bali. Vi är på väg tillbaks igen, trots att vi var där över jul och nyår.
Dykningen är fantastisk om man är intresserad av det, och naturen är sagolikt vacker. Värt att hyra en bil med chaufför och åka runt ön i lugn och ro.
/Karin
|
|
|

2008-05-29, 23:15
|
|
|
Bali
Vad förväntar ni er av Bali?
Beträffande regn så har vi varit på Bali från mitten av nov. en eller två månader ibland har det varit ett par heldagars regn under två månader, använd Sanur som utgångspunkt, Bali är ungefär lika strort som Gottland men det tar mer än en dag att åka runt hela kusten
Njut
I&L
|
|
|

2008-05-29, 23:20
|
|
|
Bali
Vad förväntar ni er av Bali?
Beträffande regn så har vi varit på Bali från mitten av nov. en eller två månader ibland har det varit ett par heldagars regn under två månader, använd Sanur som utgångspunkt, Bali är ungefär lika strort som Gottland men det tar mer än en dag att åka runt hela kusten
Njut
I&L
PS Drömlands beskrivning stämmer väldigt bra, även om de har bott på den lilla delen av bali där Hilton och Sheraton ligger
|
|
|

2008-05-30, 19:32
|
|
|
Snart!
Imorgon så flyger jag till Denpasar för en två månaders vistelse till Bali. Vill bara säga att det är fantastiskt kul att läsa en sån här tråd precis innan, speciellt när biljetter och boende redan är betalt.
Tack så hemskt mycket för alla tips, har skrivit ner i princip allt som har sagts här!
|
|
|

2008-06-03, 02:19
|
|
|
Öl på Bali
Hmmm såg att någon skrev att ölet på Bali var dyrt i gämförelse med Thailand det är det INTE. Det är dessutom billigare än i Thailand. Den öl det säljs mest av är Bintang och kostar 6000 Rp i ett supermarket vilket motsvarar ca 4 kronor. På en "vanlig" bar kostar samma öl på flaska eller draft ca 9-11 kronor och på nattklubb något mera. Heineken, Carlsberg och San Miguel bryggs på licens i Indonesien och är inte märkbart dyrare än Bintang. Anker Beer eller Bali Hai är något billigare. Storm Pale Ale bryggs på Bali och kostar på en bar ca 20.000 Rp/ca 15 kronor och väl värd en provsmak. Lite om öl på Bali....Att också tillägga är att öl får man tag på enkelt var som helst i Indonesien, i varje liten by, i varje liten jätteliten by också :-). Trots att övriga Indonesien förutom Sulawesi och Papua är muslimskt.
|
|
|

2008-06-04, 18:50
|
|
|
Billiga flygstolar till Bali?
Hej!
Jag och min pojkvän blev väldigt intresserade av Bali efter allt som har skrivits på detta forum. Vi kommer att åka totalt 3 veckor, i mitten på december till början på januari 09. Är det någon som kan tipsa om billiga flygbolag? Vi tänkte då bara ta flygstolar och ordna boende på plats.
Hur är shoppingen på Bali?
Tack på förhand!
|
|
|

2008-06-07, 19:52
|
|
|
Hej
Vi Är En Familj PÅ 2 Vuxna O 2 Barn, Vi Hade OkcsÅ TÄnkt Att Åka Till Bali Jan-09 Till Mars-09. Var Hittar Jag Billiga Biljetter? Vad Finns Det FÖr Kul FÖr Barnen? Elefantsafari? Delfinsafari? Barnen Bara Älskar Djur Och Monkeyforest Är Ett MÅste, Men Hur Ser Det Ut FÖr Övrigt? Och Vart Ligger De BÄsta Vita SandstrÄnderna I Lugn O Ro Bortom Turismen?
|
|
|

