ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-04-24, 15:26

Sol

Nykomling
Sol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 0

Standard Reseberättelse: Made in Sweden - Kondomer i Laos
- Du har väl inte glömt att ta med dig kondomer?

Denna pinsamma kommentar stod min mor för innan hon skulle släppa iväg sin unga dotter på en sex månader lång resa i sydostasien. Ja ja sa jag och smet iväg.
Jag skulle nog ha lyssnat på hennes kloka råd vilket hade besparat mig mycket problem men dock hade jag varit en historia fattigare.

Efter en lång flygresa med Aeroflot som gick via Moskva och inkluderade blaskig tomatsoppa med torrt bröd, trasiga flygplansstolar, otrevlig personal och borttappad väska så satte jag till slut mina ben på Thailändsk mark. Det här var några år sedan och biljetten var mycket billig och det brukar väl vara så att man får vad man betalar för. Jag var överlycklig att över huvud taget komma fram helskinnad då jag var helt säker på att planet inte skulle nå sitt mål utan störta i novisibirsk.

Resan gick genom Thailands övärld och när jag tröttnat på det goda livet på stränderna begav jag mig norrut upp till Chang mai och ville ha lite mer äventyr.
En kväll satt jag på en bar och då vandrade mitt äventyr in; världens läckraste kille från Israel! Det var väl inte den sortens äventyr jag hade tänkt mig men vi fann varandra och fortsatte våran resa tillsammans vidare norrut till Pai.
Thailand är ju som tur är ett välutrustat land med kondomer från USA så vi bunkrade upp ett lager och forsatte till Laos.
Någonstans på vägen tog kondomerna slut men vi tänkte att det är nog inget problem att hitta fler eftersom hela Laos var täckt av stora handmålade reklamskyltar som uppmanade folket att använda skydd.
Besynnerligt nog var det mycket svårt att hitta nån affär som sålde dom och det var väl här någonstans som jag kom ihåg min mors goda råd.

När vi kommit till staden Savannakhet hittade vi till slut ett pharmacy som hade det vi letade efter. Dammiga och trötta efter våran långa jakt stapplade vi in i affären och våran förfrågan väckte stor nyfikenhet och expediten ropade kondom, kondom!
Plötsligt var affären full av grannar som ville hjälpa till.
Expediten hade ett formulär med frågor på engelska som antagligen ingick i reklamkampanjen.

Han riktade första frågan till min kille:

-What size you have?
Vi kom av oss och tittade generat på varandra och han visste inte vad han skulle svara. Expediten trodde sig förstå problemet och efter en lång titt i sitt formulär kom frågan.
-Maybe first time?
Vi blev ännu rödare i ansiktet och skakade på våra huvuden.
-What size? I can help!
Vi såg förskräckta ut och tittade undrande på när expediten plockade fram en linjal som han viftade med. Expediten pekade på de olika markeringar på linjalen som visade kriterierna för small, medium och large.
Nu började alla i butiken diskutera högljutt med varandra och titta på min kille och sen på mätstickan. Vi blev om möjligt ändå mer generade och jag trodde faktiskt att det var dolda kameran.
Vi började bli oroliga att expediten skulle dra av byxorna för att se efter så till slut så bestämde vi oss för att ta medium .Men expediten höll inte med utan sa:
- Falang big, falang big. Lao small, Lao small. (Falang betyder ungefär utlänning).
Så det blev large till slut. Men än var inte slut eftersom det fanns fler frågor i formuläret.
-What style you prefer?
Alternativen som erbjöds var följande; Hairy, Starry och Pearly!
Alla var dock från samma märke, det enda märket som fanns att köpa i Laos och det hette 69. Dom var förpackade i fula pappersförpackningar som såg ut att vara tillverkade nån gång på 40 talet.
Valet vi ställdes inför kändes ungefär som pest eller kolera och vi tog några av alla olika sorter.
Vi betalade och försökte sedan lämna butiken så snabbt som möjligt men se det gick inte.
Än fanns det fler punkter på formuläret.
-You try before?
Vi nickade till svar men han såg inte övertygad ut och tog fram en kondom av sorten Starry och började visa hur den skulle användas på en gurka. Jag fick obehagliga flashbacks till högstadiets sexualundervisning.Nu trängdes alla i butiken för att se. Vi förstog ganska fort varför kondomen döpts till Starry. Den hade liksom spröt längst ut på toppen vilka såg väldigt scary ut.
-Now you know?
Vi nickade igen.
- Can only use one time.
Vi försökte förklara att vi visste det här redan och till slut släppte dom ut oss. När vi gick började alla busvissla och skratta.
Lättade lämnade vi affären och pustade ut.

