ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-10-02, 16:30

Kenneth

Medlem
Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 5

Standard Myggplåga i Kambodja?
Vi reser till Kambodja i januari, en vecka delas mellan Phnom Penh och Siam Reap, samt en vecka i Sihanoukville.
Jag har läst lite på nätet om malaria och dengue som ju sprids med myggbett.
Men hur stor är egentligen myggplågan på de orter och under januari månad då vi ska dit?
Att man behöver myggmedel med sej har jag fullt klart för mej.
Men utöver det? Kan myggplågan jämföras med en ljummen vindstilla svensk sommarkväll, som ju kan vara rejält plågsam.
Någon som varit där och kan ge lite information så vore jag tacksam.
Vi har varit i Norrland en svensk sommar, så jag vet vad riktigt mygghelvete innebär.
Svara med citat

Gammal 2007-12-08, 10:37

jeromero2

Nykomling
jeromero2 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Rykte: 0

Standard
Självklart skall man smörja in sig. Bra myggmedel finns att köpa överallt. Januari är en torr månad men mygg finns ändå, dock är det inget helvete. Denguemyggor sticker på dagen och malaria på kvällen.
Men malaria är inget stort problem på turistorterna. Risken för malaria i städer som PP, SR och SHV är så liten att man kan fråga sig om det är värt att satsa på malariaprofylax med alla dess biverkningar. Dengue kan man inte skydda sig mot på annat sätt än att undvika myggbett. Dengueepidemierna är dock främst i augusti-oktober.
Myggorna är mindre och diskretare än i Norrland. Man märker ofta inte av myggen förrän det börjar klia. Man kan be hotellet spreja rummet på kvällen så slipper man surr i öronen.
Svara med citat

Gammal 2007-12-08, 12:02

Kenneth

Medlem
Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Thumbs up
Tack för dina svar och inlägg i trådarna, nu vet jag lite mer, och det känns lugnare.
Svara med citat

Gammal 2008-01-21, 20:32

Jesla

Medlem
Jesla är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Standard
Tjena!
Var i Kambodja och backpackade förra året i juni. Var både i större städer och ute på landet, tyckte det var väldigt mycket myggor överallt, dock mest nattetid. Myggorna där är inte lika stora som i Sverige, dem är jättesmå och dessutom låter dem inget. Jag använde olika myggmedel och testade myggnät några gånger men tyckte inte något av det hjälpte mot myggorna, man kunde inte hålla dem borta. Som tur var hade jag med mig Alsolspritssalva som jag smorde in myggbetten med så dem slutade klia, det är ett gammalt beprövat trick som alltid funkar =)
Hade inga piller mot malaria, och trots att jag jämt hade riktigt mycket myggbett (hade över hundra myggbett på båda benen ibland) så... fick jag icke någon sjukdom, kanske hade tur, men jag upplevde det inte som att det var nödvändigt.

Hoppas du får en trevlig resa i fina Kambodja! =)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8