2008-06-16, 23:21
|
|
|
Bali Dream
Angående shoppingen i Bali
Om du är ute efter kläder, skor etc finns det bra affärer inne i Kuta Beach, finns också två gallerier där, Discovery mall som jag verkligen rekomenderar, där kan du få 30 minuters massage för 30kr. Massa fina affärer till bra priser med restauranger som ligger precis vid stranden, vid 6 tiden kan du gå ut på trappan på baksidan ner till stranden och titta på solnedgången.
Den andra gallerian i Kuta Beach heter Bali Galleria om jag har för mig rätt MEN där är bara designer saker, vi gick in där och ut snabbt igen, Versace, Gucci, Armani, väska för 1000 dollar :S
I Nusa Dua finns det en liten shopping galleria som heter Bali Collection som också har små fina butiker samt jätte mysiga restauranger.
Om man inte är ute efter kläder etc finns det mycket annat att handla i Bali, t.ex:
-Handgjorda silver smycken som man får se när de görs, i Celuk
-Jätte fina tavlor i staden Ubud
-Handgjorda trästatyer/figurer, (i vilken stad kommer jag inte ihåg, varenda stad har sin grej, Ubud har tavlor och Celuk har silver etc.)
- Stenfigurer är dem också ganska kända för
man kan handla i princip allt på Bali, jag älskar att shoppa så Bali var ett paradis för mig.
Hoppas jag hjälpte lite iaf =)
|
|
|

2008-06-20, 15:49
|
|
|
Bali
Hey Danne!
Bara positivt med en härlig välkomnande kultur som verkligen bjuder in, själv har jag varit där flera gånger och bla skärmflugit,dykt,åkt runt även på Lombok. Jag ska ner nån gång Okt-Dec-08 och hälsa på en kompis.
/Chris
Citat:
Ursprungligen postat av krallen
Jag och min fru funderar på att åka till Bali hösten -08
Men vi tvekar
Varför ska vi åka till Bali?
Vad är positivt alt. negativt
Danne
|
|
|
|

2008-06-30, 22:03
|
|
|
bali
varför är det dyrare att åka till Bali i dec?
|
|
|

2008-07-08, 18:21
|
|
|
Tips!?
Idag bokade jag en resa till bali i oktober -08 och här har jag hittat massor av bra tips och råd inför min resa.
Men jag skulle så gärna vilja veta:
Vad kan jag vänta mig för väder i mitten på oktober?
Vart hittar man de bästa stränderna, vit finkornig sandstrand...de som man drömmer om när man aldrig varit där..
Har inte bokat något hotell än, men tänkte göra det på plats, vart ska man bo??
någon som har tips på något bra hotell och i vart på ön ...vid stranden, lugnt och skönt..god mat och lagom med shopping
Vad måste jag se eller göra för utflykter??
Tacksam för alla tips och råd jag kan få!
// J
|
|
|

2008-07-18, 17:01
|
|
|
Bali
Tja
Jag ska åka till Bali (NUSA DUA) i slutet av augusti på Smekmånad.
Är det någon som vet hur det är i Nusa dua? har sett att alla skriver om olika delar av bali, men inte sett någon skriva något om Nusa dua, undrar bara om det är ett bra område där? Vilket jag hört av olika byråer, men man vet aldrig om de går att lita på dem.
|
|
|

2008-07-23, 16:05
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Naga
Hej och tack!
Juli låter som en alldeles utmärkt tid att åka ner till Bali, det är torrperiod då
Prisnivån är ungefär densamma på Bali som i Thailand, men olika grejer kostar olika mkt i de både länderna. Tex är det betydligt billigare med öl i Thailand än på Bali, men det beror också på att 80% av den Indonesiska befolkningen är muslimer och inte dricker alkohol så på dessa öar (de muslimska) säljs alkoholhaltiga drycker enbart i små kiosker/supermarkets och inte i restauranger/barer. På Bali får du däremot mer valuta för pengarna vad gäller boendet. En fräsch och vackert utsmyckad "lyxbungalow" med en dubbelsäng och en enkelsäng, myggnät, eget badrum m varmdusch, balkong/terrass med soffa o bord och frukost inkluderat betalade jag sist ca 15 kr/natten för. Jämför detta med en "fängelsehåla" på Khao San Rd eller en sunkig bungalow (inget inkl) för samma pris i Thailand.
Så rekommenderar varmt ett besök på Bali och övriga Indonesien!
Själv åker jag ner i januari och blir borta i 3 månader..
/Emilia
|
Va heter "lyxbungalow" där ni betalade 15:-/natt?
Vi ska dit i September så det vore bra att veta.
|
|
|

2008-07-24, 17:21
|
|
|
Regn
Jag ska åka till Bali i november, hur är vädret då? regnar det mycket på dagarna?
|
|
|

2008-08-03, 20:55
|
Reg.datum: jan 2008
|
Hej,
Hur får man ett förlängt visum? (enl. ambassaden får vi bara visum för två månader)
Bra och billigt boendetips, vart var detta på Bali?
Tacksam för svar!
/Familjen From som åker i nov-jan.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|