Med tanke på hur varianten Starry sett ut så undrade vi hur f-n Hairy då skulle te sig. Det visade sig att den också gjorde skäl för sitt namn då den hade precis just hår på sig. Nu började vi förstå varför regeringen hade sådana stora kampanjer för att få folket att använda dessa konstiga ting. Dessutom var de så tjocka att de var nästintill oanvändbara.
Nåja det var ju bättre än ingenting.

Resan fortsatte till Vietnam och där hade de gudskelov riktiga kondomer och vi slapp vidare problem. Sedan drog vi vidare till Kambodja och där fann vi återigen dessa märkliga 69:an kondomer.
Det var exakt samma sort som de vi köpte i Laos men här var dom förpackade i 10-pack och det märkligaste var texten på omslaget.

MADE IN SWEDEN!!!!!!!!!

Hur hamnade dom i sydostasien undrar jag?

Nu efter några års letande här hemma har jag fortfarande inte sett till dessa kondomer. Det skulle vara intressant om någon annan har varit med om liknande upplevelser och kanske vet hur dom hamnade så långt utanför sveriges gränser.

Nästa gång jag ska ut och resa så ska jag ta min mors råd på allvar och bunkra upp rejält innan jag åker.
Svara med citat

Gammal 2006-04-24, 16:50

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Denna reseberättelse är godkänd och belönas med en biobiljett.

Författaren har även chans att vinna rese-presentkortet på 5000:- Läs mer om tävlingen här: http://www.reseforum.se/forum/bonus-...-kr-vt574.html

Komplettera gärna era berättelser med (egna) bilder, det ökar chansen att vinna!

Glöm inte att maila era adresser till reseforum@gmail.com när ni tjänat ihop till era belöningar.

Olov
Svara med citat

Gammal 2006-04-24, 18:40

Tom

Moderator
Tom är inte uppkopplad
Toms avatar

Reg.datum: jan 2004

Rykte: 9

Skicka ett meddelande via MSN till Tom
Standard
haha den här va rolig läsning...
och olov vad hade du tänkt dig för kompletterande bilder till denna reseberättelse ?

/Tom
Svara med citat

Gammal 2006-05-06, 08:22

eilemE

Medlem
eilemE är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Standard
Härlig besrättelse!!! :-D
Nått att berätta för barbarnen... :wink:
Svara med citat

Gammal 2006-05-07, 02:13

MS Yaan

Medlem
MS Yaan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Skicka ett meddelande via MSN till MS Yaan
Standard
Wow, vilken HÄRLIG berättelse!!
Dem kanske tillverkades för typ 20-30 år sedan? :P
Kanske är detta anledningen till vf du inte hittar dem

Gammal 2009-07-31, 02:36

Farbror

Smile ehe
Citat:
Ursprungligen postat av Sol Visa inlägg

- Du har väl inte glömt att ta med dig kondomer?

Denna pinsamma kommentar stod min mor för innan hon skulle släppa iväg sin unga dotter på en sex månader lång resa i sydostasien. Ja ja sa jag och smet iväg.
Jag skulle nog ha lyssnat på hennes kloka råd vilket hade besparat mig mycket problem men dock hade jag varit en historia fattigare.

........................

MADE IN SWEDEN!!!!!!!!!

Hur hamnade dom i sydostasien undrar jag?

Nu efter några års letande här hemma har jag fortfarande inte sett till dessa kondomer. Det skulle vara intressant om någon annan har varit med om liknande upplevelser och kanske vet hur dom hamnade så långt utanför sveriges gränser.

Nästa gång jag ska ut och resa så ska jag ta min mors råd på allvar och bunkra upp rejält innan jag åker.
Sjukt rolig historia!

tror för övrigt inte att dom kondomerna är gjorda i sverige.. dom trycker "made in sweden" på dem för att de ska ge kvalitetsintryck.. kör inte med ISO-standard i Laos vet du...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8